Lóránt Zsuzsa szobrászművész kiállítása (Dorottya utcai kiállítóterem, Budapest, 1985)

Megtörtént. Az új budapesti Erzsébet Szálló presszójában el­helyezett szobrokkal megtörtént a varázslat. Lóránt Zsuzsa szobrait nem alaptalanul hasonlí­tották eddig sem a középkori faszobrászat kiemel­kedő csúcsaihoz, Weit Stoss krakkói Mária Koro­názása oltárához, vagy a garamszentbenedeki Úrkoporsó apostolaihoz, hiszen e művek nem csak technikájukban, plasztikájukban rokonok, de szel­lemiségükben úgyszintén. E szobrok egy más szfé­rába való átlépéshez segítenek, egy irracionális világba visznek a műfaj eszközeit kiválóan hasz­nálva. Nos, Erzsébet szállóbéli szobrai eljutottak oda, hogy nemcsak segítenek átlépni egy más magas­ságba, hanem maguk is ott lebegnek a szó leg­szorosabb értelmében. Különösen a „hegedűs fiú”, az „esernyős hölgy” és a „szerelmespár”. Talán szokatlan lehet, hogy nincs szilárd föld, vagy posztamens a szobrok alatt, de itt igazán nem hiányzik. Ez a törekvés persze nem új Lóránt Zsu­zsa szobrászatában, hiszen fa, bronz, kerámia, porcelán, de bármely más anyagú szobrában tet­ten érhető ez a könnyedség, ez a lebegésre való hajlam, a legesendőbb, a legbumfordibb szobrok­ban is. S ha már a középkori faszobrászat szóba került, had hívjam fel a figyelmet szobrainak egy másik kapcsolódására. Ezek a szobrok egy kicsit epikus, olvasható művek. Régen az ikonográfia világos történet volt a néző­nek. Freud óta nem az olvasható mese lett a fontos, hanem a megérezhető szellem, a szubsztancia. Nos e szobrok líraisága is olvasható ikonográfia. A görög szobrokat egy érthető mítoszvilág övezte, s a mű sokszor csak egy indító jel volt a mítosz megélésére. Ma a szoboroknak legtöbbször ma­guknak kell megteremteniük saját mítoszukat és nem irodalmi nyelven, hanem a plasztika nyelvén, s amelyeknek ez sikerül, elmondhatjuk róluk, hogy jó művek. S itt tetten érhetjük Lóránt Zsuzsát, a szobrászt, aki olyan dolgokat formáz meg, amelyek hagyományos értelemben fogalmilag vagy meg sem foghatók, vagy csak igen körülményesen. Va­lahol igaza van, amikor azt mondja, hogy „egy­fajta rabság a fogalmi gondolkozás”, s különösen az egy vérbeli szobrásznak. Egy középkori szentet legtöbbször kínzatásának eszköze attribuál, Lórántnál ez egy mozdulat, egy

Next