H. Barakonyi Klára grafikusművész (1988)

H. Barakonyi Klára műveinek egy része tempera technikával készül. Többszínű nyomatait, színes grafikáit a természeti motívum dekoratív sűrítése jellemzi. Nemcsak a motívumait egyszerűsíti, de a színeket is sajátosan áthangolja. Ennek a törekvésnek eredményeképp a valóságból ellesett formák puritán jelekké egyszerűsödnek. Fanyar, hideg koloritja keményen kiméri a teret, amelyben emberszimbólumai és velük egyenrangú redu­kált tárgyai káprázatként jelentkeznek. Olyanok ezek a képei mint az alvásból ébredt ember igyekezte, hogy megragadja és értelmezze a képzelet látomásainak szertefoszló elemeit. A visszaemlékezés melankóliáját a tudat józansága varázsvesztett képekbe dermeszti. A kiállított művek között látható ceruzarajzainak nagy része szériát alkot, tárgyias precizitással kezeket rajzol, mintha egy tudományos bemutatásra készülne (hogy hirtelen kirobbanó ellentétként a motívumokhoz kapcsolódó képzeteket kiszabadítsa a logika börtönéből), és különböző látvány­beli kalandok felé vezeti a nézőt. Kézsorozata az életút állomásait, stációit is jelzik. A tér- és időrétegeket hálók és foszlányok teszik szemléletessé, s ezek között nyújtott és zárt ujjak figyelmeztetően emelkednek a múltból kölcsönvett atributumokkal együtt. Lapjain a hulló madarak, a vijjogó, karmot viselő vércsék, a pusztítás hírnökei. Másutt ezek a formák a derűt szolgálják, s emberi fonákságokat karikíroznak. Táblaképei az erőteljes képszerkesztést, a stabil formarendet és ennek játékos feloldását is egyaránt dokumentálják, annak érdekében, hogy minél pontosabban tudja kifejezni önmagát. Dr. Végvári Lajos művészettörténész

Next