Dévényi János kiállítása (Tatabánya, Kernstok Terem, 1988)

Szemnek ingere: így javítsd a Zsigulidat - videókazetta. Szájnak ingere: Né­gercsók! Négerszerenád ! A dallam, akár az úrhajós, suhan. Négercsók! Ez Most a jó, ígyhát Valóban van elég okunk, EVRIBÁDI, nagyokos! A Hajnal Ágyat Bont Neked Megpihen Rajta Keményfém Szíved Nem túl határozottan kopogtatott, aztán bejött Hozzám Dévényi, elámultam, hogy megöregedtél, mondtuk egymásnak, igen, mindjárt harminc leszek, kezdte levet­ni hatalmas télikabátját, félszegen mozgott, mint régen, termetével arányos apró léptekkel topogott a kályha mellett, néhány percig fecsegtünk, hogy mi van velünk, mi a franc lenne, láttam éhes, húst adtam neki és kenyeret, udva­riasan táplálkozott, a szeme világoskék, kifakult talán, kérdeztem magamtól, aztán Dévényi a tárgyra tért, írjak szöveget, kérte, kiállítása lesz és a Ka­talógus, én meg elbizonytalanodtam, mert megfogadtam, soha többet nem írok szöveget, én haragszom a szövegekre, a sajátjaimra főleg, ezt nem mondtam ne­ki, azt írsz, amit akarsz, győzködött, és én megtartottam magamnak kétségeim: nemigen tudom, mit akarok, nem vele, hanem úgy, egyébként, és Dévényi elővet­te a diáit, a régebbi munkáimat ismered, szeretném, ha az újakról is tudnál, és ez a kicsi ember hirtelen kivirult, sugárzó örömmel mutatta meg festménye­it. Magát, határozottá vált, magabiztossá, kezdjük talán 1984-85-tel, újság­lapokra festettem, a verbális információhoz vizuális információ, mindenféle vad szín, tudod, a képet megbolondítja a szín, ezek az Én friss híreim, aztán 1985-ben vettem tíz Bosch és tíz Leonardo-posztert, és rávittem az Én formái­mat, ezek ilyen biomorf alakzatok, szentségtörés, persze, de nekem kellettek ezek a kavargó felületek, ezek az avatott beavatkozások, ekkortájt hatalmas képeket is csináltam, például 360x180-asokat, izgatott a nagyság, nem tudtam üresen hagyni a vásznat, teleraktam, nagyobb formák játszanak, zsonganak itt, és jött a kék korszakom, kaktuszféle figurákat festettem, tüskés kiflik haj­­longanak, értelmezhető fallikus jelképként is, ne hülyéskedj, mondtam magam­ban, bár, az indiánszínek után ez is lehet, mint az indiánok. Tértem vissza a hangos beszédhez, jó keleti meg afrikai beütések, pontosított Dévényi, helyben vagyunk, a mindenség megjelent, cseppek a tengerben, totalitárius szemüveg, és a letisztult formák korszaka, a konstruktivista jelleg, folytatta Dévényi a diák adogatását, például ez a kereszt, a húgom emlékére készült, aki tavaly meghalt, szomorú kereszt, tartottam a képet a fény felé, bánat vibrált köz­tünk, és Dévényi átnyújtotta az utolsó darabot: szigorú, komor arc, rajta 3- 4 színes réteg, álarcok lerakódása, mogorva maszkok. LÁTOD, az idő nekünk dol­gozott, arcunk jelekkel látta el, késő este volt már, Dévényinek sietnie kel­lett, elmegy az utolsó busz, felvette nagy kabátját, behúzta nyakát, köszönt és kiment a novemberbe, én meg azóta is irigykedem: a szakmaszeretet és cél­tudat ott suhant el, vele. Dippold Pál területi popművész 1987. november

Next