Kesztyűs Ferenc művészete (1990)

Kesztyűs Ferenc 1932-ben született Sarakdon. Budapesten, a VII. kerület Rákóczi út­ 82. számú házban él és alkot. /telefon: 1413-682/ Neve jól ismert számos hazai, nemzetközi egyéni és csoportos kiállítás kapcsán. Olaj és tűzzománc­kerámia alkotásaival, grafikáival, politikai plakátjaival, karikatúráival több kontinensen számos alka­lommal mutatkozott be, s nem egy múzeum és m­­űgyűjtő őrzi műveit. Mint grafikusművész és karikaturista számos hazai és külföldi lapban rendszeresen publikál. Az olaszországi Anconai Nemzetközi Grafikai és Humor Biennálén kétszer nyert ezüstérmet, itt és más nemzetközi kiállításokon - Montreál /Kanada/, Guadalajara /Mexikó/, Havanna /Kuba/, Gabrovo / Bulgária/, Prága /Csehszlovákia/, - számos diplomát kapott. Két társával ő dolgozta ki a t­űzzzománc-kerámia festészet alapjait, amely az egyetemes képzőművészet­nek teljesen új műfaja, az építészetnek külső-belső murális díszítő eleme lett. Mint újszerűséggel, tűzzománc-kerámia festményeivel 1985-ben őt mutatta be a magyar állam az NSZK-beli Frankfurti tavaszi, majd az őszi nemzetközi vásáron. Wi­rtz Ádámmal és Zengő Sz.Mihállyal közösen készített nagyméretű tűzzománc-kerámia alkotása az Épületkerámiaipari Vállalat főbejáratának homlokfalát, egyéni nagyméretű, murális tűzzománc-kerámia faliképét pedig a Debreceni Református Kollégium dísztermének főfalát, valamint a Sarkadi I.Számú Iskola homlokzatát díszíti. Kesztyűs Ferencet méltatói jogosan nevezik reneszánsz embernek. A sokoldalú tehetségek közé tartozik. Tanulmányai során több diplomát is szerzett. Kesztyűs Ferencről nem könnyelmű leszűkítés azt állítani, hogy mindenekelőtt kiváló képzőművész, aki a festészetben is kiérdemelte a felsőfokú minősítést. Tévedhetetlen rajztudás birtokában van, eredményes tevékenységet folytat a képzőművészet alkalma­zott műfajaiba, figyelemreméltó sikereket ért el a nyomdatermékek grafikai tervezésében, s mostanság az említett újszerű, szellemes tűzzománc-kerámia festményei tették őt egyre népszerűbbé. A magyar festőiség többféle tulajdonsága is felfedezhető Kesztyűs Ferenc művészetében, melyekben félreérthetetlenül megmutatkozik a nagybányai, szolnoki elődök színhasználatának, magától érthetődő stílusának folytatása, továbbfejleszté­s, modern, időszerű alkalmazása, s nem csupán a csendéletek, tájak feldolgozása tekintetében, de az emberábrázolás tennivalóval kapcsolatosan is . Mindezek után szinte törvényszerű, hogy egy művészi találmány kimunkálásában is döntő szerepet töltött be; elindítója, résztvevője lett a tűzzománc-kerámia festészet néven mindinkább ismertté váló, a jelen és a jövő ízlését a táblakép és murális festmény igényét kielégítő eljárásnak. Két társával az épületkerámiai vállalat kitünően felszerelt laboratóriumának kollektívája anyagi és erkölcsi támogatásával, négyéves kísérletsorozat eredményeként kidolgozta az időtálló, festészeti technika módszereit, mind a vegytani képletek, mind az artisztikus kivitelezés értelmében. A tűzzománc-kerámia alkalmas arra, hogy a mai, holnapi életformát kellemessé varázsolja, s kiemelje a mindannyiunkat körülvevő tárgyak tömeggyártásának egyhangúságából, mégpedig úgy, hogy dacoljon az idők múlásával, a mostoha időjárás ártalmaival. Az állami minőségellenőrzés vizsgálatai szerint a tűzzománc-kerámia mínusz 40 és plussz 12oo ° C fok között károsodás nélkül állja a hőmérséklet változásaival járó megpróbáltatásokat, ami - különösen a fagypont alatt - a mi égövünk tájékán és északabbra a tárgyak tartósságának elemi feltétele. A gyártmány előnyös számadatai mellett a színef­fektusok felfokozása a tűzzománc-kerámia legvonzóbb tulajdonsága, amiért is széleskörű alkalmazása társadalmi méretű jótéteménnyé válhat; derűsebbé, vidámabbá változtathatja az élet kereteit, az otthonok és közterületek atmoszféráját egyaránt. Kesztyűs Ferenc helyesen mérlegelte azt is, hogy természet­elvű festészetének eszközei közül mi hogyan alkalmazható tűzzománc-kerámiákra vitt kompozícióin, mennyire másféle hangvételt sugalaz olajkép, illetve a kiégetett földpátok megjelenő és mázasan fénylő ábra. Sikerült kiérlelnie az utóbbinak megfelelő sajátos stílust, melyre a festői gazdagság megőrzése mellett erőteljesebb képépítés, ex­presszív hangsúly a jellemző. Tűzzománc-kerámia festészete így nyert igazolást a művészi minőség kívánalmai szerint is. Dr. Pogány Ö. Gábor művészettörténész a Magyar Nemzeti Galéria ny. főigazgatója. Ferenc Kesztyűs wohnt und schafft im Haus, Budapest VII. Rákóczi út 82. Telefon: 141-3082 Sein Name ist gut bekannt in zahlreichen einheimischen, internationalen, individuellen und Gruppen- Ausstellungen. Er hat sich mit seine Ol- und feueremaillierte - Keramie Werke, mit seine Graphiken und politischen Plakaten auf mehrere Kontinenten vielmals vorgestellt, und nicht ein Museum und Kunstsammler bewahrt seine Werke. Als Graphikkünstler und Karikaturist publiziert er regelmässig in zahlreichen in- und ausländischen Blätter. In Ancona (Italien) veranstaltete Internationalen Graphik und Humor-Biennale hat er zwei­mal die Silbermedaille gewonnen, hier und auf andere internationale Ausstellungen Montreal (Kana­da) Guadalajara (Mexico), Havanna (Kuba), Gabrovo (Bulgária) Praha (tschecnoslowakei) - bekam er zahlreiche Diplome. Mit zwei seiner Mitarbeiter hat er die Gründe der feueremaillierten-Keramik-Malerei ausgearbeitet, welche für die allgemeine Bildende Kunst eine ganz neue Gattung ist, und für die Architektur inneren und ausseren muralisches Omamentsmotiv geworden ist. Als Neuartigkeit: Im Jahre 1985 hat ihn der ungarische Staat an der Frankfurter internationalen Frühlings- und Herbstmesse vorgestellt. Zusammen mit Ádám Würtz und Michael Sz. Zengő gemachte beträgliche feueremaillierte-Keramikwerke schmückt die Fassade des Haupteinganges der Epületkerámiai-ipari Vállalat, das selbstgefertigte grosse muralische feuereimalier Keramik Wand­bilder schmücken die Hauptwand des Festsaales des Reformierten Kollegiums aus Debrecen, sowie die Fassade der Schule Nr.l. in Sarkad. Ferenc Kesztyűs gehört zu den vielseitigen Talenten der auch in der Malarei die superlativische Qualifikation Bezeichnung verdient hat. Er ist im Besitze einer unfehlbaren Zeichnentechnik, führt eine ergebnisvolle Tätigkeit in den verwendeten Gattungen der Bildenden Künste, hat aufmerksambare Erfolge erreicht in der graphi­schen Planung der Druckerzeugnisse, und neulich haben ihm die erwähnte neuartige geistreiche Feueremailier-Keramie-Gemälde immer mehr populär gemacht. Mehrere Eigenschaften des ungarischen Malerischen ist in der Kunst von Ferenc Kesztyűs zu entdecken, in welcher unmissverständlich sich die Fortsetzung des selbstverständlichen Styl der Nagybányaer und Szolnoker Vorgänger Weiterentwicklung, moderne zeitgemässe Verwendung, und nicht bloss in der Hinsicht der Bearbeitung der Stilleben, aber auch in die Bearbeitung im Zusam­menhang mit der Menschendarstellung - zeigt. Ferenc Kesztyűs spielte eine entscheidende Rolle bei der Ausarbeitung einer künstlerischen Erfah­rung, er war Starter und Teilnehmer der mit Feueremailier-Keramik Namen immer bekannter gewordenen, des Geschmacks von heute und Morgen die Befriedigung des Anspruchs desmuralischen Gemälde- Verfahrens. Mit zwei Mitarbeiter und materiellen und moralischen Unterstützung der mit der ausgezeichnet ausgerüsteten Laboratorium versehene Kollektive der Épületkerámiai Unternahmen er als Ergebnis ,nach einer vieljähriger Versuchs-Serie die Methode der dauerhaften malerischen Technik sowohl im Sinne der chemischen Formell als auch der artistischen Ausführung ausgearbeitet Die Feueremailier- Keramie ist geeignet dazu, die heutigen und morgige Lebensform gemütlich zu zaubern uns alle herausheben von der Eintönigkeit der uns umgebene Massenproduzierung der Gegenstände, undzwar so, dass es trotzt mit den Vergehen der Zeit, mit den Schaden Unwetters. Laut Untersuchung der staatlichen Qualitätskontrolle hält sich die Feueremailier-Keramik zwischen -40 und +1200° C^Temperaturveränderung ohne Schaden, was besonders unter den. Gefrierpunkt - elementare Bedingungeder Dauerhaftigkeit der Gegenstände in unsere Zone sowie nördlich dieser ist. Neben den vorteilhaften Rechnungsdaten ist die Steigerung der Farbeffekten die reizende Eigenschaft der Feueremailier-Keramie insofren die weitverbreitete Verwendung für ein gesellschaftsmässiges Wohltuhen wäre, heiter und fröhlich machen die Rahmen des Lebens, sowie die Amosphäre des Zuhause und des öffentlichen Gabietes. Dr. Gábor Ö. Pogány Kunsthistoriker früher Hauptdirektor der Ungarischen Nationalgalerie Ferenc Kesztyűs lives and creates works of art in Budapest, Rákóczi Str. 82. Telephone: 141-3082. His name is well-known in connection with several native and international, individual as well as collective/team/exhibitions. He has already presented himself in many places in several continents with his oil and fire - glazed - ceramics work of art, political placards, graphics and caricatures. There is not only one museum as well as collector, too saving his workpieces. As a graphic artist and caricaturist he regularly publishes in several local and foreign newspaper and

Next