Széles Judit textiltervező iparművész (Fényes Adolf Terem, Budapest, 1987)

*Ágh István Szél (részlet), 1983 Felekirály, 1985 A mesét a magam örömére írom, könnyeden fantáziátok, nevetek a pa­pír fölött, hiszem, csak így okozhatok örömet másoknak is. Nemcsak a gyerekekre gondolok, a felnőtteket vissza akarom vezetni hatalmas képze­letű életkorukba, mikor még minden lehet. Hadd bohóckodjon Struga ma­nó, ez az ezeréves, szakállába öltözködő csöppség, aki százévenként jelenik meg; hadd csavarja el a meseszokásokat Felekirály, aki onnan folytatja a történetet, ahol elődei abbahagyták! Mindenféle eszembe jutó elemből „applikálom” a szöveget: népmesé­ből, életrajzomból, mai eseményekből, álomi szürrealitásból, s amire ép­pen akkor figyelek föl, akár a hóra szálló rigóra, így érzem közel magamhoz a képpé ragasztott textíliák változatosságát. Nem szerettem volna olyan illusztrációt, ami a szavak megfestett, megraj­zolt tükre, s felnőttes szabályossággal próbál alkalmazkodni. Ha írásom­ban a manó sas hátán repül a mezőtúri vonat fölött, akkor Széles Judit képzeletében a középkorias Felekirály ülhet pepita nadrágban villanylám­pa alatt. Munkái szabadok, akár a gyerekeké, akik rongybabájukról, kukori­­caszár-játékukról biztosan hiszik, kisbaba vagy ökrösszekér, ahogy kisko­­runkban szoktuk mondani: Igazibul-játszásibul. Széles Judit pályakezdése azokra az évekre esik, amikor az egyetemes és a magyar textilművészet nagy reneszánszát éli. Az alapanyagok sokfélesé­ge, új anyagok használata, a technikák vegyítése új formai és szerkezeti megoldásokat tesz lehetővé a fő célkitűzés, a textil nyelvén megszólaltatott kifejezés érdekében. Nagyszámú megvalósításra váró tervén mindmáig elsődlegesen festő­látásról tanúskodik, első elkészült faliképeinek direktfestési technikája is ennek érvényességét támasztja alá. Faliképeinek, textilterveinek és a nagy kedvvel készített könyvborítóinak motívumai a természeti formák átlényegítéséből alakulnak. Művein nem csupán a természeti formák puszta átírásáról, dekoratív rendezéséről van szó, hanem elsősorban a bennük feszülő mozgás megjelenítéséről, hiszen eddigi munkáinak ez az alapproblémája. Ez a dinamizmus elevenedik meg egy hullám fodrozásából, vagy a föld mozgását őrző hegyek és völgyek vo­nulatából komponált tervein. Faliképeinek egységes és semleges, zsákvászon, vagy lenvászon alapszö­vetei voltaképpen a mozgásteret jelölik ki, ahonnan a formák elrugaszkod­nak, ez az elmozdulás aztán tovább gyűrűzik a formák belső játékában a foltok sűrűsödéseiben és ritkulásaiban, szétválásában és összekapcsolódá­sában. A hímzett és a hímzetlen felületek váltakozása, a pozitív és a nega­tív formák kontrasztjára épülő filcapplikálás a világos és sötét színek ellen­tétes hatásával párosulva olyan faktúrát eredményez, amely a formák len­dületét töretlenül továbbviszi. Péter Márta­ ­i Főiskolán tanul, kézifestő- és nyomottanyagtervező szakon vé­gez, diplomamunkájával I. díjat nyer az Év legszebb terméke című pályázaton Foszlófelhő, Szél, Tenger — sejtelmes, örökké változó formavilágát idézi Széles Judit textilművészete. Közös vonásuk a síkban tartott szín és deko­­rativitás. Az alkotó indíttatása a textilfestés és a szitanyomás volt. Anyagai: különböző színű pamut- és lenvásznak, laza géz, horgolt, szí­nes felületek, ragasztott fonalak, spárgák, feldarabolt filccsíkok — tekerve és varrva. A vásznak számomra a festmény síkjának benyomását keltik, a rajtuk megjelenő enyhén domborodó rátétek rajzolatai a rögtönzés üdesé­­gével hatnak. A Menyegző (1972, festett selyem) magán viseli a kéz köz­vetlen gesztusát. A Kék­ és Zöld angyal (1974, 1978, vászon, horgolás, hím­zés) színvilága, kompozíciója, a rátétek laza felületei a textilfestés folthatá­sát idézik. A Dió (1975, vászon, spárga, horgolás), a Fa (1976, zsákvászon, ragasztás) alapszövetéhez közelálló színek plasztikussá teszik a műveket. Friss kísérlet a Hasadás (1987, vászon, ragasztás). A fekete lenvászon alól a fehér éles rajzolatként villan elő, olyan esetlegességgel, ahogy a két egymá­son lebegő textil közötti levegőréteg engedi. Azt az érzést kelti, mintha ép­pen tanúi lennénk a természet mozdulásának. Széles Judit munkásságának lényeges része az apró kép, világ is. Ma­nók, királyfik, tündérek kelnek életre a kivágott egymáshoz vagy egymásra ragasztott textilekből. Az így kialakított kollázsok szellemessége ötvöződik a gyermekrajzok naivitásával, tisztaságával és derűjével. Csodálatos lé­nyek ők, együttes hatásuk egyszeri és szívet­ melegítő, Széles Judit iparmű­vész és Ágh István költő közös alkotásai. Katona Vali textiltervező 1966—71 a budakalászi Lenfonó- és Szövőipari Vállalat tervezője 1971—76 a RÖLTEX Vállalat ki­rakatgrafikusa 1971-től jelennek meg könyv­borító- és könyvillusztráció tervei 1986-ban Ágh István: Felekirály című könyvének illusztrációiért Miniszteri Dicsérő Oklevelet kap Egyéni kiállításai: 1974 Ifjúsági Ház, Zalaegerszeg 1976 Szoboszlói Kisgaléria, Haj­dúszoboszló 1977 Petőfi Sándor Ifjúsági Ház, Győr (Kodolányi Lászlóval) 1979 Pedagógiai Főiskola, Kapos­vár 1982 Várkonyi Nándor Megyei Könyvtár, Pécs Művelődési Központ, Pécsvárad Helytörténeti Múzeum, Gödöllő (Hőgye Katalinnal és Rainer Pé­terrel közösen) 1983 Művelődési Központ, Kiskő­rös 1985 Münnich Ferenc Megyei Művelődési­ és Ifjúsági Ház, Szombathely 1986 Eötvös Károly Megyei Könyvtár, Veszprém Dió, 1975 SZÉLES JUDIT 1939. március 7-én született Pak­son 1961—66 a Magyar Iparművésze­

Next