Kántor Jenő grafikusművész (Stúdió Galéria, Budapest, 1983)

KÁNTOR JENŐ GRAFIKUSMŰVÉSZ / GRAPHIC ARTIST Adorno mondta egy tudományos konferencián Lucian Goldmann-nal vitázva: „A műalkotás az igazságtartalomban való részesedése által több, mint ami...” Mármint több annál, mint amit transzcendencia nélkül kiolvashatunk belőle. Kántor Jenő grafikusművész az utóbbi években szociologizáló indíttatással készíti alkotásait. E periódusának első grafikája az 1981-ben készített Szanálás, amely fotóalapú ofszet nyomat, szita felülnyomással. A fotóba nem nyúlt bele a művész, maga a felvétel s a színezés az, ami a mű vizuális alaphatását biztosítja. Ez általában jellemző munkáira: manuális alakítás a géppel rögzített látványon csak a hangsúlyozás érdekében történik. A színezés viszont határozottan vállalja a „művi” jelleget, nem naturalisztikus. Gyakorta érzékelhetjük, hogy Kántor Jenő a trikolor színeit is beépíti műveibe úgy, hogy a nézőben ez a mű hatásmechanizmusának eleme legyen. A vegyes sokszorosító eljárás, amelyet Kántor műveinek készítéséhez használ tulajdonképpen több nyomdaipari eljárás alkalmazása egyetlen lapon. A gépi sokszorosításnak nem azt a lehetőségét használja ki, hogy nagyszámú azonos minőségű nyomat készíthető egyetlen lapról (hiszen egy-egy alkotásból mindössze 3-5 példányt készít), hanem a gépi technika adottságait állítja művészetének szolgálatába. A művek tartalmi szempontból mai társadalmi kérdéseket állítanak a középpontba. Nem idegen Kántor Jenőtől az irónia, és gyakorta él bizonyos szürrealisztikus kifejezési eszközökkel is. Mindezt Adorno kijelentésének árnyékában végiggondolni azért nem tartom elhibázottnak, mert ha a pályája elején áll is egy alkotó, mérni magát csak a mindenséggel mérheti. Azaz: mindenképpen a művé és a műbe fogalmazott igazságtartalom az, ami egy alkotást művészetté rangosít. Az pedig szellemi inspiráció, igényesség, szándék és alapállás kérdése, hogy ki, mit, mennyire és hogyan képes az „igazság” kategóriájaként önmagának, művészetének és közönségének definiálni. Zárásként e gondolathoz ismét csak Adornot idézem, aki a tudományról és a műalkotásról mondja: „... maga az igazság eszméje olyasmi, amit valószínűleg egyik is, másik is csak töredékesen ragad meg.” Figyelmükbe ajánlom Kántor Jenő igazságát. Chikán Bálint At a conference of scholars, disputing with Lucian Goldmann Adorno said as follows: ’’Owing to its share in the purport of truth, a work of art is more than it is...”, i.e. it is more than we can gather from reading it without transcendence. The works by the graphic artist Jenő Kántor have recently been created with sociological intentionts. The first piece of this period entitled ’’Houses to be demolished” was made in 1981. It is an offset print on photo basis with silk-screen overprint. The photograph itself is not manipulated by the artist. The exposure and the colouring themselves secure the basic visual effect and this procedure is caracteristic of his works; manual manipulation of the spectacle fixed by the camera only occurs when the artist wants to lay emphasis on something. However, the colouring is not naturalistic, it shoulders to be ’’artificial”. We often feel that the colours of the tricolour are built in his works so that in the spectator they become elements of effect motivators. The combinative process of reproduction used by Kántor means the application of more printing industrial procedures on one sheet. He does not make use of the possibility of machinery reproduction by which a number of prints of equal quality can be produced on one sheet (he only produces 3-5 reproductions after one original) but he employs the nature of machine technicality to serve his art. His works raise social question. Irony is not alien from Kántor and his mode of expression is often surrealistic. I do not consider it an abortive attempt to ponder over all these in the shadow of Adorno’s statement because even if an artist is only starting his career, he can measure himself by the universe only. It means that truth alone if included in a work can raise the same to the sphere of art. But it depends on intellectual inspiration, pretension, intention, and turn of mind that who, what, to what extent, and how is able to define as a category of truth for himself, for his art, and for his public. At last I would like to cite again Adorno’s words who relating to science and to art said as follows: ”... the idea of truth is something that could only fragmentary be grasped by the one and the other as well”. I would like to call your attention to the truth of Jenő Kántor. Bálint Chikán ROSSZ IDŐ A „JÓ IDŐ PARKIBAN (címlapon) WEATHER IS BAD IN THE ’’PARK OF WEATHER IS GOOD” (title page) EGYENLŐRE CÍM NÉLKÜL ... I. II. III. WITHOUT NAME, FOR THE TIME BEING ... I. II. III.

Next