Válogatás Vida Zsuzsa munkábiól (Tihanyi Múzeum, 1990)

„Az üveg minden emberi érzést ki tud fejezni." (Stanislav Libensky) Tihanyi Múzeumban 1990. június 2. és október 31. között rendezték meg az I. Üvegtriennálét, amelyen a kortárs magyar üvegművészet harminchét alkotója és a Pannonglas Ipari Rt nyolc gyára szerepelt Ez a seregszemle és az öt hónapig nyitva tartó kiállítás valóban „az üveg évét" jelentette a hazai iparművészetben. A kiállító művészek egyike, Vida Zsuzsa, húsz éve jelen van iparművésze­tünkben, azóta, hogy tanulmányait 1969-ben befejezte a prágai Iparművészeti Főiskolán, ahol a nagymúltú cseh üvegművészet talán legelismertebb mestere, Stanislav Libensky tanítványa volt. (Magyarországon 1966-ban kezdődött el a főiskolai szintű képzés, ) Gács György Díszítőfestő Tanszéke alakult át Szilikátipari Tervező Tanszékké, a kerámia-porcelán-üveg szak csoportosításában; az első kettő a főiskola kezdetétől létezett, az üveg új volt, amelynek előzményeit a tanszékvezető a Képző- és Iparművészeti Gimnáziumból „hozta magával", ahol régebben igazgató volt. Vida Zsuzsa a gimnázium üveg-szakosztályán szerezte alapismereteit (1958-62), ahol a harmincas, negyvenes évek ismert üvegművésze, Báthory Júlia volt a művésztanára, Szabó Gyula a csiszolómestere. Választása 1962-ben - amikor a cseh nyelvi előkészítőre Prágába került - szakmailag nagyon sok előnyt jelentett számára 1963-tól hallgatója a prágai főiskolá­nak, ahol az általános szobrász-előkészítő év során egyre jobban tudatosul számára az üvegnek mint művészeti anyagnak sokrétű lehetősége. A cseh üvegművészet több száz éves hagyománya, töretlen fejlődése és elismertsége európai távlato­kat, sőt világszínvonalat jelentett Egyik központja Novÿ Bor, ahol az üvegkombinát és az üvegtechnológiai szakközépiskola a hatvanas években is mintegy negyven tervezőt foglalkoztatott. A másik központ Zelezny Brod, ahol az üvegművészeti­z­akközépiskolában külön szakokon oktatják a csiszolás, a gravúr, a melegen formázott üveg, az üvegbizsu-készítés, a maratás, az üvegfestészet, valamint a lámpánál formált üvegcső, illetve üvegbot szobrászi tervezését, művelését. A szakiskolai tanárok mindmáig megtartották vezető szerepüket a cseh üvegművészetben, az iskolák műhelyeiben készültek a legszebb tárgyak - hiszen gazdasági-kereskedelmi szempontok nem befolyásolták a tervezőket akik szabadon kísérletezhettek, alkothattak. A hatvanas évek elején a modern üvegművészet új koncepciója is itt jött létre: az üvegolvadék tektonikus mozgásából kialakított dekoratív felületet a Robiček házaspár formálta meg először a világon. Libensky professzor viszont az üveg belső életét, optikai lehetőségeit tette az emocionális élmények kifejezőjévé, a dekorativitással szemben a tartalmat hangsúlyozta, megteremtve így az üveg önálló, különleges, modern szobrászi világát. A cseh művészeti alapozás - a szemlélet, a koncep­ció,az anyag és a technológia magasfokú ismerete, az anyag, a forma és a szín összhangja - meghatározó volt Vida Zsuzsa pályáján. Hazatérése (1969) után középisko­lai tanára, Báthory Júlia utóda lett a Képző- és Iparművé­szeti Szakközépiskolában. Fúvott design üvegeinek, füstszínű vázáinak művészi és technikai igényes­sége, leheletfinom maratott kompozíciói, egyéni megfogalmazású festett öblösü­vegei (Lebegés, Bizonytalanság, Ma­gány) és festett üvegablaktervei, karton­jai (Ősanya, Podbaba), amelyekkel Li­bensky professzor és a cseh kollégák szakmai elismerését is sikerült kivívnia, idehaza ismeretlen világ volt, ebből követ­kezően érdektelenséggel találkozott.Az új szakmai közeg, a pályakezdés gondjai, a megélhetés - családalapítás - otthon­­teremtés egyszerre jelentkező problémái ellenében kellett az alkotómunkát folytat­nia. 1970-ben már önálló kiállítása volt Budapesten (Üvegipari Bemutatóterem) és Komáromban. A fény és szín átváltozásai új megfo­galmazásban fejezik ki a művészi monda­nivalót - az anyag belső mozgása külső hatásokban jut érvényre. A cseh tradíciók elevenségét, formai-technikai hatását tükrözik az anyagában színes, sárga. VIDA ZSUZSA MŰVÉSZETE Bunder-Todorov Ilona Vida Zsuzsa: Cseh tom­ák, 1976. anyagában színes, bordós, peremes (Fotó Kurucz Sándor) Vida Zsuzsa: UFO, 1978, pörgetett plasztika (Fotó Kurucz Sándor)

Next