Csóti Gábor iparművész kiállítása (Derkovits Terem, Budapest, 1984)

Évek óta figyelem munkásságát, és munkásságának ered­ményét, az edényeket, a madarakat, a mozaikokat, a plasz­tikai műveket. Figyelem a már-már csökönyös és konok kitartást, amellyel anyagának, a fának titkait és lehetősé­geit kutatja, felfedezve és felhasználva szobrászi, dekoratív és festői adottságait a készülő tárgy esztétikai értékeinek kibontakoztatásához, figyelem a szívós törekvést, amely nem elégszik meg az elért eredménnyel, hanem arra ösztökéli, hogy mindig tovább lépjen a konkrét megfogalmazásoktól az egyre elvontabb, egyre jobban általánosított formák felé. Ha arra gondolok, hogy milyen madarakat faragott tíz évvel ezelőtt, s hogy ezekből a figurákból miket hagyott el és mi­ket tartott meg, akkor azt kell mondanom, hogy Csáti ösz­tönösen vagy tudatosan, de jelképek megalkotása, tiszta, szinte ősi formák létrehozása irányába halad. Metamorfózi­sok sorozatán keresztül jut el a mondandó tisztaságához, a fából madár, a madárból szimbólum lesz, a szimbólumból pedig olyan objektum, amely gondolkodásra, elmélyülésre ösztönzi nézőjét. Használati tárgyai, edényei is ilyenek, a funkción túl szépségükkel ragadják meg az embert, s ne­kem a korai görög filozófusok ősformáit, őselemeit juttatják eszembe. Rejtélyes dolog a szépség. Közvetlenül szól hoz­zánk, kerülve a magyarázatokat, fittyet hányva az elemzé­seknek és kommentároknak. A legtöbb, amit róla mondha­tunk az, hogy van, s láttára elfog bennünket az álmélkodás, a vágy és az elégedettség, az az érzés, hogy jó dolog em­bernek lenni. Csóti munkáit szemlélve mindig örömet érzek, a művekben egy ember lehetőségeinek megvalósulását látom, s azt kívánom, hogy kiállításának látogatói ugyanezt érezzék. Kuczka Péter

Next