Károlyi Ernő festőművész gyűjteményes kiállítása (Ernst Múzeum, Budapest, 1988)

Ha valaki Károlyi Ernő munkássá­gáról mindössze tájképfestészeté­nek ismeretében igyekszik véle­ményt és ítéletet alkotni, eme nap­jainkig ívelő két évtizednek homlok­­egyenest más tartalmú törekvéseit átfogó gyűjteményes tárlata láttán ugyancsak elcsodálkozhat és zavar­ba eshet. Ugyanaz a művész szól hozzánk a döntő többségében el­vont, nonfiguratív nyelvezetű műve­ken keresztül, aki oly’ érzékletes mó­don — mondhatnók, ujjongó öröm­mel — számol be utazásainak ter­mészeti-táji élményeiről? A felve­tett kérdésre — ha mégoly meglepő is — igennel válaszolhatunk. A sti­­láris ellentmondás látszólagos ki­­békíthetetlenségét az oldhatja fel a számunkra, ha mélyreható elemzés­sel az előadási mód rokonítható je­gyeit, a szín- és forma alakításnak csakis egyetlen kéztől származtat­ható vonásait állítjuk vizsgálódá­sunk középpontjába. Ezek pedig — mint a gazdagon és árnyaltan kezelt kolorit, vagy a képi és természeti formák egzakt kijelölése a képsí­kon, valamint a szemlélődő­ lírai töl­tésű alkotói indíttatás — minden esetben érzékelhetőek mindannyi­unk számára. Csak a tartalom, a té­ma vonatkoztatásai mások a mű­vész tájképfestészete, avagy elvont táblaképei esetében. Eddigi életművének mégis utóbbi vonulatát érzékelhetjük döntő fon­tosságúnak, ihletettségben felfoko­­zottabbnak, problémafelvetésekben és megoldásokban izgalmasabbnak. Talán, mert ennek a terréniumában nem köti meg a látvány fantáziája szabad alakításának folyamatát? Pszichikailag elengedettebbé, ösz­tönösebbé — s így esztétikai szem­pontból igazmondóbbá — erősöd­het alkotói képzelete? Mindezek el­döntése a művészetpszichológia feladata lehet. Mindenesetre, az el­múlt két évtized belső fejlődési kon­zekvenciái és az itt látható eredmé­nyek Károlyi Ernő útválasztásának helyességét látszanak igazolni. E művészi életútnak már az ele­je­i történelmi determináltsága következtében s az akkori hibás mű­­vészetpolitika elvárásainak szorító béklyói nyűgében — szinte áthatol­hatatlan akadályokkal volt terhes. Csoda már az is, hogy Károlyi Ernő nem bukott el, nem vérzett el művé­szi küldetése tekintetében, mint igen sok tehetséges kor- és évfo­lyamtársa. De létalapot teremtő rajztanárként sem vált „vasárnapi” festővé. Lassú érlelődéssel, biztos és nyugodt belső fejlődéssel szinte fokról-fokra gyarapodott életművé­nek az a döntő és fontos ágazata, melynek kiérlelt darabjai már a je­lenidő műalkotásai — az utóbbi fo­galom teljesítmény-értelmében. Az egykori Kmetty-, Berény-, Pór Bertalan és Szőnyi István-tanítvány főiskolai mestereitől nemcsak szak­avatott stúdiumokban, hanem sok­rétű esztétikai-szellemi nevelésben is részesülhetett. Kmetty mester szerkezetességre irányuló képi gon­dolkodásmódja — hol erőteljeseb­ben előbukkanva, hol rejtőzködve — ma is egyik kompozíciós éltető eleme Károlyi piktúrájának. A sok­szor árnyaltan, halkítottan alakított kolorit talán Berény Róberttől és Szőnyi Istvántól nyert örökség. A né­ha indulatosabb fogalmazásra, a gyakran élesebb disszonanciát te­remtő formaütközések merészségé­re Oskar Kokoschka adhatott pél­dát az ötvenes évek elején pályakez­dő fiatal művésznek. Mindezek a tanulságok azonban nem stiláris hatásban jelentkeztek annak ide­jén. Károlyi Ernő ugyanis korai idő­szakában érzékeny és tört fényű ko­­lorittal, valőrökben gazdag posz­timpresszionista tájakat, csendéle­teket, életképeket festett, amelye­ket elsősorban bensőséges lírai hangvétel és artisztikum jellemzett. Stílusváltás nélkül, de konzekvens előrehaladással épült be festésze­tébe először Picasso és Braque, TENGERPARTON, 1971

Next