Rékassy Csaba kiállítása (Ernst Múzeum, Budapest, 1987)

Gombamód szaporodnak manapság, s nyílnak kiállí­tások, kisgalériák, bennök naprakész művek, irány­zatok és ars poéticák tűnnek fel, s olykor le is, mint augusztus végi csillaghullás átsuhanó csóvái - így hát a bolygók s állócsillagok rangját viselő művészi tá­­lentumnak igencsak erős, átható sugárzása kell hogy legyen. Ilyennek bizonyul a Rékassyé is, mihelyt rá­talált az ördöngős rajzolói készségét meg az eredeti gondolatjárását és életszemléletét érzékenyen szolgá­ló, azt finoman stilizáló műfaji és tematikai keretre. Rézmetszeteinek esztétikai varázsa, páratlan mí­­vessége és grafikusi irályának nemesen csendülő, ré­gies nyelvezete magával ragadó s olyannyira ereden­dő adottságának tűnik, hogy én e kápráztató külle­met majdhogynem a tehetség természeti fortélyának tekintettem, mint némely madárfajta hímes tollaza­tát. Csakhogy őneki a formaszépség minden araszá­ért meg kell vívnia, ez kitűnik abból is, hogy lapjai­nak bármely kicsiny, tetszőlegesen kivágott szeg­mentuma téveszthetetlenül magán viseli e művész al­kotói egyéniségének sajátos vonásait. Később ámulatba ejtett az az értesülés is, hogy Ré­­kassy a grafikáihoz sosem készít semmiféle rajzi váz­latot, úgy teszi le őket készen, végső érleltségükben egyenest a rézlemezre, ahogyan - gyermekkorom lé­legzetelállító, deus ex machina­ élményeként - az ele­venszülő halak, „addig tartják vissza utódjukat a tes­tükben” - így a lexikon —, „amíg az ivadék ki nem kel belőlük”. Rékassyt kérdezve módszere felől, szokása szerint tőmondattal felel: „Minek ismételni”. Vagyis: nem akarja elveszíteni a rajzvázlat-készítés során az alko­tói invenció, a rátalálás frissességét, hiszen a kép egé­sze készen áll benne, a részletek gazdagítása pedig a metszés művelete közben történik. Ennél a vonzó esztétikai megjelenésénél lassabban hatol tudatunkba, de mélyebb benyomást tesz a mű­vek szellemi-kedélyi éghajlata, az a fajta csendes igé­zet, mely a sajduló, névtelen sóvárgás s a szomorúság fuvallatával hozza mitológiai távlatokból lélekközel­­be képeinek tűnődő figuráit. Ezek a hegyes orrú, mi­­cisapkás — kicsit a Tersánszky Kakuk Marcijára em­lékeztető — alakok, Rékassy „hősei”, mindent vagy mit sem sejtők, komolyak, de mulatágosak is, s hogy bölcsek-e vagy balgák, nem tudni. Tulajdonképpen kibicek, az élet- és sorshelyzetek fonákságait figyelik Rékassy nevében, s mindenütt feltűnnek kukucská­lón: a képek hangulatának kettős - mókás s egyben borzongató - jellegét emeli ki az ő néma, koboldsze­­rű jelenlétük. Amihez asszisztálnak, az voltaképpen egy monumentális tragikomédia újra és újra póruljá­ró szereplőinek története. S ennek a sok jelenetből álló történetnek - az egymást követő műveknek - visszatérő motívuma valamiféle szedelőzködés, me­nekülés, vagy éppen kotródás az emberiségre váró valóságos vagy legendabéli katasztrófa elől. Legyen az Noé, Icaros vagy Cyrano de Bergerac Holdbéli utazásinak hőse, az mind a máshová tartás, a menekülés megszállottja. Hely- és személyváltás történik a téri és időbeli dimenziók változásán belül, megcserélődik a fent és a lent, a jelen és a múlt egy­másba játszik. Mintha a földi gravitáció testi-lelki törvényei elől-alól akarnának szabadulni, Rékassy alakjai lebegnek, szállnak, vagy tótágast állnak ab­ban a felfordított világban, amit űrbéli menhelyünk gyanánt egy messzehordó távcső látómezejében mu­tat meg, vagy éppen a Pálinkafőzde plafonján, falain mászkáló emberkék delíriumával vetít elénk a mű­vész képzelete. De ha a szárnyat fabrikáló bűvész-művész Daida­­los vékonydongájú fia, Icaros is a világ árvájaként mereng egy kopár hegyormon, a merész álmú em­beriség örök szimbólumaként, és ő is lehull memen­­tóul - akkor mi hát a marasztaló ebben a Rékassy­­féle látomásos világban? Talán az elvarázsolt tekinte­tű serdülő leányok meg a pompás keblű mondabéli szépek, akik csak vannak, csak léteznek nagy önfe­­ledtségben, és szemérmes-kacéran kínálkoznak örökletes szerepkörük szerint . . . Vagy tán az marasztal, hogy mindenfajta elvágyá­­sunk mögé Rékassy odavarázsolja abbéli hitét, hogy megrendülni Földünk kozmikus tökélyén, a Termé­szet Rendjén igazán csak emberként lehet! Rákassy a középkor szerzeteseihez fogható áhitattal alkot; diszciplínái, a rend, a pontosság s az arányok tisztele­te a művészet klasszikus forrásaira utalnak, amint­hogy a latin szellem iránti vonzalma tette őt az ovidi­­uszi Metamorfózisoknak ihletett tolmácsává, az eddi­gi pályája főművét jelentő metszetsorozatban. A mássá­ válhatás lehetőségének e világirodalmi remeke hívott elő apoteotikus, drámai hevülettel, költői metaforákkal telített víziókat ebből a puritán, érzelmi síkon nagyon is rejtőzködő művészből - lap­jainak hangja, lélegzetvétele tágas, művészi rangja­­színvonala ezt az albumot az európai grafika mara­dandó értékei közé emeli. Feltűnő hangnemváltással, de még mindig a latini­­tás igézetében születtek egy kisebb albumjának a metszetei - ezek inkább a csípős-csúfolkodó epig­rammák karakterét idézik azokban a képi paródiák­ban, amelyek erény-képzeteinket allegorizálják. A megkövesedett látszatigazságok e görbe tükrében jól érvényesül Rékassy abszurd hunora is — szabad asszociációi igencsak elgondolkodtathatnák a mély­­lélektan búvárait. .. ő maga azonban nem bocsátkozik tudós magyará­zatokba, nem kívánja segíteni művei értelmezését. De egyszer, úgy vélem, mégis felfedett valami lénye­gest, amint az utcán, a forgatag enyhülését várva megszólalt mély hangján a magasból: „Gyermekko­romban ablakunk párkánya a járda szintjét épp csak hogy elérte - onnan bámészkodtam”. Ez az alulnézet - a lábak, a cipők, a járás jellegéből az életformák, sorsok felmérése, éppen az ébredő kíváncsiság, az ámulások és első döbbenetek éveiben, a maximális fogékonyság állapotában -, ez lehetett a gyökere Ré­kassy mélyről fakadó humánumának - de humorá­nak is! Majd felcseperedvén, ezt a látószöget felvál­totta a hórihorgas termetéből adódó fölülnézet, a lábfejekig leszaladó fordított skurc, mely a fejbúbok feletti régiókból tekint alá elnézőn a nyüzsgő, vetél­kedő, halálukig eszmélkedéshez nem jutó emberfigu­rákra. Mert végül is Rékassy a nagyszívű álmodozók, a Don Quijote-félék sorából való­t fűzzem-e ehhez, hogy gyermekkorából egyetlen regényes emlékképet őriz: a város peremén, a Rákos-patak közelében strázsáló, ódon Paskál-malomét? SUPKA MAGDOLNA RÉKASSY CSABA KIÁLLÍTÁSA BUDAPEST ERNST MÚZEUM 1987. MÁJUS 28—JÚNIUS 28. A katalógust tervezte: Rékassy Csaba A kiállítást rendezte: Ratkai Ida Felelős Kiadó: Néray Katalin ÉGSZI Eu­szolg Nyomda, nyomdavezető: Varga Borbála

Next