Moholy-Nagy ösztöndíj (Budapest, 1989)

megtervezése vagy az ipari termékek színkultúrájának fejlesztése a nemzetközi piac elvárásaira, a magyar ipari termékek versenyképességének fokozására koncentrált. A szívesen fogadott témák között szerepelt a hazai forrásból jó minőségben elérhető alapanyagok korszerű felhasználása is: az első pályázati kiírások többek között a papír és poliuretán alapú csomagolóanyagok illetve a finomkerámiaiparban hasznosítható tervek kidolgozására bíztatták a jelent­kezőket. A hazai ipari hagyományok megőrzésének szándéka fejeződött ki a gép- és műszeripari tervezés néhány speciális problémájának fölvetésében. A foglalkozási ártalmak megelőzésére illetve a rehabilitációra irányuló tervezési feladatok vállalásának szorgalmazása pedig szociális érzékenységet tükrözött. • A tapasztalatok és az új kihívások mentén a Moholy-Nagy László ösztöndíj prog­ramja az évek során rugalmasan változott. Nyitottabbá vált a kezdetben erős ipari sorozatgyártási orientáció, nagyobb helyet kért és kapott a terméktervezést szélesebb összefüggésekben értelmező megközelítés. A pályaművek jelentős cso­portjának közös jellemzője ez a komplex szemlélet: az ösztöndíj programjában részt vevők közül nem kevesen érzékeltették, hogy nyitottak a marketing szem­pontjaira, érdeklődnek a menedzsmentnek és az értékesítésnek az egyes áruk formálását befolyásoló szempontjai iránt. Több pályázati program tanúsítja e megközelítés létjogosultságát és szükségességét. • Szintén markáns vonu­latként jelent meg a kézműves hagyományok fölelevenítése, az ipari és a kézi tárgykészítés közös pontjaira és különbözőségeire egyaránt felfigyelő, a kettő közötti határokat és átfedéseket kutató és koordináló tervezői szemlélet. A kézműves technikák és termékek reneszánszában fogant programok nyomán többek között a nemezkészítés ősi technikáját fölelevenítő szőnyegsorozat, a ha­gyományos szövőszék korszerűsítésével készülő rongyszőnyeg kollekció, a lószőr­­fonás hagyományát megújító táska- és ékszercsalád, méretre készíthető egye­di cipőcsalád született. • Jelentékeny csoportot alkotnak azok - az eredeti ki­írás által is preferált - programok, amelyek célja egy-egy szakterület fejlesztését szolgáló kutatás vagy a szakmai képzés támogatása. A textiltervezés főiskolai színtű oktatásához számítógépes program, a kerámia-szakma középiskolai tanításához tankönyv, a fotográfia oktatásához szakmai segédlet, a magyar bőrművesség történetét feldolgozó múzeumi kutatás és oktatási segédanyag, vak és csökkentlátó fiatalok szakiskolája számára a szövés oktatását segítő gyakorlati program, több művészeti ágban hasznosítható „gipszes könyv” is készült illetve készül a Moholy-Nagy ösztöndíj keretében. • Mind nagyobb hangsúlyt kaptak a környezetbarát megoldások: a textilhulladékok fonalként való újrahasznosítására, színesfém és almuníniumhulladékok feldolgozására, il­letve újrahasznosított anyagból alternatív bútorok tervezésére vállalkoztak ösztöndíjasok. Az anyagpazarlás, a „hulladékgyártás'' csökkentése a csomagolási témájú munkákban is megjelent a tervezési programot szervező szempontként. • Mások a közösségi terek építészeti és belsőépítészeti kérdései felé nyitottak, például a nyilvános szórakozóhelyek berendezésének felmérésével és új megoldá­sok felvetésével, öntöttvas utcabútorok tervezésével, a budapesti üzletportálok formai karakterének vizsgálatával, a Dunához kötődő vízi életmód lakóhajói­nak és csónakházainak kutatásával. • Ugyanakkor a kezdetben reméltnél kevesebb volt az olyan egyéni program, amely az öszöntdíj keretében születő terv sorozatban gyártott termékké válásához szükséges ipari hátteret is úgymond „magával hozta" volna. Az eredeti koncepció szerint a pályázati kérelmek el­bírálásánál előnyt élveztek volna azok, akik alkalmazottként vagy külsős ter­vezőként valamely ipari üzemhez kötődve, szakmai továbbfejlődésükhöz a gyár támogatását is élvezve, az ösztöndíj éveiben tervezett munkájukat egészen a ter­mék sorozatgyártásáig végig tudták volna vinni. A rendszerváltást kísérő gazdasági változások azonban ezt csak elvétve tették lehetővé. Az első évtized mérlegének problems, as well. Some of these topics - for example the design of computerised working environments or creating corporate images for companies - projected the design tasks of the already not so far future. Other tasks were separately mentioned in the invitation for tenders - thus the research and development of ready-to-wear clothing and shoe size-systems, the promotion of the culture of clothing in general, the co-ordinated design of household appliances combin­ing ergonomic aspects with aesthetic and functional ones, or the development of the colour culture of industrial products, concentrated on the expectations of the international market and the enhancement of the competitiveness of the Hungarian industrial products. The modem utilisation of base materials avail­able from domestic sources in good quality was also among those topics which were welcome: the first invitations for tenders among others encouraged com­petitors to elaborate paper and polyurethan-based packaging materials and de­signs to be utilised in the fine pottery industry. The intention to preserve domestic industrial traditions was expressed in raising some special problems of me­chanical and precision engineering design. And the urge for undertaking design tasks directed on the rehabilitation and the prevention of occupational hazards reflected social sensitivity. • Due to the experiences and the new challenges, the programme of the Moholy Nagy László Scholarship has changed flexibly over the years. The originally strong industrial mass production orientation became more open, the approach interpreting product design in a wider context asked for and was given, larger place. This complex attitude is a common feature of a large group of competition works: many participants of the scholarship pro­gramme showed that they all were open to marketing aspects, were interested in those views of the management and sales which influenced the design of cer­tain products. Several competition programmes prove the grounds for the ex­istence and necessity of this approach. • The revival of craft traditions, the de­sign approach taking notice of the common points and the differences of in­dustrial and handicraft technologies, researching and co-ordinating the borders and overlapping between them also appeared as a striking trend. On the basis of the programmes under the renaissance of traditional craft techniques and products were created among others the carpet series reviving the ancient technique of felt-making, the rag carpet collection based on the modernisation of the traditional power-loom, the bag and jewellery-family renewing the tra­ditions of horsehair weaving, and the individual shoe-family made to size. • Those programmes - also preferred by the original conditions - constitute a big group whose aim is to support research and professional training for the de­velopment of the individual trades. Within the framework of the Moholy-Nagy Scholarship were made the computer programs for higher-level education of tex­tile design, the textbook for teaching ceramics at secondary schools, the pro­fessional handbook for teaching photography, the museum research and edu­cational material dealing with the history of Hungarian leather-work, the prac­tical programme helping the teaching of weaving at the vocational secondary school for the blind and those with impaired vision, the „book of gypsum" that can be utilised in several art branches. • More and more emphasis is laid on environmental friendly solutions: the scholarship holders undertake the reuse of textile waste as yarn, the processing of non ferrous metals and aluminium waste, the design of alternative furniture made of recycled materials. The use of recylable materials, the reduction of „waste production" also appeared as a strong aspect of the design project in works on packaging as well. • Others are open to issues of architecture and of interior design of communal places: forex­­ample, evaluating the furnishing of public places of entertainment and offering new solutions, designing cast-iron street furniture, the examination of the for-

Next