Bakos Ildikó (1990)

. . Perseusomat agyaggal borítottam be. . . . Miután így az agyagköpönyeget meg­csináltam a vasvázzal igen gondosan körülvettem, vagyis megrögzítettem minden oldalról, hogy erősen álljon, . . . lassú tűzön kezdtem belőle a viaszt kiolvasztani: a viasz több szelelő lyukon folyt ki, s ez fontos, mert minél több ilyen nyílás van a köpönyegen, a viasztól annál jobban megtisztul az agyagforma, s az öntés annál jobban sikerül. Miután ily módon a viaszt kiolvasztottam, Perseusum, vagyis az agyag­forma köré egymásra rakott téglákból kis körkemencét építettem, a téglák közt sok rést hagyván, hogy a tűznek legyen hol szelelni; ezután e kemence alját jól megraktam lapjával egymásra tett fával, és két napon s éjen át tüzeltem szakadatlanul, úgyhogy a viasz tökéletesen kiolvadt, és a forma egészen megkeményedett. Mikor ezzel így megvoltam, árkot, illetve gödröt ástam,. . . ebbe kellett a formát temet­nem. Mikor az üreg megvolt, fogtam a formát, s csigák és kötelek segítségével ... a gödör fölé vontattam,. . . akkor aztán szép csöndesen leengedtem a gödörbe, annyira, hogy a forma teteje a kemence szája alá került.. . . . . . nekiláttam, hogy a kiásott földdel jól betemessem a formát; mikor minden oldalról jól megtömködtem és betapasztottam, beleillesztettem a szerelőcsövecskéket is: ezek afféle égetett agyagból való csövek voltak, aminőket vízvezetéknek, s más ilyesminek szokás használni. Mikor láttam, hogy a forma jó feszesen áll, . . . minden gondomat a kemencére fordítottam. Megtöltöttem réz- és bronzrudacskákkal, úgy raktam egy­másra őket, hogy köztük minél szabadabb útja legyen a lángnak . . . . . . Akkor aztán harsány hangon buzdítottam munkásaimat, hogy rakjanak tüzet a kemencében . . . ... a megolvadt bronz kezdett rajta kiömleni, erre tüstént megnyittattam a formám nyílásait, s ugyanakkor kiüttettem a kemence két csapját is, hadd induljon meg a megolvadt keverék a formába . . . . . . formám egészen megtelt, egy szempillantás alatt. . . . . . Két napig hűlni hagytam kiöntött művemet, s akkor szép lassan kezdtem kitakargat­ni.. . . . . s láttam, minden része nagyszerűen sikerült. . így ír Cellini mester Firenzében álló szobrának öntéséről önéletírásában. A szobor viaszveszejtéses öntési eljárással készült, mint az én bronzaim. Az ókori bronzszobrokat is így öntötték. Manapság inkább elektromos kemencében égetik a formát, a bronzot gáz vagy olaj elégetésével olvasztják, de ezzel vége is az újítások­nak. A szerelőcsövecskék felhelyezésétől a forma betemetéséig minden ugyanaz, még a „hogy sikerül?” izgalma is. 1948. július 16-án született Gyöngyösön 1962-66-ig Képző- és Iparművészeti Gimnázium 1967-71-ig Képzőművészeti Főiskola, mestere Somogyi József Egyéni kiállítások: 1977 Stúdió Galéria, Budapest 1979 Görög templom, Vác 1980 Művelődési Központ, Derecske Művelődési Központ, Berettyóújfalu (Szűts Miklóssal) Ferencvárosi Pincetárlat, Budapest 1981 Uitz Terem, Dunaújváros (Szűts Miklóssal) Művelődési Központ, Karcag (Győrfi Sándorral) Könyvtár Galéria, Vác 1982 Tokaj Galéria, Tokaj 1983 Stúdió Galéria, Budapest Művelődési Központ, Tápiószentmárton 1985 Könyvtár Galéria, Vác 1989 Újpest Galéria, Budapest Csoportos kiállítások: 1972- 83-ig a Fiatal Képzőművészek Stúdiójának kiállításai 1976-tól Kisplasztikai Biennálék, Pécs 1977 Érem Biennálé, Sopron Fidem-kiállítás, Budapest 1978 Grande Palais, Párizs 1980, 1984, 1986 Nemzetközi Éremszimpózion, Nyíregyháza 1979-től Nyári Tárlatok, Vác 1984 Nemzetközi Kisplasztikai Triennálé, Budapest 1987 Hét művész, Ernst Múzeum, Budapest 1988 Tavaszi Tárlat, Műcsarnok, Budapest 1988, 1989 Találkozások, osztrák-magyar közös kiállítás, Bécs, Budapest 1989 Magyar képzőművészet, kiállítás a Ludwig­ Alapítványnál, Aachen Kiállított más országos tárlatokon is, valamint külföldön (Norvégia, Svédország, Bulgá­ria, Korea, Lengyelország, NSZK, NDK, Kanada, Belgium, Olaszország) Művei megtalálhatók közgyűjteményekben, magángyűjtőknél és műtermében. Díjak, ösztöndíjak: 1973- 76-ig Derkovits-ösztöndíj 1980, 1984, 1986 Nemzetközi Éremszimpózion, Nyíregyháza 1984, 1986 Kisplasztikai Biennálé, Pécs 1984 Nemzetközi Kisplasztikai Triennálé, Budapest 1988 Nyári Tárlat, Vác 1988 az Eötvös­ Alapítvány Ösztöndíja Fotók: Bach Melitta, Tihanyi Bence

Next