Sós László, Kemény Éva grafikusművészek kiállítása (Magyar Népköztársaság Művészeti Alapjának kiállító terme, Budapest, 1982)
A Vigadó Galériában megrendezett SO-KY politikai plakátkiállitás anyagának nagyrésze az utolsó két év termése. Kisebb válogatása szerepelt 1980-ban a szentendrei művelődési házban, majd folyamatosan kiegészülve újabb alkotásokkal más művelődési otthonokban, iskolák kiállítótermeiben. 1981-ben Moszkvában rendeztek nagyszabású kiállítást, melynek alapján a Szovjetunióban egy album jelenik meg a művészpár munkásságáról. Ez az anyag, kiegészítve tucatnyi újonnan készült munkával, látható a Vigadó Galéria tárlatán. Számolva azzal, hogy nálunk politikai plakát megjelenéséle meghatározott ünnepek, egy-egy évforduló alkalmával kerül sor, és csak elvétve van rá lehetőség, hogy kinyomtatott plakát valamilyen belpolitikai vagy nemzetközi politikai témára felhívja a figyelmet, nyilvánvaló, hogy az újabb SO-KY plakátok túlnyomó része elsősorban „kiállítási tárgyként" hat. Igaz, már korábbi bemutatásuk is igen nagyszámú közönségnek szólt, és túlnyomó részük, különösen az utolsó két év fotómontázs plakátjai, tematikailag és formailag is számolnak azzal, hogy a belső tér összefüggéseiben érjenek el egységes hatást. Az újabb, és eddig is csak tárlatokon látható alkotásoknak Összefüggő a témaköre: a nemzetközi imperializmus, a világ különböző pontjain feléledő újfasiszta agresszió ellen és a népek szabadsága mellett emelt szót, magasztalva a szembeszegülő hősiességet. A fotómontázs plakátok többsége fekete-fehér. A montázs elemei antagonisztikus tartalmú fotórészletek. Egybekomponálásuk plakátonként, vagyis a közelebbi téma szerint változó: a kompozíció lényegét sohasem a fotó vagy a fotók határozzák meg, hanem a belső rendező elvet körvonalazó koncepció. Minimális, utalásnyi a szöveg, és többségük szöveg nélkül is egyértelmű kommunikációra képes. Sok-sok eddigi kiállításuk visszhangja igazolja, hogy képalkotásuk minden nemzedék számára hozzáférhető, akár az ünnep öröméről szólnak, akár a mai világ drámáit, tragédiáit idézik fel. A politikus művész, az elkötelezett alkotó keresi a lehetőséget, hogy műben kifejezze felfogását, szemléletét, függetlenül attól, hogy kap-e rá külső biztatást, vagy füzödik-e hozzá anyagi érdeke. Ennek a müvészmagatartásnak a bizonysága a jelenlegi SO-KY kiállítás is. The greatest part of the material of the SO-KY political postei exhibition arranged at the Vigadó Gallery is the crop of the recent two years. A smaller selection was exhibited in 1980 at the House of Culture in Szentendre, then continously completed with new creations in other Houses of Culture, in exhibition halls of schools. In 1981 a monumental exhibition was arranged in Moscow, on basis of whicf an album is published in the Soviet Union about the activity of the artist couple. This material, supplemented by about a dozen new creations, may be seen at the art exhibition of the Vigadó Gallery Taking into consideration, that in our country political posters are published on the occasion of certain holidays, of anniversaries and there is only rarely the possibility that a printed poster shoulc call the attention to any political therme of internal or internatio nal policy, it is obvious that the predominant mapority of the recent SO-KY posters makes first of all the effect of „exhibit ar tides", True, already their prevous presentations were addressee to a very great number of the public and their predominant part particularly the photomontage posters of the last two years coun in theme as well as in form with reaching unified effect in the interrelations of the inner space. The recent creations whief could be seen hitherto only at exhibitions, have a connecter circle of themes: they raise their word against international im perialism, against new-fascist aggression gaining a new least of life in variosus part of the world, for the right of nation to liberty, protesting against the oppression of the people am of the individium, exalting resisting heroism. The majority of the photomontage posters is black and white. The elements of tht montage are photo fragments of antagonistic contents. Thei Chomposition into unity is varying per poster, that is the spe cific theme: the essence of the composition is never decider by the photo or the photos, but by the conception outlining the inner principle of co-ordination. The text is a minimum only a hint, and their majority is able of clear-cut communicatioi also without text. The echo of many of their exhibitions arrangée hitherto proves, that their creations of images are approachabl for every generation, be they about thejoy of the feast or revi ving the dramas, tragedies of the present-day world. The po litical artist, the committed creator seeks the possibility to ex pressi his conception, his artistic approach in creations, indepen dently from the fact whether he receives to it outward encou ragement or whether he has any material interest in ti. The pre sent SO-KY exhibition is also a proof ot this artistic comportmen NORA ARAC ARADI NORA