Claire Szilárd festőművész kiállítása (Szombathelyi Képtár, 1991)

Rendkívül figyelemreméltó és újszerű e kiállítás anyaga. Az Izraelben és Franciaor­szágban - és újabban Magyarországon is - alkotó Szilárd Klára (Claire Szilárd) nem ismeretlen nálunk. 1990-es budapesti tárlata nagy közönség- és sajtóvisszhangot keltett a Ferenczy Béni és Noémi tiszteletére rendezett 1991-es pályázati kiállításon is szerepelt műve (mindkettő a budapesti Vigadó Galériában). Festői munkásságához híven, legújabb, első ízben itt bemutatott munkáinak középpontjában is mi, azaz az emberek állanak. A hosszú ideje külföldön élő művész újra felfedezte magának a Magyarországon élő embereket: ittlétekor elment pályaudvarokra, piacokra és né­hány régen látott vidéket keresett fel, ismert meg új tájakat. Világjárta szívvel, lélek­kel és szemmel fogadta be és festette meg az itt élő embereket. Érzékeny, jellegzetes portrékban és környezettanulmánynak is beillő helyzetekben örökítve meg mondani­valóját. Képein a figurái feszültséggel telítettek, a pályaudvarok közönségét, a vára­kozókat, az élet elesettjeit, gondjaikba burkolódzva, a hallgatás, befelé fordulás csendjében ábrázolta. Nagyszerűen ragadta meg áhitatos elmélyültségben a hollókői templomban összeseregletteket. A piaci tömegjeleneteket, a sorban állva várakozás, az alku, a kiszolgálás, a huncutság, néhol a kapzsiság szolgáltak életképül, sok esetben szinte már a karikatúrához közelítve. A szomorú, tragikus, humoros, vidám, a hétköznapi és ünnepi hangulat mind megannyi alkotóeleme a nagy tehetséggel, érzé­keny szívvel és találó szín- és formakultúrával felépített képeknek. Izraelben számos zsinagógát és közösségi épületet díszítenek üvegablakai. E mun­kássága végigkíséri festő- és grafikusi pályáját, már 1956-ból ismerjük első üvegab­lakterveit. Mind megannyi példa különös látásmódjának és festői felfogását jelző szürrealizmusának: harmonikusan élnek együtt az üvegablakokon a szimbólumok dekoratív jelei a jelentést hordozó színvilággal. Kifogyhatatlan, fantáziadús tárházá­ból merített akkor is, amikor eddigi képsorai (Párizs a sivatagban, Gépek a tenger­ben, Akt és fatörzs stb.) után az itt bemutatott újabb sorozatát látjuk. Színvilágának kifejező erején át ismét a meghökkentés erejével ható ellentétpárokra, merész kép­zettársításokra épít, portréival (idesorolom a kezek portrészerűen megragadott ábrá­zolását is) a szenvedélyesen kavargó foltok vonalhálózatának közegében. Mondani­valóját, a fejek, kezek kifejezőerejét fokozza a dekoratív környezetben való megjele­nítéssel, ezzel is a figyelmet irányítva. Elegáns összefogottsága, szenvedélyes alkotói vénája, harmonikus, derűs egyénisé­ge számunkra a mégoly tragikus mondanivalókat is, olyan módon adja elő, hogy új erőt, reményt, tanulságot nyújt a továbblépéshez. És e feladatnak eleget tenni ma sem csekély teljesítmény. Kratochwill Mimi műszertörténész

Next