Molnár István grafikái (Mednyánszky-terem, Budapest, 1982)

Molnár István eszköztárának kialakítása érdekében a manierizmus furcsa, fanyar világához, emblematikus nyelvéhez nyúl vissza, motívumait is régi korokból meríti Ez nemcsak szabad fantáziát, egzotikumot, dekoratív megoldásokat tesz lehetővé, hanem mélyebb programot közvetít: a harmónia keresésének egy lehetséges változatát. Molnár csak olvasmány és képélmények alapján igen intenzíven átélt múltra emlékezik. Ez nem nosztalgia, a bizarr, groteszk vonások távolságtartásról, egy XX. századi művész szemléletéről tanúskodnak. A látszólag hagyományos ikonográfiát Molnár valójában felrúgja, éppen a manierizmus, a szimbolizmus rekvizitumainak halmozásával ironizál azok komolykodó szentenciáin Mégis megmarad szimpátiája a költői képeken, parabolákon keresztül történő kifejezés iránt Ezért is vonzódik a meséhez, akár illusztrációt készít, akár saját maga mesél grafikáival. Képcímei is tükrözik ezt a hajlandóságot, bár a művek valójában nem epikus jellegűek, hanem statikusak, inkább szituációt, állapotot, vagy a történés végkicsengését ábrázolják. így például a „Régi történet” lapjai csak a helyszínt egy nagy időt átölelő folyamat színpadát mutatják be. Ezek passzív szereplője hol fal és ablak mögé bújtatott hol kertben, hol kitáruló tájban, talapzatra állított sisakrostély és mellvért, melyeket eredeti tulajdonosuk helyett a vegetáció csudabogarai laknak be, madárfészkek, kandi kígyók, pillangók vesznek körül, s lidércek, gyíkok szőnek át. Az amúgy is szimmetrikusan elrendezett kompozíció dekorativitását, heraldikus jellegét fokozza a keretelés, melynek díszessége egyben kontrasztot alkot a hősi krónika ellentétjével, a pusztulás témájával. Molnár István kedvelt műfogása, a régi ikonográfiái szabályok szerint összetartozó elemek túlhalmozása itt is lényeges mondandót hordoz. A történettel egy-egy mesemotívum révén összefüggésbe hozott keretelés a meseillusztrációk esetében viszont a hímzett falvédők naiv keretdíszére utal, ezzel az asszociációval is gazdagítva a kiragadott konkrét jelenetet. Molnár István meséi gazdag rajzolatukkal, jó anyagot nyújtanak a gyermeki fantázia kalandozása számára, de hősei nem ideális figurák, humoruk nyers, fanyar. Sokszor felerősítik a mesékben felsejlő félelmetes, fenyegető elemeket Molnár Istvánnak a bizarrhoz, groteszkhez való vonzódása a valószínűtlen, az abszurd iránti fokozott érzékenységéből, a rejtélyes légkör megteremtésének vágyából adódik. Kedveli az utalásokat, a rejtett csipkelődést, ahogy figurái is gyakran álarc mögül kacsintanak ki, s nem engedik rögtön felismerni magukat. Az emberi karakterek eredetének kutatása készteti arra, hogy alapképleteket próbáljon meg felállítani, s így jut el a Hónaptárhoz, a zodiákus jegyeket feldolgozó sorozatához. Komolyan is veszi az asztrológia tételeit - amennyiben alaposan tanulmányozza őket - meg nem is, amennyiben a régi szimbólumok és emblémák mellett nagyon is mai hús-vér figurákat szerepeltet, s felvonultatja saját univerzumának lakóit is : bohócokat, tündéreket, csillagokat, szárnyas csigákat Molnár Istvánt állandóan foglalkoztatja a színház világa, vannak lapjai, melyeknek kizárólag ez a témája, de a Hónaptár sorozat időtlenné varázsolt jeleneteiben fellépő kosztümös, maszkos, a nézőre kacsintó figurák is a színház szemfényvesztő, mégis valóságos világára emlékeztetnek, ezáltal elidegenítő hatást gyakorolnak. A Molnár István féle bizarrság sajátos vonása, hogy a fintorok mellett életörömöt is hordoz, az érdekes és szép tárgyak, növények, állatok szeretetéről tanúskodik. A régi grafikusmesterség tisztelete és a maradandóság vágya is szerepet játszik a hagyományos technika alkalmazásában, melyet Molnár igényesen, magas szinten művel. Egy klasszikus műfaj eszközeivel, időtálló módon szeretne beszélni az idő múlásáról, az emberi karakterekről, a világ színpadának szereplőiről, akik gyakran egymást és a természetet is veszélybe sodoiják. A une époque où la sérigraphie, des techniques influencées par la photographie et des dessins à grands traits sont à la mode, István Molnár opte pour la technique la plus traditionnelle, la gravure à l’eau-forte. Ce choix parfaitement conscient correspond chez lui à une attitude artistique bien définie. Cette technique appliquée à des planches de petites dimensions exige de la discipline et un travail minutieux. Molnár accepte de bon coeur les contraintes imposées par la gravure, car elles contribuent indirectement à l’élaboration de son langage symbolique et de son style poétique. Les petites dimensions de ses estampes n’expriment qu’accessoirement une sorte d’intimité, elles servent avant tout la généralisation et l’expression emblématique. Malgré la richesse des détails, les images composées d’éléments finement élaborés ne pèchent pas par prolixité. Pour pouvoir saisir la cohérence de ce langage de signes, nous devons contempler longuement et attentivement les planches et ce faisant nous aurons le plaisir d’y découvrir des trouvailles formelles, des détails brillants. Pour créer ses moyens d’expression, István Molnár remonte au monde étrange et au langage emblématique du maniérisme, c’est également dans l’iconographie des époques lointaines qu’il puise ses motifs, ce qui, tout en facilitant des solutions décoratives, exotiques, indique un programme, constitue l’une des voies possibles de la recherche de l’harmonie. Dans l’évocation d’un passé dont notre graveur a fait le sien au fur et à mesure de ses lectures et de ses voyages dans le monde des images anciennes, ce n’est pas l’attendrissement nostalgique qui domine, les traits bizarres et grotesques témoignent de la distance et de la vision du monde d’un artiste du XXe siècle Au fond, Molnár renverse l’iconographie apparemment traditionnelle; en accumulant les accessoires du maniérisme et du symbolisme, il réussit à traiter avec ironie le sérieux de leurs sentences. Il persévère pourtant à s’exprimer par des images poétiques et par des paraboles. Aussi est-il séduit par le conte, qu’il illustre ou qu’il raconte lui­­même par ses eaux-fortes. Les titres mêmes de ses gravures trahissent cette inclination, bien que ces gravures ne soient pas en réalité de caractère épique, elles fixent plutôt, d’une manière statique, des situations, des états ou l’ambiance globale des événements. C’est ainsi que les planches de l’Histoire ancienne ne représentent que le décor d’une action s’étendant sur une longue période. Les protagonistes passifs des scènes, la cuirasse et le heaume sont tantôt cachés derrière un mur ou une fenêtre, tantôt exposés sur un socle dans un jardin ou dans un vaste paysage, cuirasse a heaume habités, remplaçant leur véritable propriétaire, par les merveilles de la végétation a entourés de nids d’oiseaux, de serpents indiscrets, de papillons, de lézards, d’esprits follets. Le caractère décoratif et héraldique de la composition déjà symétrique est accentué par l’encadrement dont la somptuosité contraste avec le thème du dépérissement qui, à son tour, est en rapport antithétique avec la légende héroique. Le procédé le plus cher à notre graveur, a savoir l’accumulation des éléments solidaires selon les anciennes règles iconographiques, est, dans ce cas-là aussi porteur de sens. Quant aux illustrations de conte, leur encadrement, intimement lié à l’histoire à l’aide de motifs pris dans cette histoire même, nous fait penser aux ornements naïfs des broderies, enrichissant par cette association la scène représentée. Avec leur riche dessin, les contes d’István Molnár offrent un terrain idéal où l’imagination enfantine peut s’aventurer. Mais ses héros ne sont pas des figures idéalisées, un humour acerbe et cru ne leur est pas étranger et ils contribuent souvent à expliciter les éléments 'menaçants et effrayants, latents dans, les contes. La propension d’lstván Molnár au bizarre, au grotesque s’explique par sa grande sensibilité à l’absurde et à l’irréel, par son désir de créer une atmosphère mystérieuse. Il aime les allusions, le persiflage caché, tout comme ses figures qui nous lancent une oeillade de derrière leur masque et ne se laissent pas immédiatement reconnaître. La recherche des origines des caractères humains l’amène à formuler des schèmes, c’est ainsi qu’il arrive à la composition de la série des signes du zodiaque. Il prend au sérieux les thèses de l’astrologie dans la mesure où il les étudie en profondeur et en même temps il s’en moque lorsqu’il mêle aux symboles et aux emblèmes des figures bien en chair de nos jours et les habitants de son propre univers: clowns, fées, étoiles, escargots ailés. István Molnár est constamment fasciné par le monde du théâtre qui lui fournit le thème exclusif de bien des Kiállítás a szabadban Exposition en plein air Ausstellung im Freien Kerek mese Conte „bouclé" Rundes Märchen Bakos Katalin Régi történet Histoire ancienne Alte Geschichte Öltözőben Dans la toge In der Garderobe

Next