Kollár György festőművész (1983)

Földünk energiakészlete rohamosan fogy­, de a napfény mellett valami korlátlanul sokszorozható, s ez a gondolat. A gondolat, az eszme, mely a fantázia újabb és újabb meg­újulásával műveket eredményez. Kollár György friss eszközökkel ren­delkezik, s ezt a termő apparátust nem statikus állandósággal haználja, hanem szelektív választékossággal áramoltatja. Éppen ezen nagy össz­pontosítást igénylő belső tartás miatt komoly tartalékkal rendelkezik minden új kép szerkesztése előtt és közben. Utat tör új vizuális ösvényen a megismeréshez, nagy élet- és esz­metartományt ragad meg, s ezt az immanens felderítést visszasűríti képi alapjellé. A Kollár-festmény tu­dati tartalommal értelmezett látvány. Kolumbusi alkat­­, a festészet új földjét keresi és rendszerint meg is találja. Ábrázol, kutat és prognoszti­zál,­­ szépségforrásai összetettek, a létezés törvényeinek mély köze­gében halad. Belső föld ez a maga különös omlásaival, szakadásaival, szigetképződésével, a színes kelet­kezés általános örömével, egyedi alakzatával. Az esztétikummal meg­ragadható igazság következő feje­zete izgatja, nem az, ami volt, hanem ami lesz és lehetséges, ami teremt­hető a világ lehetőségeiből. Mégis, s ez artisztikumának boldogító lé­nyege, hogy az értelem térnyerése nem egyszerű tükörkép, hanem ér­zelemmel dúsított organikus hálózat, a töredékes, zúzalékos részletek úgy tömörülnek montázzsá, hogy az egyetemességet közelítik. Nem sze­rencse, hanem koncentráció ered­ménye, hogy Kollár György művészi gyakorlata a mesterség és az inno­váció rendszeres találkozásában rej­lik,­­ ezért a Holnap festője, Losonci Miklós

Next