I. Országos Szobrászrajz Biennálé (Budatétényi Galéria, Budapest, 1990)

----- 3 ----­ ... magam is tudom,hogy nem sokkal a halála előtt temérdek rajzát, vázlatát és kartonját égette el, mert nem akarta, hogy bárki is lássa, mennyit kellett fáradoznia, és hányszor kellett próbára tennie tehetségét, míg tökéletes művel állhatott elő; Firenzében rá­akadtam néhány rajzára, s elhelyeztem őket rajzgyűjteményemben; ezek ugyancsak tanúbizonyságot tesznek nagy szelleméről, de azt is elárulják, hogy valahányszor ki akarta szabadítani Minervát Jupiter fejéből, mindig vulkán kalapácsára volt szüksége. (Giorgio Vasari: Michelangelo Buonarroti firenzei festő, szobrász és építész élete) Mi is a hozzáértő kortárs gyengéd szeretetével igyekszünk a műtermek mélyén kallódó szobrász-rajzokat az utókornak megmen­teni és e kiállítássorozat keretében folyamatosan a nézők elé tárni. Bár éppen Michelangelo volt a szobrász-személyiségnek, mint alkotó szubjektumnak első igazán öntudatos képviselője, rajzai­hoz való ambivalens viszonya mai pályatársaira is jellemző. Elbújni a végleges mű mögött, veszni hagyni az útkeresés vargabetűi­nek árulkodó nyomait: ez az a művészi szemérem, ami a szobrászt a nagyepika némely művelőihez teszi hasonlatossá. A közönség viszont, talán éppen a renaissance emberkereső kíváncsiságétól fűtve, inkább a művek mögé, a „konyhába" szeret­ne látni, s ilyképpen részesévé válni az alkotó folyamatnak. S mert átmeneti korunk nem is nagyon kedvez a kőben-bronzban kimondott örökérvényű igazságoknak, meglehet, hogy éppen e tétova, szemérmes vallomások, vonalban rögzített plasztikai igazság-morzsák hordják magukban e kor valódi lényegét és egy új, érvényes szobrászat ígéretét. Neducza Náda dr. ...I myself know that not long before his death he burned a tremendous quantity of his drawings, sketches and designs to make it impossible for people to see how much torture it took him and how many times he had to try his talent until he could produce a per­fect work. I found some of his drawings in Florence and made them a part of my collection — they also prove the great spirit of his but at the same time they also reveal that whenever he wanted to release Minerva for Jupiter's head it always forced him to use Vol­cano’s axe. (Giorgio Vasari: The Life of Michelangelo Buonarroti, a Painter, Sculptor and Architekt from Florence) In a similar way, with the tender understanding of a contemporary, our aim also was to save the sculptors’ drawings hidden in studios, for the generations to come and to enable visitors to see them in the framework of these series of exhibitions. Although Michelangelo may have been the first really conscious representative of a creative personality, his ambivalent feelings toward his drawings are also characteristic of his late followers. To hide behind the final work, to let the telling traces of seeking so­lutions diminish, this is the artistic shyness which makes the sculptor similar to some authors of epic poetry. The public, on the other hand, driven perhaps by the curiosity of renaissance to look for humanity, whishes rather to look behind the works, to the "workshop” and so become a partner in the creative process. Given that our transitory age doesn't favour eternal truth told in stone or bronze, it may be these shy and hesitating confessions and fragments of plastic truth expressed in lines that reveal the essence of our era and the promise of a new, true sculpture. Nada Neducza dr.

Next