Szabó Gábor szobrász kiállítása (Csepel Galéria, Budapest, 1989)

Mélázó csend, klasszikus ideálok, formák átgondolt rendje, nyugodt mozdulatok, finoman megmunkált felületek. Szabó Gábor szinte már pályaindulásakor véglege­sen kialakult személyiség volt, aki a világról való mondandójához szerencsésen meg­találta a művészi temperamentumának leginkább megfelelő formai ideált.­­ Ennek a mondandónak van egy szélesen hömpölygő vonulata emberről­ és eleven, vagy tár­gyi környezetéről. Az aktuális élmények visznek bele finom változatosságot, mint, amikor egy behajló ág, vagy kibukkanó szikla körül fodrozódni kezd az egyébként sima, tisztán tükröző vízfelület.­­ Az érem intim műfajában otthagyják lenyoma­tukat az utazások (bőséges emlékanyag, Szabó Gábor már fiatalon beutazta a fél világot), az intellektuális élmények (ezeknek gazdag forrásai az olvasmányok, ze­ne, és sokrétű emberi kapcsolatai). Kisplasztikáihoz az öntudatlanul is fürkésző figyelemmel kísért ember mindennapi gesztusai adnak kiindulást. Különböző technikákat művel, de leggyakrabban mintáz. Kezének, mintázó­fájának higgadt, megfontolt mozdulásait hűen­ érzékenyen őrzi az agyag, innen vagy a bronz nemes állandóságába emeli az arra érdemes darabokat, vagy a terrakot­ta meleg színével gazdagítja. Mostanában egyre gyakoribb, hogy samottal dolgo­zik. Hogyan találkozott először ezzel a lehetőséggel? — Éppen tíz éve, Rigában, a Dzintari-alkotóházban, egy szobrászszimpozionon, ahol eredetileg érmet akartam csinálni (készült is egy sorozatom) láttam, hogy néhányan samottal dolgoznak. Bevallom, először ellenszenvvel nyúltam ehhez a na­gyon durva anyaghoz, végül a vele való foglalkozás egyre több kedvet csinált hozzá. Kis kemencét szereztem hazajőve, és dolgozni kezdtem. Ami megtetszett: ősi tech­nika, japán eredetű: a raku. (Ma is létezik egy Raku nevű japán család, őrzik a sok­száz éves tradíciót.) A porcellánszemcsés speciális samottot magas hőfokra hevítve, még izzó állapotában veszem ki a kemencéből (tehát az ember nem várja meg, amíg szép fokozatosan lehűl), és forgáccsal, fűrészporral beszórva — ami az izzó felület­be beleég — homokba temetem. Különleges színt kap ezáltal a szobor, s ennek a színnek finom játéka van, akárcsak a jó patinának. Már ez egymaga is nagy öröm. Az égetett samott másik fontos tulajdonsága, hogy nagyon hasonlít a kőhöz. Mi­közben mintázom, még teljesen képlékeny, kiégetve azonban nagyon kemény. Sze­retem, hogy közvetlenül a végleges anyagban dolgozhatok, így gyorsabban is látha­tom a munkám eredményét. — Mindezzel együtt a samott, s a raku-technika csak egyike a kifejezőeszközeimnek, a technikának nem is vagyok igazi szakembere, segítőtársakra mindig szükségem van az égetéskor. — Köztudott, hogy hittel és lelkesedéssel vállalta pályakezdésétől fogva a pedagó­gusi munkát. A majd' három évtizedes gyakorlat visszahatott-e művészi munkájá­ra, vagy művészettel kapcsolatos álláspontjára? — Kialakult bennem egy vélemény, ami — lehet — nagyon tudománytalan, nem is tudom semmivel sem bizonyítani. Az ősművészetben és a gyerekszobrászatban kö­zös frisseséget, elfogulatlanságot nemcsak azzal próbálom magyarázni, hogy a mű­vészet megismétli a gyerekkorát, hanem azt is feltételezem, hogy az őskori művé­szet figuráit gyerekek, vagy részben gyerekek készítették. Ott van példának az af­rikai kerámia-kultúra, a tapasztott, vékonyított agyagedényeket nők és gyerekek csinálják. — Nagyobb tanítványaim, persze, sok mindent megtanultak, és már a kicsik sem érintetlenek, mégis megismétlődik a dolog. Ahogyan őket, úgy érzem magamat is egy folyamatba tartozónak, sem konzervatívnak, sem túl modernnek. Művésznek, aki a művészet múltját befogadva egyetlen emberélet alatt sok ezer évet átél.

Next