Juhász Sándor festőművész kiállítása (Pataky Galéria, Budapest, 1988)

JUHÁSZ SÁNDOR, A FESTŐ „ Vállalt út, bár még csak a legelején vagyok... ” - ott áll képei gyűrűjében, mutatja őket, mint a jelvényt. Különös ember. Szabad ember. Ragyog belőle a hit. Vékony, elszánt, nem látszik, hogy harminc éve végezte el a Főiskolát, s hogy csak öt éve robbant vissza a festéshez. Mintha most kezdené az ifjúságát. „Hiszem vakon, hogy ez jó út... Tudatosan Van Gogh-gal, Cézanne-nal, Gauguin-nel akartam folytatni, ifjúkori szerelmeim­mel... Zászlóbontásnak tartom ezt az összegzést, küldetésnek... Visszaállítani a nagy művészetet eredeti jogaiba, ahol még az ég kék, a táj zöld... Festeni, vászonra, olajfestékkel... Úgy érzem, az abszt­raktok egy idő óta kifulladtak, üresek, egyformák, technikailag tökéletesek de lélektelenek... A festéknek mint anyagnak érzéki öröme maradt ki... Szenvednek a tubusban a festékek. ..Az új mód­szernek nevezett absztrakcióval embert nem lehet ábrázolni... Meg kell szagoltatni, ízleltetni a világgal a régi nagy festészet magasztos­ságát. .. Persze, ezek még csak tanulmányok első lépések a Jákob létráján... Nem egyszerűen feltöltődni, akkumulálódni, hanem készen állni, pőrén, minél pőrébben állni a natura előtt... Mindig van egy idő, amíg a vászon közel enged magához... Úgy látni a fát, mintha először találkoznál vele... ” Mint egy hitvalló. És fölmutatja a képeit, mint a tüneményt, mint a zászlót. Úgy érzem, ez az ember olyan közel került a termé­szethez, hogy a bőrén érzi, az ujjai között Ránőttek a levelek, folyondárok liánozzák a testét, nem csak a kezével, lelkével, szemével fest, hanem a testével, egész bőrfelületével. A szerkeze­tében, zsigereiben mozdulnak a tájak, idegdúcaiban mocorog a fű, a falevél. Mintha benőtte volna a természet. Mint egy megszállott kísérletező, aki önmagán folytat kísérle­tet, teste a festészet, festékét lélegzik és falevelet eszik. Elvonul a Tisza távoli partjára, Mártélyra és a világot kizárva, bezárja magát a világba. Lát, ég, tapint, szagol, és visszajön lobogó képeivel. Hatalmas erővel jelennek meg a tájak. Mind mögött súly van. Valami aranysúly, mely a képet belső erejűvé avatj­a Ami nem kép, nem látvány, hanem ennek az embernek a belső súlya, miértje. Aztán ... kilebegnek a tájak. Ki a keretből, ki az ég nagy boltja alá. Elszállnak a fák. A nyárfák olyan könnyűek, mint az angyal­szárnyak, talán Jákob angyalszárnyai. Mert az egész, a maga vaskos jelenvalósága mellett­­ áttetsző. Citromzöldek, sárgák, violák, kékek és magasztos vörösek ... valóban az anyag termé­szeti öröme árad. És mint valami lelki röntgenképen, áttetszik maga az ember, ahogy Madame Chauchat testén át a szerelem. És megjelennek az emberek. Önmaga Van Gogh-osan, leánya, zöld-kék-sárgában szintén a nagy mester hódolatában, az Öreg, „akin már átlátszik a lélek, átbillen a másik világba...” És valami mindent betöltően a test, a női test­­ féloldalasan, gyönyö­rűen erős mellekkel, súlyos barna hajjal, tiszta test, anyag és álom. Törökös, erős szép arc, valahonnan, mintha Mezopotámiából származnék. S végül a Terasz hatalmas tablója Tíz nő mozdul, ragyog, ül, heverészik - maga az élet, maga a szerelem, a fürdőzés, a boldog­ság. Átvilágítva a csodálatosan sárga naptól, csak élnek és élnek és ragyognak a testek. Mi a festészet? Ma már nem tudom. Leonardo, Rembrandt, Breughel és az impresszionisták után megszerettem a Mondriané­­kat, Klee-t, Kandinszkit. Aztán jöttek tömegével az absztraktok, utóbb még a városokat is kifestették a p-art­ra. Nem tudom. De abban biztos vagyok, hogy Juhász Sándor nagy úton jár. Visszafelé az emberhez. Hogy meddig jut el? Az emberekig biztosan. Ahogy ő mondj­a a festő hivatásáról: „Neked valakik helyett nézni kell az égre... Mondjuk tízmillió ember helyett... ” GYURKOVICS TIBOR A mindszenti út Házakt

Next