Építészet-belsőépítészet műhelymunka - Baliga Kornél (Fényes Adolf Terem, Budapest, 1985)
ÉPÍTÉSZET - BELSŐÉPÍTÉSZET -műhelymunka-BAUGA KORNÉL A jelen semmi más, mint a múlt és a jövő kifejezhetetlen határmezsgyéje. A jövő kiszámíthatatlan, így csak egyetlen dolog bizonyos - a múlt. Mindaz, amit teszünk, mindaz amit alkotunk a múltban gyökerezik, s a jövő felé mutat. Ez a kontinuitás, a folyamatosság. Előttünk járó generációk munkájának gyümölcsét mi élvezzük. Ezért csak kellő tisztelettel szabad múltunk felé közelítenünk, hiszen a múlt nem halott, hanem élő szervezet, melynek sorsát jó vagy rossz irányba terelhetjük. Egy gótikus katedrális nem „egy gótikus katedrális", hanem mai templom. Ha engedjük pusztulni, éppen olyan mint egy félbe hagyott új épület - azaz nem tölti be feladatát. Tönkretehetjük környezetünket úgy is, ha amit hozzáillesztünk, az rossz, s javíthatunk a hatásán jól illeszkedő alkotásokkal. A kontinuitás nem csak időbeli, hanem térbeli fogalom is. Persze az már nézőpont kérdése, hogy minek tekintünk egy folyót: egy síkságot két részre osztó válaszvonalnak, vagy két síkságot összekötő kapocsnak. Ezen elvek vezérelnek tervfeladataim megoldása során. Szerencsémre mindig történeti, műemléki környezetbe kerültek, ami nem csoda, hiszen én minden környezetet történetinek tekintek. S bár „belső”-építész vagyok , ami leginkább foglalkoztat, az az architektúra, legyen az külső, vagy belső. Ugyanakkor nem tartom magam építésznek, legalábbis a szó mérnöki értelmében nem. Az objektum megjelenése, hatása és a környezetével való kölcsönhatása, ennek megoldási módozatai érdekelnek. Stílusomat mindig az adott feladat, a funkció határozza meg. Nem erőltetem „magam” a környezetre, igyekszem megérteni a hely szellemét. Ezt azonban adott esetben elég tág határok között értelmezem. Konkrétan: a ceglédi városközpont esetében az adott építészeti, városi környezeten túl az üzletközpont „city” jellege és a viszonylag kis terület határozta meg számomra a hely szellemét. Az üzletportálok különbözőségét egyrészt a térfalak sűrűbb tagolása, s ezzel vizuális megnyitása, másrészt az egyes üzletek eltérő jellegéből adódó funkcionális követelmény okozta. Megformálásukkal részben a térbeli kontinuitást - azaz, hogy Európában európai gondolatot kell közvetíteni - másrészt időbeli kontinuitást kívánok érzékeltetni — mintha „különböző” tervezők különböző időben tervezett munkái állnának itt. Ezzel a kísérlettel egyfajta példát szeretnék mutatni arra, hogy nemcsak a rajztábla logikájú egyforma elemek sorolásával lehet harmóniát létrehozni, sőt nem is alakulhat ki másként, csak bizonyos ellenpontozással. A harmónia nem azonos a monotóniával. Organikus múltunkhoz tartozik a klasszikus építészet is, mely nem múlt ki végleg az eklektikával, hanem az új anyagokat és technológiákat is integrálva századunkban is tovább él, és élhet, ha a funkcionális követelmény szükségessé teszi. A korszerűség fogalma nem a minden korábbi tagadását, hanem a kor igényeinek való megfelelést jelenti. A Royal Nagyszálloda húsz éve készült modernista portálja a technikai haladást kívánta — a maga módján, a maga idejében kitűnően —, érzékeltetni. Azóta rájöttünk, hogy a mindenáron való modernizálással nem gazdagabbak, hanem szegényebbek leszünk. A most folyó rekonstrukció már nem állíthatja vissza az eredeti állapotot mert az menthetetlenül elpusztult, csupán szimbolizálni akar egy hajdani állapotot, új anyagból, új szerkezettel, de szabadon komponált történelmi formák segítségével. A belülről kifelé tervezett, várostervezési léptéket elérő ceglédi modell — csak modell. Létezik ugyan, de egy asztalon elfér. A Royal Szálló portálja gyártás alatt áll, így valóban mindkettőre rámondható, hogy műhelymunka. BALIGA KORNÉL A MŰCSARNOK KIADVÁNYA FELELŐS KIADÓ: NÉRAY KATALIN IGAZGATÓ A KIÁLLÍTÁS FELELŐSE: BARANYI JUDIT KATALÓGUSTERV: NAGY LÁSZLÓ 85-156 GENERALART Dorogi Nyomda ARA: 10. Ft 1985. III.27-IV.21. Fényes Adolf Terem