Varga Győző grafikusművész (Békési Galéria, Békés, 1985)
Varga Győző színházplakát kiállítása Látványokra hívó látvány fogadja a látogatót Varga Győző színházi plakát kiállításán. Színházi plakátokat említettünk, de a kört bővíteni kell: nemcsak színházi, hanem a legkülönbözőbb látványosság szerepel a plakátokon; a színházon kívül a balett, a tánc, a népi együttesek, a virágkarnevál és a kabaré. Színes, kavargó forgataghoz készülnek a plakátok és ezeket a színeket, kavargásokat és forgatagot rögzíti plakátjain Varga Győző úgy, hogy az ábrázolás statikus volta ellenére plakátjai dinamikus hatást keltenek. Felesleges a plakátművészetről általában szólni, hiszen konkréten Varga Győzőnek a kiállításon bemutatott plakátjairól van szó. Annyit azonban meg kell jegyezni, hogy a plakátművészet reneszánszát éli. Bizonyság erre az utóbbi időben hazánkban is rendezett hazai és nemzetközi plakátkiállítások sora. A plakátművészetnek nemzetközileg is, hazánkban is, nagy hagyományai vannak. Nem vitás, hogy a plakát képzőművészeti, többnyire grafikai alkotás. Mégis különbözik a legművészibb grafikai alkotástól is, nem művészi, hanem szemléleti, célszerűségi, használhatósági szempontból. Természetesen most nem gondolunk a kereskedelmi és egyéb reklám célú plakátokra, kizárólag a színházi, illetve a látványossági plakátokra fordítjuk figyelmünket. Ha a jó plakát általános követelményeit vizsgáljuk, Varga Győző plakátjai tökéletesen megfelelnek a színházi, illetve a látványossági plakátok legmagasabb művészi követelményeinek. Hadd említsünk néhányat ezen kritériumok közül: közérthető, tömörítő, szűkszavú, látványos, megragadó, újszerű, érdekes, figyelemkeltő, a forma és a tartalom harmonizálnak, s végül, de nem utolsó sorban tükrözik a művész egyéniségét, fantáziáját, művészetének egyedi voltát. Varga Győző plakátjai művészi egyéniségének összetéveszthetetlen alkotásai. Tökéletes formakészség, finom színérzék és a plakáton hirdetett mű teljes átélése jellemzik munkáit. A plakátok többsége színházi plakát (természetesen idesorolhatók az operai plakátok is), mint például a saját cselszövésének tragikusan áldozatul esett Rigoletto plakátja. A Varázsfuvolán Papageno lakattal lezárt szája büntetés fecsegéséért, de a madarászfiú jókedvét - a tündéries meseszövés szerint - a lakat sem zárhatja el. Offenbach operája, a Hoffmann meséi plakátján a fantázia szülte hármas nőalak egyszemélyben és a varázsszemüveg hatásosan érzékeltetik a szövevényes mesét. A Nemzeti Színház Reneszánsz szerelem c. produkciójához a korabeli öltözetű ifjú pár ad hangulatot. A Revizor plakátján a csizma az elnyomás jelképe, minthogy a darab szatíra az elnyomás és az erőszak ellen. Szellemes Száraz György Megoldás c. drámájához készült rajz: a főhős Tolsztoj portré-körvonalának szakállába helyezett egy kerti jelenetet a darabból. Sütő András Káin és Ábel-je a középkori biblikus fametszet képzetét idézi. A Katona József Színház Odüsszeusz szerelmeihez a csábító nők hullámos haja egyúttal a tengeren hányódó hős hajóját és a tenger hullámait jelzi. Igen kifejező a Bartók Emlékévre készült Csak tiszta forrásból idézett műsorhoz a szövegkép, mint a forrás fölé hajló szarvas kecses alakja. Légies könnyedségűek a táncosnők a balett plakátokon; a kasztanyettek ritmikus csattogását idézi Antonio Gades és táncegyüttesének spanyol táncos párja, míg a Virágkarnevál virágfüzérből kirajzolódó női portréja a leghatásosabb. Két cica összefonódó alakja szimbolizálja a legnagyobb színházi siker, a „Macskák” tartalmát. Különleges figyelmet érdemelnek Varga Győző kabaré plakátjai (BUDAPEST ORFEUM), mert ennek a műfajnak egyedül ő a művelője. A kabaré mindenkori hangvételének megfelelően az e fajta plakát tervezése a legproblematikusabb, mert a kabaré sokszólamú műsorát fejezi ki színben, formában, tartalomban, a plakát sajátos formanyelvén. Művészünk ezt oldja meg európai színvonalon, amit számos, nemzetközileg is elismert és díjazott plakátja, nagy sikerű hazai és külföldi kiállításai is bizonyítanak. DR. CENNER MIHÁLY színháztörténész 85-29 Békés megyei Moziüzemi Vállalat Nyomdája, Bes. — Fk. : Nemes Dénes