Tűzzománc-varázs Kesztyűs Ferenc, Zengő-Sztankovits Mihály, Würtz Ádám művészete (Budapest, 1985)
lapjaink nagy gondja a lakáskérdés, bár az állam igen jelentős összegeket fordít új lakások építésére. Szemmel látható, mint nőnek ki a földből a házgyári épülettömbök, ezek a szükséges, de városképet szürkítő sablonépületek. Ám még ezek a sorozatban gyártott panelelemes ,,alvó városrészek" sem elégítik ki a lakásigényt. Több lakás kell, s ehhez még több építőanyag. A főváros építkezéséhez a szükséges tégla, cserép és padlóburkoló anyagot lényegében két vállalat, a Budai Tégla- és Cserépipari Vállalat és vállalatunk biztosítja. A Pesten - Kőbányán - székelő Épületkerámiaipari Vállalat 147 éves múltra tekint vissza. Az 1838-as nagy árvízkatasztrófa serkentően hatott a téglaipar fejlődésére, így alakult meg 1838-ban Rákoson - a még most is üzemelő, jelentősen korszerűsített - téglagyár. Itt vezették be az útburkoló tégla (keramit) készítését is 1879-ben. A II. világháború pusztítását követő újjáépítés szükségessége hasonló feladatot adott vállalatunknak, mint az 1833-as árvíz. A sikeres újjáépítést követő rohamos fejlődés pedig fokozott igényeket támasztott a gyártási szerkezettel szemben, a keramit téglától a vázkerámiáig és a belső terek mozaik padlójától az uszodák, ipari létesítmények - húsüzemek, tejüzemek, pékségek stb. - burkolólapokkal történő ellátásában. A belföldi felhasználás terjedésén túl nem kis örömünkre egyre több nyugat-európai ország is vásárolja burkolólapjainkat. A burkolólapjainkkal kapcsolatban megnőtt kereslet kielégítése mellett egyre nagyobb szerepet kapott valamennyi termékféleségünknél a minőség, az esztétika. Ezen törekvéseink közben kerültünk kapcsolatba a három jeles művésszel, Kesztyűs Ferenc, Zengő-Sztankovits Mihály és Würtz Ádámmal, akiknek művészi gondolatai pontosan ilyen irányba segítették elképzeléseinket. Ezért örültünk és karoltuk fel a művészek kezdeményezését, munkájukat, mivel - különösen a XIII. kongresszus után — növelni szükséges az új iránti fogékonyságunkkal a felfokozott minőségi követelményeket. Az újítás gondolata előre vetítette annak lehetőségét, hogy kielégítsük a lakosság újkeletű igényeit, elsősorban a lakótelepek, közterek emberibbé, színesebbé tételére, s szürkeségük feloldására. Ebben az irányban — egy szocialista szerződés keretében - folytattunk közösen kísérleteket négy éven keresztül, amelyeket ez évben eredményesen fejeztünk be. A művészek által ez idő alatt létrehozott alkotásokból a rádió, televízió, sajtó, s kiállítások útján a lakosság már ízelítőt kapott. Kisebb mértékben már a külföld is — New York, Frankfurt - megismerkedett ezen munkássággal. Kezdeti sikereink alapján bízunk abban, hogy a művészek tervei alapján létrehozott kis- és nagyméretű tűzzománc-kerámia alkotásokkal az egyéni és közösségi igényeket is ki tudjuk elégíteni, melynek során impozáns belső és külső tereket lehet kialakítani. Ezt alapozza meg az a néhány érdeklődés, amely középületek - pl. Sarkadi 1. sz. Általános Iskola — homlokzatának kiépítésével kapcsolatban már jelentkezett. A fentiekben említett szocialista szerződésben a művészek a kísérletek anyagi terhei ellenszolgáltatásaként vállalták, hogy a vállalat egyik épületének homlokzatára egy nagyméretű tűzzománc képet készítenek. Ezen vállalás megvalósult, s a vállalat központi telepének bejárati épületén - Würtz Ádám tervei alapján készült kép - került felszerelésre. Ily módon a nagyközönség is megtekintheti ezen új alkotást. Ezen homlokzati képből, a Móricz Zsigmond Művelődési Házban kiállított alkotásokból megismerhetjük azokat a törekvéseket, amelyek az új utakat és új lehetőségeket kívánják biztosítani. A tűzzománc-kerámia kép életképességét alátámasztják azok a neves művészettörténészek - mint pl. Dr. Pogány Ö. Gábor, Sipos Tamás, Dr. Koczogh Ákos -, akik nagyra értékelik és lelkes támogatóik ennek. Ezekkel a véleményekkel a vállalat azonosítja magát és további lehetőségeket biztosít a művészek elképzeléseinek kibontakoztatásához. Bízunk abban, hogy törekvésünk másoknál is megértésre talál, s végül is a gazdasági elképzeléseinket is erősíteni fogja. Kapacitásunkkal a jelenlegi igényeket ki tudjuk elégíteni. Fokozódó rendelésekhez saját erőből megfelelő kapacitást tudunk kialakítani. Közös törekvéseinket azért tártuk a nagy nyilvánosság elé, hogy személyesen győződjenek meg munkánk eredményességéről és szélesebb körben váljon ismertté sikeres tevékenységünk, amely végül is a kiállított alkotásokban testesült meg. Bízunk elképzelésünk támogatásában. Kiállításunk megnyitása - nem véletlenül - az Építők Napja előestéjére esik. Ezzel is szimbolizálni kívántuk az építőkkel és az épületekVÍG JENŐ vállalati igazgató Elkövetkezhet olyan helyzet, amikor egy-egy képzőművész sajátos kifejezésvágya találkozik más művésztársával, s létrejön az egyes alkotóból egy kisebb vagy nagyobb csoport közös vágyakat-örömökettörekvéseket megfogalmazandó. És itt már egy új természeténél fogva adódó minőségi változás is bekövetkezhet, mert ahogyan közösséget alkot három művész, úgy e közösség immáron önmaga egyéni kifejezési kényszerén túl nemcsak egyedi mivoltában, de így együttesen is közösségi célokat szolgál, az egyénen túl kisebb-nagyobb közösségek szellemi, lelki épülését szolgálja. Tán a fentebbiek figyelembevételével értékelhetjük igazán a nemzetközi sikerekkel rendelkező Kesztyűs Ferenc, Zengő-Sztankovits Mihály és a számos külföldi sikert elért, háromszoros Munkácsy-díjas Würtz Ádám együttmunkálkodásának eredményét, akik négyévi kemény kísérletsorozat után valami egészen egyedülálló, újfajta technológiával hoztak létre tűzzománc-kerámia faliképeket, s immáron egy nagyméretű alkotást is. Noha évezredekre nyúlik az anyag égetése, s a tűzzománc se számít újnak, de az általuk kidolgozott új tűzzománc-kerámia a képzőművészetben újnak számít. Ha az újdonság mibenlétét kutatjuk, két különböző, majd mégis összefonódó tényezőre kell rámutatnunk. Az első merőben technikai, technológiai. A dolog természeténél fogva maga az eljárás - a művészek meg a művészeket támogató Épületkerámiaipari Vállalat, hogy úgy mondjuk — ipari titka. Az anyagok keverése, az égetés technikája tartozik ebbe a témakörbe, s erről a nézőnek vagy az ítésznek kevés fogalma lehet, s egyáltalán nem biztos, hogy szükséges egyáltalán sok ismeretanyaggal bírnia. De hát a használhatóságot illetően mégiscsak van két paraméter, amely valami fogalmat nyújthat a felhasználhatóságot illetően. Az újfajta technológiával előállított kisméretű táblaképek vagy nagy falfelületet borító festmények mínusz negyven fok alatt és plusz ezerkétszáz fok fölött károsodnak csak, ami emberi számítások szerint optimális, az alkotások létét, mi több, öröklétét csak egy jégkorszak vagy egy mindnyájunk által rettegett és gyűlölt hidrogénháború veszélyeztetheti. Szakmai tényezőként szerepelhet még az előállítás gazdaságossága, ami ugyan mind a hazai, mind a külföldi felhasználásban perdöntően fontos tényező, de nemcsak a művészek, hanem az iparitechnikai szakemberek által is, az előállítás gazdaságossági vonatkozása több, mint kecsegtető. Maradhat megintcsak a néző és ítész számára a technológiai résznél lényegesebb rész, az úgynevezett esztétikum, művészet, szépség. Az újfajta tűzzománc-kerámia képművészi életre valóságát a kisebb hazai tárlatok, vagy a New York-i Hammer Galéria-beli kiállítás és ZENGŐ-SZTANKOVITS MIHÁLY: Galaxis sel szembeni elkötelezettségünket, valamint azt, hogy munkánkkal az épületeket szeretnénk szebbé, vonzóbbá tenni, s ezáltal az építők tevékenységének kedvezőbb elismerését elősegíteni.