Szilágyi Ildikó ötvösművész kiállítása (Medgyessy Terem, Debrecen, 1984)

Előszó — Uraim, hová tűnt magukból a rajz szerete­­te?! — kiáltott fel Moser tanár úr valamikor a hetvenes évek közepén a művészeti gimnázium kollégistái felé lövellve elkeseredését. Talán túl­zás volna az említett indulatkitörésnek, vagy a felébredő lelkiismeretnek tulajdonítani, de annyi bizonyos, hogy mindig nyilvánvaló volt előttem: a saját munkámnak a rajzon kell alapulnia. A rajzolást persze sokan sokféleképpen értelmezik. Van, aki megvetéssel szól a „le" igekötővel társí­tott gyakorlatról. Mások szégyellik a klasszikus rajztudást, vagy éppen a fotószerűség személyte­lensége mögé bújva próbálják az objektivitás lát­szatát keltem. A rajz látható gondolat, mert általa a legközvetlenebbül fejezheti ki a rajzoló pillanat­nyi belső életét, ugyanakkor formanyelvével mindjárt el is helyezi önmagát a kultúra évezre­des folyamatában. Tehát nemcsak rólam szól, nemcsak az én indulataim, feszültségeim leveze­tését szolgálja, mert akkor ki volna kíváncsi egy ismeretlen csodabogár lelkivilágára? Ezért ugyan senki sem járna kiállításra. Az ember beül egy sufni-szerű műhelybe és rajzol, rezet karcol vagy metsz. Ilyenkor önmagá­val találkozik és ez mindenképpen menekülés. Némileg antiszociális magatartás, hiszen igyek­szem lehetőleg minél jobban kikapcsolni a külvi­lágot, mert az bonyolult és félelmetes. Ez gyakran idegesíti a környezetemet, hiszen a mi világunk az olyanokat szereti, akik benne élnek és érte. Hogy jövök én ahhoz, hogy a civilizált fülnek oly kellemes autótülköléstől és számítógép-pittye­­géstől távol eső, petróleum és nyomdafesték sza­gú műhelybe vonuljak vissza? Elvégre „social animal" vagyok, vagy mi a fene? Igen, de csak az a világ ilyen elviselhetetlen, amit anyagi jólétünk folyamatos gyarapítása vé­gett teremtettünk. Az a másik nem ilyen. Ott rend van és tiszta beszéd. Csoda-e tehát, ha „virágos katonaként" (Gion Nándor) menekülünk, puco­ Vorwort — Aber, meine Herren, wo ist bei Ihnen die Liebe zum Zeichnen geblieben?—rief Herr Professor Moser damals, Mitte der siebzigen Jahren, und schoß uns — Studenten der Kunstfachschule — seine Erbitterung zu. Es wäre vielleicht übertrieben es dem obigen Aus­bruch oder den Gewissensbissen zuzuschreiben, eins ist aber sicher: mir war es schon immer klar, daß meine Arbeit auf Zeichnen beruhen muß. Das Zeichnen wird aber von vielen unterschiedlich interpretiert. Manche verachten es, weil sie das Verb zeichnen nur mit der Vorsilbe „ab-" kennen, andere finden das klassische Zeichnenkönnen blamierend, wieder andere versuchen sich hinter der fotoartigen Unpersönlichkeitzu verstecken, um den Anschein der Objektivität zu erwecken. Die Zeichnung ist ein sichtbarer Gedanke, denn durch sie kann der Zeichner sein momentanes inneres Leben unmittelbar zum Ausdruck bringen, und seine Ausdrucksweise ordnet ihn selbst zugleich in dem jahrtausendelangen Kulturvorgang ein. Sie zeigt also nicht nur mich, sie dient nicht nur zu der Ableitung meiner Emotionen oder Spannungen, wer hätte sich dann für die Innenwelt eines unbekannten Wunder­lings interessieren. Keiner würde deswegen eine Aus­stellung besuchen. Der Mensch zieht sich in seiner kleinen Werk­statt zurück, um zu zeichnen eine Radierung oder Kupferstich zu machen. Dabei begegnet er sich selbst, und das ist — wie es auch sei — eine Hucht, ein gewissermaßen antisoziales Verhalten. Man versucht ja die Außenwelt vomöglich ganz auszu­schalten, denn diese Außenwelt ist kompliziert und furchterregend. Diese Eingezogenheit nervt oft die Umgebung, unsere Welt hat ja nur die gern, die in ihr und für sie leben. Wie komme ich dazu, daß ich mich in einer nach Petroleum und Druck­farben riechenden Werkstatt zurückziehe, die fern vom für zivilisierten Ohren so freundlichen Auto­hupen und Computerpiepsen liegt? Bin ich schließ­lich ein „social animal", oder was?

Next