Az üveg. Kiállítás (Vigadó Galéria Budapest, 1982)

Dózsa Far­kas András a sokoldalú mester maga is készített terveket a salgótarjáni üveggyárnak, majd Mánczos József képvi­selte az üvegformatervezés legtisztább ha­zai hagyományait. Mánczos József 1930 óta volt a salgótajáni gyár tervezője, és a magyar üvegművészetet ebben a minőségben képviselte a londoni, lipcsei és más nemzetközi kiállításokon. A kiállítás egyik része éppen ezért komoly fi­gyelmet szentelt az üvegkészítés, az üveges mesterség magyarországi történeti fejlődé­sének is. Szemelvényekben kívánja bemutat­ni a mesterséget a maga sajátos történetén keresztül, — mintegy illusztrálva hogy az ipa­ros hagyományok napjainkig nyúlnak. 1966- ban létesült önálló üvegtervező szak a Szili­kátipari Tanszék keretében Z. Gács György festőművés vezetésével (1914—1978). Nyug­talan festői szelleme, rugalmas művész alka­ta jelentette azt az első igazi lendítőerőt, mellyel az üveg anyagának építészeti célú díszítő felhasználása a 60-as években egyre inkább elterjedt. Az ő üvegablakai, játékos hangulatú, egyszerű üvegplasztikái hódítot­ták meg a hazai kiállítótermek és az építé­szet mecénásait az üveg művészeti értékelé­sének. Az üveg plasztikai önállósulásában azonban már az ő növendékei tették meg a döntő lépést,­­ így a kiállításon bemutatkozó mű­vészek közül szinte valamennyien, akik 1966 után jártak a Főiskolára, elsősorban Z. Gács György sajátos tanári és közéleti me­­cénálásának hatására kezdték a pályájukat, akik közül sokan a gyári üvegtervezést len­dítették meg modern formatervezési igényű terveikkel. Közülük nemzetközi elismerésre legelőször a fiatalon elhunyt Kányák Zsófia tett szert, aki kezdetben a muranói üveg­gyárban, majd a széleskörű európai terve­zőgárdát foglalkoztató Rosenthal cég nyu­gatnémetországi és hollandiai központjai­ban aratott sikert, merész formájú üvegedé­nyeivel, lámpáival. Mások az egyéni művészi alkotások világá­ban lépték túl nemcsak egykori tanárukat, hanem esetenként a hagyományos szobrá­szati anyagban dolgozó művészkollégákat is, mint Bohus Zoltán, Mészáros Mária és Lugossy Mária, akik olyan legjelentősebb európai nemzetközi seregszemléken tűntek ki, mint a düsseldorfi, a kasseli nemzetközi kiállítások, s ma már a világ legjobbjai kö­zött versenghetnek a new-yorki Corning Múzeum válogatott művészeivel együtt. A 60-as évek érlelődő művészeti szemlélete és az ipari tervezés elkerülhetetlen korszerű­sítési igényei egyaránt jó talajt teremtettek arra, hogy a közelmúlt évtizedben a régebbi és a fiatal tervezők egyaránt egyre jobban igényelték mesterségük művészi fokra fej­lesztését, a pályázati részvételeket, és a gyá­rak által nyújtott hol szűkösebb, hol gazda­gabb mecénálás keretei között az egyéni fantázia kibontását, sőt a nemzetközi verse­nyekre való eljutást is. Az egyes művészek rövid pályaképe épp csak bepillantást nyújt ebbe a fejlődésbe formálódó iparművészeti területre amit az üvegtervezés jelent ma Ma­gyarországon. Mind a művészeti Szakközépiskola tanára Vi­da Zsuzsa, mind az Iparművészeti Főiskola ta­nára, Bohus Zoltán, mind az üvegipari Művek művészeti vezetője, Szilágyi András, mind pe­dig az üveggyárak gazdasági és szellemi ér­tékeiért felelős vezetői egyaránt közösen vál­lalkoztak a kiállító művészekkel arra, hogy általános helyzetképet nyújtsanak az üveg­tervezés mai állapotáról a történeti fejlődés visszatekintő hátterével. A világban működő jelentős üvegművészeti központok, gazdag műgyűjtemények és múzeumok esztétikai mércéje mindig is a meghódítandó csúcsok közé tartozott, nemcsak egyfajta jogos em­beri-művészi megmérkőzés gyönyörűségéért.

Next