Józsa Lajos szobrászművész kiállítása (BIOGAL Gyógyszergyár klubkönyvtára, Debrecen, 1984)

AJÁNLÁS Józsa Lajos Debrecenből elszármazott alkotó. 1944-ben szüle­tett, itt végezte tanulmányait. Első mestere alighanem Kovács édes­apja volt, akitől a tárgyak, a fém szeretetét tanulta meg. A szob­rászattal a budapesti Vasas Képzőművészeti Körben ismerkedett meg, mestere Kirchmayer Károly volt. A hetvenes évek közepétől jelentek meg művei országos kiállításokon. A Képzőművészeti Alap tagja. 1980-83 között több egyéni kiállítást rendezett Budapesten (Marcibányi téri Ifjúsági Ház, Szakosíts Árpád Művelődési Ház), majd Szolnokon, Karcagon, s részt vett több csoporttárlaton. Ezt követték külföldi sikerei: máltai kiállítása 1983-ban, a Montage Galériában, svédországi kiállítása a halmstadti galériában, 1983— 84 fordulóján, valamint a Zenebohóc című kisplasztika gabrovói (bulgária) szereplése és díjazása, összecsapás című izgalmas szerkezetű és statikájú szobra itthon nyert III. díjat a Néphadsereg pályázatá­n. Legtöbb szereplése szülővárosában, Debrecenben és környékén vett. 1981—83-ban hat egyéni kiállítást rendezett itt, az Aranybiká­ban, az Alföldi Nyomdában, a Képcsarnok Medgyessy Termében. A Klinika területén Tavasz című szobrát és térplasztikáját avatták a múlt évben, Hajdúszoboszlóra pedig egy medenceszobra és egy Szép Ernő emléke előtt hódoló portré-domborműve került. Jelen­leg további munkái készülnek az Aranybika étterembe, amelyek egyikét a mostani kiállításán láthatjuk. Ez a kiállítás visszatekintő jellegű, legsikeresebb kisplaszti­káját, érmeit, köztéri és murális munkáinak vázlatait mutatja be. Itt láthatjuk a több kiállításon nagy sikert aratott Szakács, Va­dász, Csikós, Hegedűs nő című szobrokat és a díjnyertes kisplasz­tikákat: az összecsapás-t és a Zenebohóc két változatát. Ugyan­akkor közönség elé kerülnek legfrissebb alkotásai is: az Aranybi­kának készített dombormű, amely az alapítókat idézi, vagy a BIOGAL Helia érme. Témái változatosak: emléket állít a történelem és a művé­szet nagyjainak (Széchenyi, Bartók, Kodály, Móricz), a természettel küzdő, a dolgozó embernek (Árvízvédelem, Vadász, Csikós). Ked­velt modelljei a játszó, sportoló, zenélő emberek, s örök témája a családi összetartozás (Anya gyermekével, Együtt), a női szépség (Vénusz, Várandós, Kancsós nő). Az erő és gyöngédség, a fensé­ges és komikus hangulati elemei gazdag, változatos formában je­lennek meg szobrain, érmein, amelyeket realista szemlélet jelle­mez. Kísérletezik absztrakt, informáló alkotásokkal is, ez azonban - véleményem szerint - nem az ő igazi útja. Érzékenyen mintá­­zot­t kisplasztikáin a formálás, az alakítás frissessége van jelenl­ét-

Next