Halmy Miklós festőművész kiállítása (Debreceni Orvostudományi Egyetem Galéria, 1986)

Színvallás-részletek... 1986. Budapest - HALMY MIKLÓS ...Kezdeti művészi kísérleteimben is, szonettekben, festészetben, szobrászatban, elsősorban az élet valóságából, mélyebb valóságából merített élmények realizálása volt kényszerű-keresett-vállalt cé­lom. Végső soron sohasem a „művészet" jelen, polgári, kanonizált formájában volt a becsvágyam, de a művészet eszközeit találtam a legalkalmasabbnak arra, hogy az általános vagy speciális létélmé­nyemet kifejezhessem. Ma már, bizonyos eredmények birtokában, túl vagyok azon, hogy bármilyen művészi stílus kereteinek, formáinak eltanulása vagy kiteljesítése, esetleg túllicitálása lenne munkál­kodásom motorja. Tehát sem avítt, sem modern, sem avantgárd, sem tiltott, sem támogatott, sem megtűrt alkotói magatartás önmagában nem vesz rajtam erőt. Nekem ennél többre van igényem! A szinte gyermekkoromban feltett, az erdők csendjében elkiáltott miért­jeimre azóta is keresem a vá­laszokat, és bevallhatom, hogy több a válasz nélkül maradt, sőt megválaszolhatatlan kérdésem ma is, mint amit már békésen magam mögött hagyhatok. Egyedül a Létből, nem pusztán az egyéni vagy közösségi életből, de magából az oszthatatlan egyetemességből merített élmények megragadása a belsőleg kényszerített és vállalt célom... ...Minden részlet, részművelet-akár akarjuk, akár nem - ebben az egyetemesben gyökerezik, annak legbelsőbb lényegével azonos, s az ember nem akarhat tudatosan olyat, mely szembeáll ezzel a Va­lósággal. Úgy tűnik ez a Valóság a maga félelmetes teljességében még nem tudatosodott az európai ember agyában. De történtek már hatalmas és tiszteletre méltó kísérletek a kultúrák születésének haj­nalán arra, hogy a lehető legdrámaibb mélységekig feltárják az ember viszonyát a kétfejű végtelen­séghez, többszörös végességének tényét a szellemében kitárult határtalansághoz. A dolgok nevén nevezése nem az újkori Európa élménye és vívmánya. Közelebbről, a már létükben megszűnt, de szellemükben állandóan jelenlevő Magas Kultúrák (Egyip­tom, Szumér, Mohendzso Dáró, Kína, prekolumbiánus Amerika, Óceánia...) művészetükben leg­alábbis látható módon jeleket adtak arról, hogy a Világegyetem erőivel kielégítő viszonyban voltak, nem győzőkként és legyőzöttekként, s nem bűnbeesettekként és választottakként, de az Univerzum kitüntetett polgáraiként. Úgy gondolom, ez az a többlet élmény, amely éppen súlyos hiányával van jelen az újabb, felvilágosult korokban... ...Ezek az ősők valamit tudtak! S ez a „valami" az, ami izgatja a fantáziánkat és az ember legkomolyabban felfogott érdekében meg kell azt ismernünk. Sok kérdésemre innen, ez őskultúrákból kaptam a választ... ...Bonyolult lenne itt elmondani, hogy a magyar néphagyomány szellemében, tartalmában és for­mailag is ebbe a körbe tartozik. S hogy a hagyományok szellemi tartalma, s a szellemileg kiüresedett modern művészetek formái hogyan ötvözhetők törésmentesen egy keretbe... Feljegyzés - részletek... ...Párizsból való hazatértem után (1967.) a keresztutak nyilvánvalóvá váltak számomra. A már jelzett három lehetőség közül a harmadikat választottam, a magyar néphagyományra való építkezést. Ezzel együtt járt, hogy szükségszerűnek tartottam kultúránk gyökereit megismerni és tudatosítani, azokhoz a forrásokhoz nyúlni, melyek kibontakozási lehetőséget hordtak magukban képzőművésze­ti, s egyéb szellemi tájékozódásunk területén. Elsősorban a néphagyomány értékeit kellett a hordalékoktól megszabadítani, s elemi jelentéstartal­mukat a felszínre hozni.... .\

Next