Harsai Ilona iparművész kiállítása (Balassagyarmat, 1983)

---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------v „Egy óvodásfiú egy nap hallja, hogy megnyílt egy kiállí­tás, és többen készülnek oda. A gyerek nagyon ijedt, nyugtalan. Egy idő után kiderül, hogy volt egy elképzelése a kiállításról. Nagy térnek képzelte, ahol sok ember áll, és közülük egyet kiállítanak a tér közepére. .(Mérei- V. Binét: Gyermeklélektan) Nem szeretem a kiállításokat. A balassagyarmati Szántó Kovács János Egészségügyi és Óvónői Szakközépiskola meghívását elfogadtam, öröm­mel, mert iskola, és örömmel, mert nyitottan fogadták egy kisebb diákcsoport aktív közreműködésére irányuló kérése­met. Ha csak a saját munkáimat mutatom be, akkor a szo­kásos ünnepélyes megnyitón mereven feszengünk, szervez­hetünk kérdezz-felelek találkozót, mindezt megtoldhatjuk egy olcsó katalógusban „kiglancolt” életrajzzal. Az iskola kimutatásába is bekerülhet eggyel több kulturális program. Mégis kárba vész a befektetett fáradozás, költség, lelkese­dés — és tudom, hogy nem változik át szellemi értékké, tovább élő tapasztalattá. Itt ismerem a várható közönséget, és ha vállalom, hogy hi­vatásuk felelőssége erre a rövid találkozásra az én felelős­ségem is, adott a lehetőség, hogy közösen kutassuk, milyen új utakra terelhetjük az óvodás gyerekek képzelőerejét. Naivitás volna eltúlozni egy ilyen kísérlet művészi vagy pe­dagógiai jelentőségét. Valódi eredmény ritkán születik — csupán lehetőség a résztvevők érzékenységének fokozására. Megerősödésre, kiszélesítésre nem lesz alkalom. De biztos vagyok abban, hogy mindenki, aki részt vesz a közös mun­kában, olyan tárgyat készít, ami neki tetszik. Felkeltem ér­deklődését a saját munkája iránt, büszkén mutathatja má­soknak, megkérdezheti, mit gondolnak róla. Mint a gyer­mek, aki kíváncsian szalad alkotásával a többi gyerekhez és a felnőttekhez. A művész is csak ezt teszi: csinál valamit, mindenkinek meg akarja mutatni, és örül, ha jónak találják. Kérem, hogy találják jónak közös munkánkat , ne tekint­sék divatos formabontásnak, vagy elterjedőben lévő túlzott tradíció ellenességnek. Minél több közeli alkotó kapcsola­tot teremtünk, annál több dolgot értünk meg. V ____________________________________ Bármit kutassunk is, első kérdésünk: milyen kisebb egysé­gekből áll, és milyen nagyobb rendszerben foglal helyet egy bizonyos egység? Választottunk egy egyszerű „óvodai” jelet. Lehetne ez más jel is: g (5 )2­­? Választottunk egy anyagot: a bőrt Lehetne másik anyag: papír, fa, fém, textil, stb. Minkettőt csak modellként használjuk. A bőr természetes, emberközeli anyag, gazdag hagyomá­nyai vannak múltunkban, de mai újjászületésében veszé­lyes, káros irányba tart. is, mint minden jel túlmutat önmagán, vonzatokat feltételez. A magyar népművészetben ornamentikus elemként sokkal gyakrabban fordul elő, mint más népeknél. Közismertek olyan megjelenései, amelyeken csak gúnyosan mosolygunk, pejoratív hangsúllyal említünk. Az óvodás gyermek megis­merkedik kultúránk néhány nagy, konvencionálisan szabá­lyozott, jelekben rögzített rendszerével (számok, óra, nap, közlekedési jelek, stb.) Ezek mind modelljei annak, hogy az emberi gondolkodás rendszereket hoz létre, amelyekben feladatok oldhatók meg. A jelek változnak, elveszítik gyö­kereiket, nekünk kell új életet lehelni beléjük. „Korunkban nemcsak az új értékekre, hanem az értékek folytonosságára is ügyelnünk kell” (Kepes Gy.) A Szántó Kovács János Szakközépiskola Pedagógiai Közössége ■ ■ szeretettel meghívja Önt és kedves hozzátartozóit Harsay Ilona iparművész kiállítására Megnyitó: 1983. március 29-én, 11 órakor az iskola ifjúsági klubjában A kiállítást megnyitja: FELEDY GYULA grafikus, Kossuth-díjas érdemes művész A kiállítás megtekinthető: 1983. március 29 — április 22-ig szombat vasárnap kivételével naponta 14.30-tól 15.45 óráig

Next