Bárdy Margit díszlet- és jelmeztervező kiállítása (Várszínház Galéria, Budapest, 1985)

BARDY MARGIT 1929-ben Magyaróváron született. 1948—53 között a Képzőművészeti Főiskolán (Budapest) 8 szemeszter, Bernáth Aurél növendéke. 1953—56 Madách Színház kosztümtervezője. Első filmmunka: Fábry Zoltán „Életjel". 1957—59 között Ford ösztöndíj a müncheni Képzőművészeti Akadémián, szenika osztály, 6 szemeszter Prof. Helmut Jürgens-nél. 1960—61 Badische Staatstheater első szerződés. 1961—70 Bavaria BmbH TV Stúdió kosztümtervezője. 70 film, közöttük „Orion űrhajó" és Oskar Schlemmer (Bauhaus) Triadische Balett rekonstrukciója. Vendégtervezés az összes többi TV stúdiókban + kop­rodukciók: Mafilm,ORF. 1967—68 új impulzus keresés: Képzőművészeti Akadémia München, Prof. Rudolf Heinrich. 4 szemeszter díszlettervezői diploma 1970-től kizárólag színházi munkákon dolgozik, mint díszlet és kosztümtervező. 45 produkcióban vesz részt: Kamerspiele München, Stadttheater Basel Burgtheater Wien, Staatsoper Hamburg, Opernhaus Zürich, Stadttheater Freiburg, Staatstheater Kassel, Deutsche Oper Berlin. Együttműködés rendezők­kel és dirigensekkel: Gerd Albrecht, Christoph Dohnányi, Adolf Diesen, August Everding, Götz Friedrich, Roland Gall, Heinrich Holreiser, Horvai István Makk Károly, Pártos Géza, Hans Schweikart, Peter Siefert, Ádám Ottó, Vámos László. 1984. ezüstérem Internationale Triennale Novi Sad. 1985. Covern Garden Royal Opera, London. ÜDV, BÁRDY MARGIT! 1974-ben Münchenbe kaptam meghívást. Else Lasker-Schüler „Die Wupper" c. da­rabjának megrendezésére. Minthogy nem hozhattam magammal az NDK-ból erre a célra senkit, Münchenben három előkelő férfi várt rám, akik ott, úgymond, jártas díszlettervező hírében állnak. Bizonyára azok voltak és meglehetősen kedves be­nyomást is tettek rám. A találkozás után behívott magához az igazgató és megkér­dezte, melyikükre esne a választásom. Magam is meglepődtem, mikor azt feleltem: egyikükre sem. Zavaros lett a helyzet, kicsit kínos is, tanácstalanságommal már-már az egész produkciót veszélyeztettem. Legalább még valamit mondani akartam, ezért elkezdtem érdeklődni, ki is volt az a nő, akit egyik a három jeles úr közül a jelmez­tervek elkészítésére megemlített. Az igazgató nem emlékezett, hogy kiről lehet szó, de megígérte, hogy megtudakolja. Én meg gyorsan egy fél oldalon leírtam ami sze­­nikai elgondolásom kapcsán eszembe jutott. Aztán minden ment, mint a karikacsapás. Hamarosan tudtomra hozták, hogy az ille­tőt Bárdy Margitnak hívják, aki Müchenben itt és itt lakik. Meglátogattam. Már kész makettel várt. Ahogy kiléptem lakásának erkélyére, megdöbbentő közelségben kris­tálytisztán tárult elém egy addig soha nem látott magas hegyláncolat. Bárdy Margit egyébként erre, meglehetős közönnyel, csupán annyit jegyzett meg, hogy akadnak itt bőven aféle bajor hegyek. Én ott láttam először az Alpokat, „fon" esetén (ez egy különleges, ritka alpesi légáramlás) válnak csak ennyire láthatóvá. Aztán a ma­kett előtt gubbasztottunk. A darab arról az áthidalhatatlan kontrasztról szól, ame­lyet egy koromsötét iparvidék és Lasker-Schüler költői Jeruzsálem-égboltja képez­nek. Amint elkezdtem fitymálni a makettet, egyszeriben felderült a Bárdy arca, mégpedig sokkal gyorsabban, mint az Alpesek láttán, észlelhető örömmel eltávolí­totta a kis színpadtérből a némileg naturálisan ható téglavörös házfalakat, csaknem úgy tűnt, eredetileg is pusztán rám való tekintettel állította oda őket, nehogy el­riasszon a radikalitásával. Pár pillanat alatt egy új makettet épített fel, amit aztán nemcsak, hogy elfogadtam, hanem ami további közös együttműködésünket évekre megalapozta. Bárdy Margittal való első találkozásom jellegzetes volt. Ő nem tartozik azok közé, akik legelői sürgölődnek. Ha munkáról van szó, olykor barátságtalan­, sőt nyers is tud lenni. Mindig akadnak emberek, akiknek lábára lép és akik erre megfelelő hang­erővel reagálnak. Ha valaki munkájához mindenek előtt bájos légkört igényel, szá­mítását kevéssé fogja megtalálni nála. Úgy dolgozik, mint egy igásló és ugyanezt vár­ja a többiektől. Ha ezt vállalja az ember, akkor kiderül, hogy vannak más oldalai is. Hamburgban, amikor a Zemlinsky-operára készültünk, a legkeményebb szakasz ide­jére beszállásolta magát Hamburg legdrágább helyén a „Hotel Vier Jahreszeiten"-be. És mialatt mi izzadtan és koszosan gürcöltük végig az utolsó próbákat, rajongva mondta nekem közbe-közbe, milyen műveltek ott a pincérek és hogy ott torták vannak, majdnem olyan jók, mint Magyarországon. A főfodrásszal folytatott meg­beszélésünkön aranybrossokkal a mellén jelent meg, amelyek összesúlya legalább másfél kilóra rúghatott — állítása szerint taktikai okokból, hogy jó benyomást kelt­sen. Nevetnem kellett, mert taktikához aztán jóformán semmit sem ért. Egyszerűen beleszeretett abba az érdekes ékszerbe. Engem egyszer sikerült rászednie, épp ami­kor zsebemben a frissen átvett gázsival Hamburgban kódorogtam, hogy vegyek érte magamnak valami eszméletlen nercprémmel bélelt zekét, amelynek szükségét legke­vésbé sem éreztem, — ő „látott" benne engem. Azt hiszem, a lelke legmélyén úgy viszonyul a luxushoz, mint egy született grófnő. De azt hiszem, sem a luxus sem bármi egyéb által nem megvesztegethető. Boldog vagyok és büszke rá, hogy vele dolgozom. Adolf Dresen

Next