Finn Fotó Ma (Budapest Kiállítóterem, 1985)

Miképp minden tárlat, amelyikre kortárs fotográfiákat hoznak más országokból és mutatnak be nálunk, azonképpen ez is nélkülözhetetlen szolgálatot teljesít, mert pótolni segít valamit, aminek hiánya naponta érezhető a magyar fotográfia életében. Nevezetesen a tisztánlátáshoz, a helyes értékrend kialakításához szükséges tájékozottságot, amely nem mellőzhető, ha fel akarjuk mérni, hol tart a magyar fotográfia; s ha el akarjuk kerülni azt az alpárinak nevezhető helyzetet, hogy az avíttat higgyük újnak, az újdonságra pedig csak rálegyintsünk. A kortárs finn fotográfusokról, akik közül tizennégyen mutatkoznak be ezen a kiállításon, valljuk be, vajmi keveset tudunk. Holott Finnország, a finn emberek, ha térben nem is, a gondolatainkban, s főleg a szivünkben közel állnak hozzánk. Köszönhető ez elsősorban is íróinknak, költőinknek, tudósainknak, akik hosszú évtizedek során sok mindenre megtanítottak bennünket. Tőlük tudjuk, amit tudunk. Azt, hogy a kő finnül kivi, a hal kala, a vér veri. Azt, hogy történelmünkben sok a rokon. Azt is, hogy az ezer tó országában több mint hatvanezer tavat, tavacskát tartanak számon. Azt, hogy ki volt Elias Lönnrot, Aleksis Kivi, Johannes Linnankoski; mi a Kalevala, a Kanteletar. Mindez azonban csak szó, szöveg. Látványélményünk ennél sokkal szegényesebb. Néhány filmből ellesett tájkép, néhány fénykép, fotóalbum. Talán ezért is vártuk izgalommal: miről mesélnek a finn fényképek? Milyen élménnyel gazdagítanak bennünket? Az első meglepetést a kiállítás sokarcúsága okozza. Ismereteink alapján hajlandók vagyunk azt képzelni, hogy a fényképező finneket főként a természeti élmény ragadja meg. Most láthatjuk: a kortárs finn fotográfia korántsem egytémájú, sőt állandóan a lehetőségek tágítására törrekszik; keres, kutat, igyekszik megújulni mind tartalmában, mind eszközeiben. A természeti táj mellett megjelenik az épített táj, az elsiváritott környezet (amelyről bizony, Finnországban sem sok szépet és jót mond a fotográfus); és megjelenik természetesen a tájban élő ember is, szorongató kérdéseivel, sorsának nem egyszer megoldhatatlan gondjával együtt. A figyelmes látogatónak feltűnhet a kiállítás számos gondolati ihletettségű fényképe, amelyeket még akkor is lényegesnek kell tekintenünk - mindenekelőtt a bennük megvalósuló szándék miatt -, ha nem is egy esetben csupán gondolatcsírákról, vagy éppen magától értetődő, százszor elmondott gondolatok ismétléséről van is szó. Néhány nevet a kiállításon megismertek közül érdemes megjegyeznünk. Először is Aaltó Jussiét. Korfu 1979 című munkája finom eszközökkel emeli ki, mélyíti többértelművé a szép kis kavics és a tenger találkozásának élményét. Rosnell Leifét, különös hangulatú kísértetkertje miatt. Potka Pekkájét, bemozdult utcaképei miatt. Porkka Reijoét, gondosan kimunkált fényképein uralkodó merengő mélabú miatt. Raimi Ossijét komor hangulatú városképei miatt. Keto Joukoét pasztell tájképei miatt. A kiállítás megtekintése után igazat kell adnunk Elias Lönnrotnak, aki azt írta egy magyar barátjának: „És te ne mondd otthon, hogy vad barbárok a finnek: emberek élnek fenn távoli Északon is.” Kíváncsiságunkra, szeretetünkre érdemes emberek. Gera Mihály This exhibition, like others in Hungary displaying other countries’ contemporary photography, performs an essential requirement in that it meets an everyday demand in Hungarian photographic life for information necessary in formulating a clear conception and a right sense of values as a basis for correct evaluation of the present state of Hungarian photography. Furthermore, it helps us to avoid that rather stupid situation when somebody believes the old to be new while he neglects the real new. We have to admit that we know little about the contemporary Finnish photographers, amongst whom fourteen artists present themselves in the actual exhibition. However, Finland and Finnish people are very close to us, not in a geographical sense but in our thoughts and hearts. This is due to our writes, poets and scientists who taught us a lot of things during the past decades; for example. Hungarian kő is kivi, hal is kala, vér is veri in Finnish. We know from them that we have many similarities in our histories, and there are more then 60 thousand lakes and ponds in the “country of thousand lakes”. Also we learnt from them about Elias Lönnrot, Aleksis Kivi, Johannes Linnankoski; Kalevala and Kanteletar. However, all the above mentioned are only words/texts. Our visual experiences are much more slender: some landscapes seen in films, some photographs/photoalbums. Maybe, that’s why we were awaiting this exhibition with such great excitment. We wondered what the Finnish photography would reveal, what enrichment in experience would be provided. First of all, the exhibition takes the visitor by surprise by it being multifaceted. From our knowledge we might think the Finnish people were attracted mainly by the nature while taking photographs. Now we can see that they are not bound up in a special subject at all. Moreover, they are trying to expand the given possibilities by continuous enquiring and studying, thus renewing their content and methods as well. Besides the natural environment there appears the conurbation, that is, the desolated environment, too. (There are few nice and pretty things to tell about that in Finland, neither.) Of course the human being with his worrying questions and problems of life, often unable to be resolved, is shown in the images, as well. An attentive visitor can discover intellectual inspiration in the several images of the exhibition. This intention should be evaluated even in case some of them carry only germs of a thought or they repeat obvious, self-evident things. It is worth mentioning some of the exhibiting artists’ names, first of all that of Aaltó Jussi's. His work, entitled Korfu 1979, through its sophisticated methods, is able to lend a deep sense to the experience gained from the meeting of a pretty small pebble and the sea. Furthermore, the following works are specially noteworthy: the ghost-garden of a strange atmosphere by Rosnell Leif, the moved pictures of streets by Potka Pekka, the meditative gloom in the finely elaborated images by Porkka Reijo, the sombre townscapes by Raimi Ossi, and pastel landscapes by Keto Jouko. After viewing the exhibition one has to agree with Elias Lönnrot who once wrote to his friend: “And you don’t say at home that Finnish people are wilde and barbarous - human beings are living up in the far North, too.” They deserve our attention and love. Mihály Gera

Next