Kokas Ignác (1990)

Gábor Eszter Kokas Ignác 1926-ban született Vál községben (Fejér vm.). Először asztalosnak tanul, majd néptanítónak készül. 1947-ben felveszik a Képzőművészeti Főiskolára, ugyanott 1952-ben festődiplomát kap. Azóta önálló festőként dolgozik. „... Kokas Ignácnak az absztrakció határán mozgó festészete tükrözi azt a folyamatot, ahogy a valóságelvű festő az elvonatkoztatásig eljutott. /A képeiből egyre inkább eltűntek az esetlegességek, az irodalmi elemek és megmaradt lényegként a színre és a formák ellentételére épülő kompozíció. A képek zöme eleinte még ábrázolt, mint például a Néma ház, vagy az Elmúlás, de ezeken a képeken sincs már domináns szerepe a motívumnak, a kompozíció, a kép építkezése, a részletek összhangja vagy ellentéte fejezi ki a festő mondanivalóját. Ezektől a képektől már csak egy logikusan következő lépés voit az 1969- ben keletkezett Ginza-puszta III, amelyen a festő már teljesen el is tekintett a motívumok ábrázolásától. A Néma ház és a Ginza-puszta III világát kevés választja el egymástól, festői alapállásuk és gondolatviláguk azonos; ezzel is bizonyítják, hogy a figurativ és nonfiguratív festészet nem két külön világ; a jó, a festőileg megoldott kép akár figurativ, akár nonfiguratív, képes tartalmak és emberi mondanivalók hordozására. Az azonban igaz, hogy verbális megfogalmazásokhoz szokott elménk nagyobb erőfeszítésekre kényszerül, ha a szobán megfogalmazható kapaszkodóktól megfosztják és a festő arra kényszeríti, hogy a festészet sajátos nyelvén próbálja őt megérteni. Fia vállaljuk ezt a többletfigyelmet, az eddiginél tágabban értelmezett valóság megismerése lesz jutalmunk." Egyéni és csoportos kiállítások: 1955 VI. magyar képzőművészeti kiállítás 1958 Velencei Biennálé 1963 Fiatal képzőművészek stúdiója 1964 Balatoni nyári tárlat 1967 XX. századi magyar képzőművészet, London 1968 Velencei Biennálé 1969 Első egyéni kiáilítása/Műcsarnok 1970 „Art hongrois contemporain" Párizs 1973 Komló és Budapest, XIII. kér. (akvarellek és gouache-ok) Újpesti Mini Galéria, Flelikon Galéria (akvarellek és gouache-ok) Varsó egyéni 1974 Flelsinki (csoportos) Cagnes-sur- Mer VI. nemzetközi festészeti fesztivál, Szeged, Veszprém 1975 Kiskunhalas, Vál, Balassagyarmat, Salgótarján 1976 Makó, Nyíregyháza 1977 Dunaújváros 1978 Székesfehérvár, Kecskemét, Csongrád, Salgótarján, Bicske 1980 Budapest 1981 Keszthely 1984 Székesfehérvár 1987 Vál Magyar bemutatók külföldön: Koppenhága, Madrid, Lisszabon, Flavanna, Dortmund, Würzburg, Belgrád, Róma, Moszkva, Bukarest, Prága, Helsinki, valamintTndfa több városa----­Ösztöndíjak, díjak, kitüntetések: 1956 Munkácsy-díj 1956-59 Derkovits-ösztöndíj 1957 VIT-díj 1964 Egry-díj (balatoni nyári tárlat) 1965 Felszabadulási pályázat III.-díja Szegedi nyári tárlat díja és plakettje 1966 Munkácsy-díj I. fokozat 1968 Egry I. országos akvarellkiállítás nagydíja Művelődési Minisztérium nívódíja a XXXIV. Velencei Biennálén bemutatott műveire 1970 Miskolci téli tárlat díja 1971 A Magyar Népköztársaság Érdemes Művésze 1974 Római ösztöndíj 1977 Salgótarjáni III. tavaszi tárlat nagydíja Ajka V. tavaszi tárlat nagydíja 1978 Debreceni nyári tárlat nagydíja Magyar Népköztársaság Kiváló Művésze 1983 Kossuth-díj Ignác Kokas Born 1926 in the village of Vál, Flungary, he was trained to be a cabinet maker, but later he wanted to be a primary school teacher. In 1947, he was admitted to the Hungarian Academy of Fine Arts from where he graduated five years later as a painter. "... The art of Ignác Kokas which is on the verge of abstraction reflects the process which took the painter reality­­based to abstractions. Eventualities and the literary elements gradually disappear from his paintings to be replaced by the retention of the essence: composition built upon the contrast of colours and forms. In the early stages portrayal characterised the overwhelming majority of his pictures such as the 'Silent House' or 'Passing Away', but the motifs had no longer a predominant role to play in these paintings. What the artist wishes to convey as his message is expressed by the composition of his works: the harmony between or contradiction of the details. Ginza-puszta (Plain) III., the painting dating back to 1969 was just a logical step forward; Kokas discarded portrayal of the motifs completely in it. There is little to distinguish the realm of the 'Silent House'from that of Ginza Plain III. The basic position of the painter and the world of ideas he wishes to express are identical, thus serving evidence that the figurative and nonfigurative (non-objective) painting are no separate domains; a good picture be it figurative ornon-figurative, but made adequately by the artist is capable of conveying substance and human messages. It is true, however, that our minds which are accustomed to verbal formulations, are compelled to make greater efforts if they are deprived of a point to cling to, and the painter forces them to try to understand him through the specific language of painting. If we are prepared to pay this additional attention, knowledge of reality which is interpreted in broader limits than so far will be our benefit..." Exhibitions: 1955 6th Hungarian Fine Art Exhibition, Budapest 1958 Venice Biennial, Italy 1963 Young Artists Studio, Hungary 1964 Summer Show at Lake Balaton, Hungary 1967 Hungarian Fine Arts of the 20th Century, London 1968 Venice Biennial, Italy 1969 First Individual Show, Budapest 1970 "Art hongrois contemporain", Paris 1973 Water Colours and Gouaches displayed at Komló, Hungary and in the 13th district of Budapest. Water Colours and Gouaches at the Mini Gallery, Újpest and Helikon Gallery, Hungary. Individual Show in Warsaw, Poland 1974 Collective Show in Helsinki, Finland Cagnes-sur-Mer, France 6th International Painting Festival in Szeged and Veszprém, Hungary 1975 Shows in Kiskunhalas, Vál, Balassagyarmat and Salgótarján, Hungary 1976 Exhibitions in Makó and Nyíregyháza, Hungary 1977 Show in Dunaújváros, Hungary 1978 Exhibitions in Székesfehérvár, Kecskemét, Csongrád, Salgótarján and Bicske, Hungary 1980 Budapest Show 1981 Exhibition in Keszthely, Hungary 1984 Show in Székesfehérvár, Hungary 1987 Exhibition at Vál, Hungary Participations in Hungarian Exhibitions Abroad: Copenhagen, Madrid, Lisbon, Dortmund, Würzburg, Belgrade, Rome, Moscow, Bucharest, Prague, Helsinki. Havana and several cities in India. Scholarships, Prizes and Distinctions: 1956 Munkácsy Prize 1956-59 Derkovits scholarship 1957 Prize of the World Youth Festival 1964 Egry Prize (Summer Show at Lake Balaton, Hungary) 1965 3rd Prize of the Liberation Contest. Prize and plaque of the Szeged Summer Show, Hungary 1966 Munkácsy Prize, 1st category 1968 Grand Prix of the First Hungarian Water Colour Show named after Egry. Top quality prize awarded by the Hungarian Ministry of Culture in recognition of the works put on display at the 34th Venice Biennial 1970 Prize of the Miskolc Winter Show 1971 Merited Artist of the Peoples Republic of Hungary 1974 A scholarship to Rome, Italy 1977 Grand Prix of the 3. Spring Show of Salgótarján, Hungary Grand Prix of the 5th Spring Show of Ajka, Hungary 1978 Grand Prix of the Spring Show of Debrecen, Hungary Outstanding Artist of the People's Republic of Hungary 1983 Kossuth Prize by Eszter Gábor

Next