Szőnyei György kiállítása (Fiatal Iparművészek Stúdiója, 1988)

KALEIDOSZKÓP Merész intellektuális kalandozás, izgalmas uta­zás naplójegyzetei Szőnyei György grafikai lap­jai. Meglepőek és banálisak egyszerre. Nincs fo­gódzópont, amiben megkapaszkodhatunk, nincs kiindulópont, ahonnan elindulhatunk, ám még­sem érezzük magunkat elveszettnek — mert az irónia mindent elsúlytalanít. Az irónia parttalan­­ságát azonban megakasztja a kompozíció racio­nalizmusa, az átgondoltság és megépítettség stabilitást sugárzó rendje. De talán még sincs rend? Talán mégsem csupán a tudatos komponá­lás munkálkodik ezeken a lapokon? Talán csak látszat a részletek logikus rendje? A nagy, üresen hagyott, fehér felület és az apró, egzaktan meghatározott, éles kontúrokkal megrajzolt geometrikus formák viszonya fe­szültséggel teli, a látvány nyugtalan, vibráló, mozgalmas. A látszatra kiismerhető összefüg­gések minduntalan megkérdőjeleződnek, az alá­ás fölérendeltség örökké felcserélődik. Mint a kaleidoszkóp apró, színes formái, úgy állnak össze a fekete foltok, szeszélyesen és kiszámít­hatatlanul. Hosszasabban szemlélve Szőnyei György lapjait rádöbbenünk, hogy a kiszámít­hatatlanság nagyon is kiszámított, az esetleges látszatok nagyon lényegiek, s az ironikus átér­telmezések megnyugvást nem hagyó játéka messzemenően átgondolt pályákra kényszeríti az interpretációt. Szőnyei György iróniája jellegzetesen nyolc­vanas évekbeli irónia. Mindent megkérdőjelez, ami korábban egyértelműnek, lezártnak, egysze­rűnek tűnt, s az alakzatok állandó színeváltozá­sát, állandó új összefüggésbe rendeződését kínálja. Játékos, olykor teljesen antropomorf képzeteket kelt, miközben leplezetlenül fel­mutatja „művi", „csinált", „szerkesztett" jelle­gét. Eklektikus formarendszereket épít, melyek­ben a „minták", az ornamensek, a szerkezetet hordozó és meghatározó alapformák mind szabá­lyos geometrikus formák származékai. Megdöb­bentően sokféle, meglepően gazdag formakész­lete lényegében a szabályos egyenesek által meg­határozott háromszögek és négyszögek, illetve az ugyancsak teljesen szabályos kör töredékeiből áll össze. Egyetlen szabadon, szabálytalanul hú­zott vonal nincs lapjain, minden tökéletesen egzakt, geometrikusan tiszta és precíz. Ám az összhatás mégis eklektikus, mintha a rajzi rög­tönzés, a spontán firkálás és a szabályos mértani JEGYZETEK SZŐNYEI GYÖRGY LAPJAIHOZ rajz különös vegyülékéből jött volna létre a lát­vány. Nem tudjuk eldönteni, miféle rendszer alapján sűrűsödnek hatalmas fekete tömbbé az apró morzsalékformák, s megint másutt miféle elv alapján szóródnak szét a benépesü­­letlen, üres terepen. Szeszély­e ez, vagy egy számunkra ismeretlen, követhetetlen, végtele­nül bonyolult és differenciált módszer, mely a leírhatatlanul sokféle formát kimetszi a fekete felületből, mely az utánozhatatlanul kompli­kált kontúrokat meghatározza? Szőnyei nem ad választ ezekre a kérdésekre, mert munkáinak lé­nyege éppen ez a gazdag meghatározatlanság, a valóság redukálhatatlanságának, összetettsé­gének képi interpretációja. A geometrikus rend töredékformákra hullott szét. Az egyértelmű struktúra átadta helyét a töredékek zavarbaejtően gazdag szövevényének, melyben — látszatra — a véletlen totális hatalma érvényesül. A monolitikus és minimalista rend­szerek a végtelen túlfinomodás és differenciáló­dás következtében önmaguk ellentétébe, a le­­bonthatatlan összetettség állapotába csaptak át. A látvány rejtélyként tárult fel, melyben az apró geometrikus töredékformák banalitása a nagy összefüggések elfedésének, s nem feltárá­sának lett eszköze. Éppen ezért a dekorativizmus is másként jele­nik meg itt, mint pl. a hatvanas évek hard edge és minimalista művészetében. A dekorativizmus összekapcsolódik egy nyugtalanító, ambivalens helyzeteket sejtető, ironikus intellektualizmus­­sal. Különös mutatvány szemtanúi vagyunk: a látszatra közömbös, egyszerű alapformák hallat­lanul gazdag asszociációkat keltenek. Csupa ellentétet látunk magunk körül, miközben a kis lapok játékos dekorációként jelennek meg. Banális formatöredékekből hirtelen Malevics szuprematizmusára, apró, testetlenül és súlytala­nul lebegő, a fehér alapon szétszórt csíkjaira és négyszögeire gondolunk; másutt Bart van der Leck fehérrel kitakart, emberi figurából absztra­­hált háromszögeire és rombuszaira; ismét másutt pop art emblémákra, vagy közönséges tárgyakra, jelekre. S éppen ez a többértelműség, az irónia és a stílusutalások, hivatkozások vegyítése teszi annyira aktuálissá, jelentésgazdaggá ezt a töré­keny, játékos, de mégis komoly kaleidoszkóp­világot. Hegyi Lóránd

Next