Bán Ferenc (Budapest Galéria Kiállítóháza, Budapest, 1991)

Bán Ferenc magányos farkasként vívja harcát az építészeti minő­ség elismertetéséért Nyíregyházán, immár huszonöt esztendeje. Épületeit a szerkezetből következő forma plasztikai és tektonikai egyértelműsége, a sokszor a brutalitásig kemény, geometrikus for­málás jellemzi, amelyben a végsőkig redukált elemi formák együtte­sét mégis valami hiperrealista, költői vízió fogja össze. Korai, a japán strukturalizmushoz és metabolizmushoz közei álló munkái után a posztmodern eklektika felé tájékozódva, eszköztárát fino­mítva sem veszíti el eredetiségét, építészeti víziójának erejét, ellen­kezőleg, azt is beépíti stílusába. A mátészalkai színház (1988) és a tiszavasvári városháza (1989) esetében ez jelenti egyrészt a léptéket, a környezethez való illeszke­dést, másrészt a konstruktív-geometrikus szemlélet kizárólagossá­ga után a történeti stílusok, a hagyományos városi építészeti kom­munikáció és a monumentalitás megjelenését munkáiban. (Sulyok Miklós) Ferenc Bán has been engaged in the lonesome struggle lor the recognition of architectural quality in Nyíregyháza for twenty-five years. His buildings are characterised by clear-cut plastic and tec­tonic forms deriving from the structure, by geometric forming, which is often brutally strong, where the assemblage of elemental forms reduced to the extreme are yet held together by hyper-realis­tic, poetic vision. After his early works associated with Japanese structuralism and metabolism, refining his requisites Bán finds his way to post-modern eclecticism without losing his genuineness and the power of his architectural vision, on the contrary, they are integrated in his style. On the one hand it is indicated by the scale and adjustment to the environment in the case of the theatre in Mátészalka (1988) and of the Town Hall in Tiszavasvári (1989), on the other hand the con­structivist-geometric approach is no longer absolute, the historic styles, traditional urban architectural communication and mon­­umentality are also present in his works. Nyíregyháza, 1969-81

Next