Fülöp Ilona grafikusművész kiállítása (Orosházi Petőfi Művelődési Központ, 1986)

£JL£ FÜLÖP ILONÁRÓL Dr. Haulisch Lenke művészettörténész ,,Földből kiszakadva" — ezt a címet viseli Fülöp Ilona néhány rajza a Magyar Nemzeti Galéria egyik kiállításán. A cím mintha tömöríteni látszanék a fiatal művésznő grafikái­nak fő közlendőjét. Nemcsak azért, mert a Nagyalföld szülöt­te és lakója topográfiai helyzete fölé emelkedve szemléli ben­nük magát és a világot, hanem műveinek megfogalmazása miatt is: a felhasogatott, világos foltokkal tagolt sötét felüle­tekre a föld gravitációs ereje éppen úgy hatni látszik, mint az érzelmi-értelmi erőfeszítések által létrejött sodrások-lebegé­­sek ellentétes mozgása. Fülöp Ilona mozgékony képgrafikái többféle síkon megra­­gadhatóak: a töprengő művész szubjektivitása és ami miatt töpreng, a környező objektív világ zaklatottsága, a „külső magyarázat" csakúgy megmutatkozik bennük. Játékosság és iszonyat egyaránt kiolvasható finom tolljárása nyomán, mely a konkrét valóságból olyan burjánzó szerkezet és látomás kozmoszába emeli át alakjait, hogy grafikai előképét aligha találnánk. De felfedezhetünk benne némi hasonlatosságot Ju­hász Ferenc költői világával. Nem véletlen, hogy éppen az ő verseihez készített pompás illusztrációkat. A közel két évszázados romantikának egy új, a huszadik század hetvenes éveiben termett sajátos ágazatát műveli. Tipi­kusan mai művész, aki látja a földtől való elrugaszkodásnak, a csillagok felé száguldásnak a visszáját is, az egy emberi élet rövid tartama alatt éppen csak felcsillanó új szépségeknek és teljességnek csupán viszonylagos megközelíthetőségét. Ez a viszonylagosság azonban nem bénítja meg, nem fordítja vissza, elég erős ahhoz, hogy megkísérelje a mozgó, változó anyag gyötrelmes útját nem csupán szemlélni, de azzal együtt lendülni és tollvégre kényszeríteni. Furcsa mélytengeri lények rajzanak lapjain, aranyos de­rengéssel. Nagy nyomás alól felszabadult, ismeretlen mutá­ciók. Hosszú evolúciós folyamat eredményei, új összefüggé­sek hálójában. A művész energiája, idegei, keze, szeme, a fizikuma közve­títi szeizmográfként a jelzéseket. Távoli elektromos viharo­kat, földmozgásokat, tektonikus rengéseket. Az ár­apály lüktetés csiszolta, alakította, formálta parti köveit, morzsolta megújuló ciklusaival szikláit. Gondolatfoszlányok, félmondatok, ki nem fejezhető, múltba süllyedő, talán meg sem történt események, alig érzé­kelhető visszfénye dereng, aranyos ragyogással lapjain. A háttérből lassan előgomolygó szürke köd lassan belep mindent, s végül ebben a tejfehér ismeretlen közegben felszí­vódnak a formák, elsüllyednek a tárgyak, kontúrok A művész belefúrja magát az ismeretlen fehér formátlan anyagba, belülről lassú és kezdetben óvatos mozgással halad előre, majd támpontokra találva, egyre határozottabban szon­dázza az ismeretlen területeket, így veszi birtokba, tágítja az előtte mástól meg nem ra­bolt, ki nem fosztott területet. Vízszintesen és függőlegesen minden irányba törekedve a megismerésre. Ez a kutatás ön­magától alakítja ki rendszerét, törvényszerűségeit. Önmagá­ból hozza létre sajátos egyéni stílusát, mely megkülönbözteti mindenkitől, mástól. Mégis alapjaiban, a konvencionálisan kihasznált és köz­helyként ismert emberi tapasztalatokról szól: a szenvedésről, a magányról, az örökös, minden generációt veszélyeztető ret­tegésről, amit a génekkel együtt betáplált a sors. Íme az eredmény! Vonalhálóval futtatott új geometrikus rendszer, látszólag geometria nélkül, mégis önmagát rendsze­rezve, alakítva. A széttördelt és újra összerakott valóság nem hoz meglepetést. De a nézőpont változást hozhat. Fülöp Ilo­na nézőpontja felcsillant nekünk egy új összefüggést, s abból következtethetően számtalan variációt. Ez a meglepő szemlé­let egyszerre kényszerít a figyelemre, a koncentrációra, az eddig ismert dolgok újra­értelmezésére, a megszokott, s a megkopott új fényt kap. Mi közeledjünk a művekhez ösztönnel és értelemmel, a nyitott lélek gazdag ajándékot kap, s megdolgozva a megérté­sért, nem könnyen, de lépésről lépésre feltárul az elrejtett titok! Kass János gra­fiku­smű­vész

Next