Benkő Erzsébet gobelinművész kiállítása (Óbuda Galéria, Budapest, 1986)

A most hetvenöt éves Benkő Erzsébet tizenkilenc éves korában kezdte meg festészeti tanulmányait Szőnyi István szabadiskolájában. Később a párizsi Ecole des Beaux Arts növendéke volt. 1934-ben a Nemzeti Szalonban rendezett „Szinyei Fiatalok" kiállításon „Öregasszony” című festményével díjat nyert. 1936-ban a Szocialista művészcsoport körében dolgozott és kiállított a csoporttal. A gobelinkészítés technikáját az Iparrajz Iskolában, újabb lehetőségeit Ferenczy Noémi hatására sajátította el. Több munkáját őrzi az Iparművészeti Múzeum és a Nemzeti Galéria, más művei magánkézben vannak. Nagyobb részük azonban a művész tulajdona maradt. Több mint negyven - főként kisméretű - gobelin, egy tucat festmény és néhány mappa rajz teszi ki életművét. Az ábrázolt világ mégis kerek, a legjobb munkák az adott korszakban a hazai képző- és iparművészet legjobb alkotásai közé tartoznak. Némelyik közülük művészettörténeti szempontból is becses: így például a Derkovits Gyuláról és Berda Ernőről készült portré, vagy a művésznő fiatalkori önarcképe. Gobelinjeinek művészi világát a francia iskola, Ferenczy Noémi hatásából, és saját szemléletéből alakította ki. Műveinek főszereplői az emberek és az állatok, amelyeknek gyakran szimbolikus jelentősége van a visszafogott színekkel szőtt textileken. Ezeket a hagyományos francia technikával maga szövi, mint kevesen a szakmában. Életműve következetesen végigjárt utat tár a kiállítás látogatói elé. MEGAY LÁSZLÓ 75 years old Erzsébet Benkő began studying painting at the free school of István Szőnyi at her age of 19. Later on she joined the École des Beaux Arts in Paris. In 1934 her “Old woman” won a prize at the exhibition of “Szinyei Juveniles" organized at the National Salon. In 1936 she worked together with the group of socialist artists and took part in their exhibitions. She learnt the skill of making Gobelin tapestry at the School of Design and, influenced by Noémi Ferenczy, she acquired some new techniques of that, too. Several works of Erzsébet Benkő are preserved by the Museum of Crafts and National Gallery, while others can be found in private collections. However, most of them are owned by the artists herself. Erzsébet Benkő’s life-work contains of more than 40 gobelins, mostly of a smaller size, a dozen of paintings and some portfolio of drawings. Nevertheless, the world presented by them forms a rounded whole the best pieces of which belong to the best works of Hungarian fine art and crafts of that period. Some of them have a special value in art history as for example the portrait of Gyula Derkovits and Ernő Berda as well as the self-portrait of the young artists. The artistic world of the gobelins by Erzsébet Benkő has been formed under the influence of French school, Noémi Ferenczy and her own picturial view. Human beings and animals, the central figures of her textile works weaved in fine colours, often are of a symbolic importance. By using the traditional French techniques she belongs to those few masters of this craft who weave by themselves. The oeuvre of Erzsébet Benkő presents a consequently followed way of art before the visitors at the exhibition. LASZLO MEGAY

Next