Eisenmayer Tibor festőművész kiállítása (Dorottya utcai kiállítóterem, Budapest, 1986)

EISENMAYER TIBOR FESTŐMŰVÉSZ KIÁLLÍTÁSA DOROTTYA UTCAI KIÁLLÍTÓTEREM BUDAPEST V., DOROTTYA UTCA’8. 1986. JÚLIUS 11—AUGUSZTUS 3. „Jé, olyan mint egy kései futurista." Valami ilyesmit gondoltam Eisenmayer Tibor képei előtt a hetvenes évek első felében. Akkor, amikor stúdiós kortársai álta­lában falazókanállal rakták a vászonra a tejbegríz-sűrű­­ségű plextol-kását. Akkor, amikor kollégái leginkább a szénfeketéből elővillanó drámai vörösökben lubickol­tak. Akkor, amikor a nosztalgiahullám előtt öt perccel még a pátoszos tragiko-realizmus vívta elhiteltelenedő utóvédharcait. „Itt másféle tragikum van jelen" döbbentem meg akkoriban. A feketét, az európai gyász konvencionális szinét itt felváltotta a fehér, a transzcendentális üresség egyetemes jele. A statikus nyugalmat, a „mégiscsak vannak biztos dolgok" szerkezeti megfeleléseit elso­dorta a vásznat végigsöprő vihar. Igen, vihar. Számomra Eisenmayer képei akkor is az őszintén megélt valóság asszociációit keltették, amikor csak nagy fantáziával lehetett utcákat és házakat, abla­kokat és egeket észlelni a kifakulásra hajlamos vász­non. De felhőkarcoló tetején földrengés, hószakadás és főképp vasszerkezetet roppantó orkán közepette a látvány ilyen. Legalábbis ilyennek kellene lennie a ka­taklizmát túlélők lelkében. És nem tudtam szabadulni az élménytől, hogy ez a hetvenes évekbe pottyant kései futurista, akinél épp úgy minden mozgásban ábrázolódik, mint nagy olasz elődjénél, Giacomo Báliénál, akinél éppúgy, minden „lelkiállapot" kavargásban ölt testet, mint másik nagy olasz elődjénél, Umberto Boccioninál, nem érzi magát valami jól a felkorbácsolt légelem örvénylése közepet­te. Ö bizony nem diadalmas hirdetője a civilizáció fel­tartóztathatatlan előrenyomulásának. Éppen ellenke­zőleg. Végtelen szorongás tölti el, amiért „minden csak jelenés, minden az ég alatt". Most itt állunk a nyolcvanas évek közepén túl, és mint­ha csendesedne az a légmozgás, amely egykor átlós irányban valósággal kifútt a képmezőből minden szi­lárd motívumot. A kihalt és fölülnézetben láttatott gyá­szos-szeles városban már van egy valóságos lakó, igaz, ő sem valami vidám. A festő saját vonásaival népesíti be az elmosódó és bizonytalan, düledező és sápadt világot. A gondterhelt arc, mint megannyi sokszorosí­tott eljárással létrehozott plakát, amely az eltűnt sze­mélyiség kézrekerítéséért nyomatott, a legváratlanabb szegletekből bukkan elő. Hirdeti: fogj meg ha tudsz, pénznél értékesebb jutalom vár rád. Az igazság bejelentéséért járó vérdíj, a megismerés. A megfejtés-kísérletet itt kell abbahagyni, a pontosabb szakmai vizsgálatot itt kell elkezdeni. Mert tény, hogy Eisenmayer Tibor futurizáló, mozgalmas, szomorú ké­peket fest immár másfél évtizede, de számunkra, jele­nünk számára igazán az a fontos, ahogyan festi ezeket a képeket. Hogy a különnemű elemekből, a festékfel­hordásból és a monotíp eljárásból homogén művet hoz létre. Hogy figuratív és nonfiguratív elemeket újfajta értelmes képbeszédbe illeszt. Hogy színes hatást ér el nagyon fukaron mért kolorittal. Hogy folyamatot tud bemutatni önkényesen felcserélhető művek által is. „Csökönyös, nehéz mester" — mondom mostanában képeit nézve és tudva, hogy a hangsúlynak egyenlően kell mindhárom szóra esnie. Témáitól nem tágít. Olcsó feloldást nem ígér. És hát mester lett a javából, a bal­jós-fagyos látomásszervezők fajtájából való. „Olyan mint"-tel kezdődő hasonlatokkal már nemigen minő­síthető. P Szűcs Julianna ]FI II TIBOR EISENMAYER PAINTINGS­EXHIBITION DOROTTYA STREET GALLERY BUDAPEST V., DOROTTYA UTCA 8. JULY 11—AUGUST 3, 1986 "Oh, he is like a late "Futurist". So I thought as I looked at Tibor Eisenmayer's pictures in the first half of the seventies. It was at the time, when his fellow artists of the Studio were applying with the trowel the plexto­­pulp, thick as gruel, on the canvas; at the time, when they delighted mostly in dramatic Reds blazing amidst the Carbon Blacks and at the time as only five minutes before the nostalgia-wave, the rear-guard of the path­etic, tragic realism which has lost its credit was fight­ing its last battles. "Yet in these pictures there is another kind of tragic representation" I realized then, taken aback. The Black, the conventional colour of mourning in Europe had been replaced here by White, the universal sign of transcendental Emptiness The static tranquillity, the structural correspondence of "there are solid, sure things though" had been whirled away by the storm sweeping over the canvas. Yes, the Strom. The pictures of Eisenmayer instilled in me the associations of truly experienced reality, al­ready at a time, as only a vivid imagination was able to perceive the streets, houses, windows and skies on his canvases susceptible to fading. But such is the sight on top of a skyscraper, when earth-quakes, heavy blizzards or hurricanes smash the steel con­structions; at least it ought to be such in the soul of those who have survived the cataclysms. Yet, I could not get away from the idea, that this late Futurist who made his apparition in the seventies and who represents motion just as did his great Italian precursor Giacomo Balia, and with whom all "state of mind" is materialized in a turmoil, just as in the works of Umberto Boccioni, another great precursor, well, that he did not realy enjoy himself in this utterly ag­itated atmosphere. No he is certainly not the trium­phant messager of the irresistible progress of civiliza­tion. On the contrary, he is full of anxiety because "all is but apparition, all that is under the sky". Now, past the mid eighties, it seems as though the dynamical current of air that in the past had practically swept away in a diagonal motion all solid motif in the picture, had calmed down by now. The dead, wretch ed and draughty town viewed from above has already a real inhabitant who, no doubt, is not very cheerful, either. The painter has repeopled with hiw own fea­tures the fading, uncertain, pale and crumbling world. The worried face — like quite a lot of posters multiplied by reproduction processes and printed with the view to take hold of persons disappeared emerges from the least expected corners, announcing; "catch me if you can, there is a reward awaiting you, something more precious than money, the blood-money for declaring the truth, recognition." At this point we have to abandon all attempts of de­ciphering and must begin with the more exact profes­sional analysis of the work. Although it is a fact, that Tibor Eisenmayer has been painting over a decade and a half Futuristical, gloomy pictures full of movement, actually it is for us more important to know, how he has painted these pictures. We see that by the means of heterogeneous elements, the applying of paint and the monotype method he has realized a homogeneous work; that figurative and nonfigurative elements are set into a novel system of intelligible pictorial lan­guage; that he achieves colourful effects while being very parsimonious in his colouring scheme. And that he is able to give a continuous movement even by arbitrarily interchangeable works. "An obstinate, difficult master", I say nowadays, when looking at his pictures. But I am well aware, that ac cent has to be laid uniformly upon each one of the three words. He abides by his themes. He does not promise cheap solutions and has finally become a master of the kind of those who organize sinister,

Next