Kerámia x 27 (Budapest Galéria Kiállítóháza, Budapest, 1984)

FAVRE, Aline/CH „Szeretek színezett porcelánnal dolgozni, mert egyszerre gondolha­tom színben és formában; másrészt pedig az anyag finomsága eleve feltételezi a kis méreteket. A szín tulajdonképpen a műalkotás »bőre« és nem ráaggatott ruha.” SCHMIDT, Lou/CH „A lágy, gyúrható agyagban teremtésre váró kifejezési lehetőségek rejlenek. Mágikus az a folyamat, melynek során az agyag elnyeri ka­rakterét, és legyen az akár a mintázás, szárítás vagy égetés fázisá­ban­­ minden esemény nyomot hagy. Ezek a nyomok vezetnek min­dig tovább, megmutatják lehetőségeimet, amelyekkel tudásomat és tapasztalatomat kifejezhetem.” ZEISS, Beate/D „... Egyedül az a fontos számomra, hogy a munka összhangban le­gyen az élettel, érzéseinkkel - azaz, hogy igaz legyen. Utálom a hű­vös számítgatást. Remélem, segíthetem az embereket abban, hogy megtalálják az agyaggal dolgozás örömét, hogy vágyaikat, el­képzeléseiket - mindazt, ami szóval nem kifejezhető - megvalósít­hassák.” KRÜGER, Peter/DDR „... Kerámiáimat szabad képződményeknek tekintem - ez azt je­lenti, hogy nem a használhatóságot tartom elsődleges fontosságú­nak. A kerámia objektumoknak a szemlélő emlékezetébe kell idéz­niük a természet dolgait - a köveket, a struktúrákat, a tájat...” MARTI­ COLL, Magda/E .....egy logikus folyamat során jutottam el az egyenes vonalhoz. (...) Arra törekszem, hogy a lehető legegyszerűbb, ugyanakkor kifejező, esztétikus, kiegyensúlyozott tömegű, harmonikus színhatású műve­ket, magáért való formai tökélyt alkossak. (...) A rögtönzés távol áll tőlem; a látszólag egyszerű alkotások mögött komoly gondolati megfontolás áll.” HUGO, Glynn/GB .....Számomra nem létezik különbség kis- és nagyméretű alkotások között. (...) Mindenfajta kerámiának forma, textúra, szín, méret vo­natkozásában ugyanazon esztétikai követelményeknek kell meg­felelnie." KYPRIS, George/GR .....A műalkotás méretei változhatnak. A művészetben a »kicsi« és a »nagy« nem azonos a »jelentéktelen« és a »fontos« szavakkal; tehát a művészen múlik, hogy jelentőssé tegye művét...” LŐRINCZ Győző/H „Ha azt kérdik tőlem, mi a kerámia, a válaszom ez, ha akarom költé­szet és filozófia." ORBÁN Katalin/H „Hiszem, hogy tévedés a »kerámiát« az iparral vagy a művészettel azonosítani. A »kerámia« sajátos anyagállapot, amely technológiá­kat feltételez. Ezen túlmenően az, hogy a kerámia »használhatatlan« vagy csak használati tárgy legyen-e, érthetetlen kérdés számomra, tárgyak csinált létviszálya, hiszen egyikük erénye nem a Másik hi­bája.” PAGONY Rita/H „...Tárgyaim szellemiségével és az alkalmazott technikával mindig igyekszem a műfaj eredetére utalni azzal együtt, hogy a plasztikák tartalmának mindig túl kell mutatni ezen­­ különben nem képes mű­vészetté válni. A kerámiatárgy ne egy szobor legyen, ami történetesen kerámiából készült, hanem legyen önmaga­ kerámiaművészet.” SZALAY László/H „Számomra a kerámia a hétköznapok szépségei közé tartozik.” THURY Levente/H „A dolgok megszaporodnak, de el is tűnhetnek, ha az ember elfelejt­kezik róluk.” MISHIMA, Kimiyo/J „...Munkáim mindennapi életem tapasztalatait rögzítik. Az időben történő tapasztalástól az időtlenségbe való átmenet a tárgyak kelet­kezésében realizálódik...” CIVIN, Vlagyimir Andrejevics/SU „... Kis méretű kerámiát csak vázlatként készítek..." KOPILKOV, Mihail Andrejevics/SU „...szerintem nincs lényeges különbség a művészetben a »nagy« és a »miniatűr« kerámia között. (...) Kisméretű alkotásoknak is lehet monumentális vonásokat adni, és monumentális művek is mikro­­struktúrákból épülnek fel.” PARKS, Dennis/USA „Abban mutatkozik meg a művész, hogy hogyan bánik az anyaggal.” “I like to use coloured porcelain, on one hand, it enables me to work te shape and the colour at the same time and, on the other hand, the delicacy of the material requires small sizes. The colours are really »the skin« of the object and nut just a dress laid on it.” “... For me is the only importent that the work should be in accordan­ce with our life, our feelings, it means, the work should be true. All kinds of cool calculations I hate. I hope to help people to become happy in handling clay, to realize their whishes and ideas which they cannot express verbal.” ”... My works of ceramics are autonomous objects, i.e. utilizability is not of primary importance. The task of the ceramic objects is to recall the element of nature, the rocks, the landscape, the shape of organic structures...” “.. after a logic process I arrived at the straight line... I strive for making pure, plain nevertheless expressive pieces of balanced mass and harmonic colouring. I want to reach the par excellence formal perfection... Improvisation is not my way; the seemingly plain works have their intellectual background.” “...I make no real distinction between small and large ceramics. (...) I feel that all ceramics are concerned with the same aesthetic ques­tions of shape, texture, colour, scale and form.” “...The dimensions of the pieces may be variable. In art, the worlds big or small are not synonymous with important or unimportant; that artist will make it important or not...” “If you put me the question, what is ceramics, my answer is: It may be poetry and phylosophy, as well." “It would be a fault to treat »ceramics« and industry or arts as one. »Ceramics« is a peculiar state of material presuming certain tech­nologies. The discriminative distinction of ceramic objects as pieces of art or goods for consumption is an obtuse problem for me, i.e. the merit of One is not the fault of the Other." “...The spirit of my works and the applied technique aim always at referring to the origin of ceramics, of course though the theme of a work is to recall further associations. A piece of ceramic shall not be a statue made of ceramics, but an autonomous piece of art.” “Ceramics - for me - belong to the world of the everyday beauties." “The things can increase in number and can disappear if we forget them.” “... My work is a record and fixation of experience of my daily life. The movement from daily consumptive dimension to non-daily di­mension results in the coming-into-existence of universal objects.” ".. . I make miniature pieces only for sketches.” "... As far as me - there is no important difference between »large« and »miniature« ceramics. Small pieces of art can also have monu­mental character and works of large scale are built up micro-struc­tures, as well.” “In how you treat that piece of clay lies your only clear and obvious artifact.”

Next