Kesztyűs Ferenc művészete (1986)

K ESZTYŰS FERENC 1932-ben született Sarkadon. A fővárosban él és alkot. Állandó kiállítása Budapesten a Garnbrinus-bim (Teréz krt. 46. sz.) valamint Cegléd központjában, az Arany Oroszlánban, magángalériája pedig Budapesten a VII. kerületben, Damjanich utca 26/a. VI. emelet 11. alatt tekinthető meg. (Telefon: 142-1210) Neve jól ismert számos hazai, nemzetközi egyéni és csoportos kiállítás kapcsán. Olaj- és tűzzo­mánc-kerámia alkotásaival, grafikáival, karikatúráival több kontinensen számos alkalommal mutatkozott be, s nem egy műgyűjtő és múzeum (Sarkad, Berettyóújfalu, Operaház, Ancona, Prága, Gabrovo, Montreal, Havanna, Guadalajara stb.) őrzi műveit. Mint festő- és grafikusművész, karikatúrista, hazai és külföldi lapokban rendszeresen publikál. Az olaszországi Anconai Nemzetközi Grafikai és Humor Biennálén háromszor tüntették ki ezüstéremmel, itt és más nemzetközi kiállításokon - Havanna (Kuba) bronzérmet, Montreal (Kanada), Guadalajara (Mexikó), Gabrovo (Bulgária), Prága (Csehszlovákia) - számos diplo­mát kapott. Két társával ő dolgozta ki a tűzzománc-kerámia festészet alapjait, amely az egyetemes képző­művészetnek teljesen új műfaja, az építészetnek külső és belső murális díszítő eleme lett. A tűzzománc-kerámia alkalmas arra, hogy a mai és holnapi életformát kellemessé varázsolja, s kiemelje a mindannyiunkat körülvevő tárgyak tömeggyártásának egyhangúságából, mégpedig úgy, hogy dacoljon az idők múlásával, a mostoha időjárás ártalmaival. Az állami minőség­­ellenőrzés vizsgálatai szerint a tűzzománc-kerámia mínusz 40 és plusz 1200 C fok között károsodás nélkül állja a hőmérséklet változásaival járó megpróbáltatásokat, ami - különösen a fagypont alatt - a mi égövünk tájékán és északabbra a tárgyak tartósságának elemi feltétele. Kesztyűs Ferenc e művészi találmányának kimunkálásával elindítója lett és döntő szerepet tölt be a tűzzománc-kerámia festészet néven mindinkább ismertté váló, a jelen és a jövő ízlését a táblakép és murális festmény igényét kielégítő eljárásnak. Mint újszerűséggel: tűzzománc-kerámia festményeivel 1985-ben őt mutatta be a magyar állam az NSZK-beli frankfurti tavaszi, majd az őszi nemzetközi vásáron. Würtz Ádámmal és Zengő Sz. Mihállyal közösen készített nagyméretű tűzzománc-kerámia alkotása az Épületkerámiaipari Vállalat főbejáratának homlokfalát, egyéni nagyméretű murális tűzzománc-kerámia faliképéi pedig a Debreceni Református Kollégium dísztermének főfalát, valamint a sarkadi I. számú iskola homlokzatát díszíti. A gyártmány előnyös számadatai mellett a színeffektusok felfokozása a tűzzománc-kerámia leg­vonzóbb tulajdonsága, amiért is széleskörű alkalmazása társadalmi méretű jótéteménnyé válhat. Kesztyűs Ferenc művészi munkássága mellett évtizedek óta képzőművészeti missziót is teljesít. Az országban elsőként létrejött Művészed Tárló megálmodója, létrehozója, melynek elnöke volt. Ötlete és tervei alapján született meg a neves, magyar kortársművészeteket bemutató Művészen Tárló Almanachja. A budapesü Műgyűjtők és Műbarátok Egyesületének irodalmi és képzőművészeti ütkára, majd a Móricz Zsigmond Képzőművészek és írók Baráü Körének megalapítója, művészeti titkára és elnökhelyettese volt. Csaknem egy évtizeden át vezette Budapesten a VIII. kerület Rákóczi tér 2. szám alatti HNF „Kis Galériát”, ahol számos képző­művészt, írót és költőt mutatott be. Megalapítója és főtitkára a Párizsi Independants Szalon kinyújtott karjaként és erkölcsi támogatásával működő, 1992 tavaszán létrejött Független Ma­gyar Szalon Képzőművészed Egyesületének, melynek kiállításai keretében már eddig is több művészt mutatott be. Adományaival megalapítója és létrehozója a sarkadi képzőművészed múzeumnak, amely más hazai településeknek és városoknak is példaértékkel szolgálhat. Dr. Pogány Ö. Gábor művészettörténész, a Magyar Nemzeti Galéria ny. főigazgatója FERENC KESZTYŰS wohnt und schafft im Haus, Budapest VII. Damjanich u. 26/a. (Telefon: 142-1210) Sein Name ist gut bekannt in zahlreichen einheimischen, internationalen, individuellen und Gruppen-Ausstellungen. Er hat sich mit seine Öl- und feueremaillierte­­ Keramik Werke, mit seine Graphiken und politischen Plakaten auf mehrere Kontinenten vielmals vorgestellt, und nicht ein Museum und Kunstsammler bewahrt seine Werke. Als Graphikkünstler und Karikaturist publiziert er regelmässig in zahlreichen in- und ausländischen Blätter. In Ancona (Italien) veranstaltete Internationalen Graphik und Humor-Biennale hat er zweimal die Silbermedaille gewonnen, hier und auf andere internationale Ausstellungen Montreal (Kanada), Guadalajara (Mexico), Havanna (Kuba), Gabrovo (Bulgaria), Praha (Tschechoslowakei) — bekam er zahlreiche Diplome. Mit zwei seiner Mitarbeiter hat er die Gründe der feueremaillierten­ Keramik-Malerei ausgearbeitet, welche für die allgemeine Bildende Kunst eine ganz neue Gattung ist, und für die Architektur inneren und äusseren moralisches Ornamentsmotiv geworden ist. Als Neuartigkeit. Im Jahre 1985 hat ihn der ungarische Staat an der Frankfurter internationalen Frühlings- und Herbst­messe vorgestellt. Zusammen mit Adám Würtz und Michael Sz. Zengő gemachte beträgliche feueremaillierte­ Keramik­­werke schmückt die Fassade des Haupteinganges der Épületkerámiai­ ipari Vallalat, das selbstgefertigte grosse moralis­­che feuereimalier Keramik Wandbilder schmücken die Hauptwand des Festsaales des Reformierten Kollegiums aus Debrecen, sowie die Fassade der Schule Nr. 1. in Sarkad. Ferenc Kesztyűs gehört zu den vielseitigen Talenten der auch in der Malerei die superlativische Qualifikation Bezeich­nung verdient hat. Er ist im Besitze einer unfehlbaren Zeichnentechnik, führt eine ergebnisvolle Tätigkeit in den verwendeten Gattungen der Bildenden Künste, hat aufmerksambare Erfolge erreicht in der graphischen Planung der Druckerzeugnisse, und neulich haben ihm die erwähnte neuartige geistreiche Feueremailier-Keramik-Gemälde immer mehr populär gemacht. Mehrere Eigenschaften des ungarischen Malerischen ist in der Kunst von Ferenc Kesztyűs zu entdecken, in welcher unmissverständlich sich die Fortsetzung des selbstverständlichen Styl der Nagybányaer und Szolnoker Vorgänger Weiterentwicklung, moderne zeitgemässe Verwendung, und nicht bloss in der Hinsicht der Bearbeitung der Stilleben, aber auch in die Bearbeitung im Zusammenhang mit der Menschendarstellung­­ zeigt. Ferenc Kesztyűs spielte eine entscheidende Rolle bei der Ausarbeitung einer künstlerischen Erfahrung, er war Starter und Teilnehmer der mit Feueremailier-Keramik Namen immer bekannter gewordenen, des Geschmacks von heute und Morgen die Befriedigung des Anspruchs des moralischen Gemälde- Verfahrens. Mit zwei Mitarbeiter und materiellen und moralischen Unterstützung der mit der ausgezeichnet ausgerüsteten Labora­torium versehene Kollektive der Epületkeramik. Unternahmen er als Ergebnis, nach einer vierjähriger Versuchs-Serie die Methode der dauerhaften malerischen Technik sowohl im Sinne der chemischen Formen­ als auch der artistischen Ausführung ausgearbeitet Die Feueremailier-Keramik ist geeignet dazu, die heutigen und morgige Lebensform gemüt­lich zu zaubern uns alle herausheben von der Eintönigkeit der uns umgebene Massenproduzierung der Gegenstände, und zwar so, dass es trotzt mit den Vergehen der Zeit, mit den Schaden Unwetters. Laut Untersuchung der staatlichen Qualitätskontrolle hält sich die Feueremailler-Keramik zwischen 40 und +1200 ° C Temperaturveränderung ohne Schaden, was besonders unter den­ Gefrierpunkt - elementare Bedingungeder Dauerhaf­tigkeit der Gegenstände in unsere Zone sowie nördlich dieser ist. Neben den vorteilhaften Rechnungsdaten ist die Steigerung der Farbeffekten die reizende Eigenschaft der Feueremailier-Keramik insoffen die weitverbreitete Verwen­dung für ein gesellschaftsmässiges Wohlruhen wäre, heiter und fröhlich machen die Rahmen des Lebens, sowie die Amosphäre des Zuhause und des öffentlichen Gebietes. Dr. Gábor D. Pogány Kunsthistoriker früher Hauptdirektor der Ungarischen National­galerie FERENC KESZTYŰS lives and creates works of art in Budapest, Damjanich u. 26/a. (Telefon: 142-1210) His name is well-known in connection with several native and international, individual as well as collective /team/ exhibitioas. He has already presented himself in many places in several continents with his oil and fire — glazed - ceramics work of art, political placards, graphics and caricatures. There is not only one museum as well as collector, too saving his workpieces. As a graphic artist and caricaturist he regularly publishes in several local and foreign newspaper and periodical. Twice he won the silver medal of International Biennal of Graphic and Humour in Italy. Here and at other international exhibitions he got several diplomas, too. (Montreal - Canada, Guadalajara - Mexico, Havanna - Cuba, Gabrovo - Bulgaria, Prague - Chechoslovakia). In co-operation with two of his collaborators, he worked out the grounds of fire - glazed - ceramics painting. This method is an absolutely new form of universal visual arts and it has become the decorative motif of interior and exterior architecture. It was he, who was introduced by the Hungarian State as a novelty with his fire - glazed - ceramics paintings at the international spring and autumn fair in Frankfurt am Main in 1985. A large - sized fire - glazed - ceramics piece os his art - made in collaboration with Adam Würtz and Mihály Sz. Zengő - decorates the main entrance facade of Épületkerámiai Vállalat. His large - sized mural fire - glazed - ceramics wall - picture of his own making decorates the ceremónián hall - headwall of the Cal vinist College in Debrecen and the facade of School Nr. 1 in Sarkad, too. Mr. Ferenc Kesztyűs is counted as one of the versatile highly gifted persons, who has deserved the superlative qualifi­cation in painting, too. He is in full possession of certain knowledge of drawing and continues fruitful activity in forms

Next