Udvardi Erzsébet (1983)

,,A művész viszonya az anyagához kettős értelmű: meg akar­ja változtatni, hozzáidomitani magához, látomása tárgyához, kifejezést vagy jelentést vinni bele, — de ugyanakkor min­den efélétől függetlenül is tiszteli, szereti és meg akarja óvni, annak saját lényét minél jobban kifejleszteni, tökéle­tesíteni. Az anyag bűvös hatalommal bír a művész felett, mint ahogyan ő is bűvös hatalommal bír az anyag felett. Ha a régi esztétika egyszerű terminológiáját akarnák hasz­nálni, így is lehetne mondani: az alakítás célja és értelme, hogy az anyag hordozója legyen a szépnek, a megdolgozá­sé pedig, hogy az anyag maga legyen szép. A művésznek a technikához és annak fizikai anyagához va­ló viszonya igen bonyolult, élő és dinamikus; minden in­kább, mint közömbös vagy hideg. A művész (és az igazi be­fogadó is) a szó szoros értelmében érzelmi viszonyban él az ő anyagával. Az anyag magában is, nyersen is, érdekli, iz­gatja, munkára sürgeti. Ez a viszony a szorosan vett művé­szi jellegen kívül valósággal mesteremberi, kézművesi, ezen­kívül még sokszor tudományos is. A nagy régi mesterek maguk készítették festékeiket és szenvedélyesen kutatták új anyagok, új kombinációk lehetőségét... Az említett érzel­mi viszony tehát mindennek mondható, csak nyugodtnak nem. Szívós és keserves küzdelem áll itt. Hosszú és lángoló ütközetek ennek a viszonynak egyes fázisai; az ellenfél el­sősorban a makacs, nehézkes, akaratos anyag.1. (Sík Sándor: Esztétika, II. kötet. A mű és a művészet c. fejezet.) 5. Nem cselekszik éktelenül, nem keresi a maga hasznát, nem gerjed ha­ragra, nem rój­ja fel a gonoszt. 6. Nem örül a hamisságnak, de együtt örül az igazsággal. 7. Mindent elfedez, mindent hiszen, mindent remél, mindent eltűr. 8. A szeretet soha el nem fogy­, de legye­nek bár jövendőmondások, eltöröltetnek, vagy akár nyelvek, megszűnnek, vagy akár ismeret, eltöröltetik. 12. Mert most tükör által homályosnak látunk, akkor pedig színről-színre; most rész szerint van bennem az ismeret, akkor pedig úgy isme­rek majd, a­mint én is megismertettem. 13. Most azért megmarad a hit, remény, szere­tet, e három, ezek között pedig legnagyobb a szeretet. Kor. I 13. 52. Nagy hirtelen, egy szempillantásban, az utolsó­­ trombitaszóra, mert trombita fog szólni, és a halot­tak feltámadnak romolhatatlanságban, és mi elváltozunk. 53. Mert szükség, hogy ez a romlandó test romolhatat­­lanságot öltsön magára, és e halandó test halhatatlan­ságot öltsön magára. PÁL Kor. I. 13. Ha embereknek vagy angya­loknak nyelvén szól is, sze­­r retet pedig nin­csen én bennem, olyanná lettem, mint a zengő éret vagy pen­gő czimbalom. 2. I s ha jövendőt tu­dok is mondani, és min­den titkot és minden tu­­dományt ismerek is, és ha egész hitem van is, úgy an­­nyira, hogy hegyeket mozdít­hatok ki helyekről, szeretet pedig nincsen énbennem, sem­mi vagyok. 3. És h­a vagyonomat mind fel etetem is, és ha testemet tűz­re adjom is, szeretet pedig­, nin­csen énbennem­­, semmi hásznom ab­ból. 4. A szeretet b­osszútűrő,kegyes; a szeretet nem irigykedik,, a szere­tet nem kérked­ik, nem hivalkodik fel. , , ,lu,z '• 10. lis: le Uram Kt/il­b­en alapitottad a tol ‘Is' es a te kv/c­dnek müvei a/ esek: II. Azok elvesznek, de te­­ megmaradsz, és mindazok, mim a ruha megavulnak. I­’. I­s palástként ösz­­s­ eh­ajtod azokat es el­­változnak, te pedig ugyanaz vagy és a te esztendeid el r ni fogynak.

Next