A Folyamat Társaság (1991)

ELŐSZÓ A Folyamat Társaság, bármilyen furcsán hangozzék is ez, a kiállítások társasága, sőt úgy is nevezhetnénk, hogy kiállítástársaság: a kiállítás a Társaság működési elve és a legfontosabb kapocs, amely a társaság tagjait (huszonhét képzőművészt) összefűzi, maga a kiállítás az, amely a Társaság nevében jelzett folyamatnak, az örök működésnek egyszeri állomása, illetve valamiféle pillanatfelvétel erről a folyamatról. Eddig tizenkilenc ilyen állomás szerepelt a társaság történetében 1991, a megalakulás éve óta, tizenkilenc csoportos kiállítás, amely - ha meg­gondoljuk - szép szám és már mennyiségileg is értékes teljesítmény, hiszen többé-kevésbé folyamatos nyilvánossághoz juttat - a művészeti közélet mai viszontagságos helyzetében - egy sor jelentős alkotót és izgalmasan alakuló életművüket. De tartalmilag is jelentősét és fontosat képvisel ez a kiállítás-folyamat. A Társaság eddig következetesen kerülte (és szerencsésen el is kerülte) az un. tematikus kiállítások gyakori közhelyességét és mondvacsináltságát: azt, hogy a kiállító művészek mindenáron valami jelszó-szerű kiállítás­címhez vagy témához igazítsák a kiállítandó munkáikat. Ha visszapillantunk a Társaság kiállításainak sorára, talákozunk egy­két ilyen tematikus címkével, de ezek vagy alkalmiak, vagy annyira általánosak voltak, hogy nem kényszerítették semmiféle igazodásra a kiállító művészeket. Voltaképpen egyetlen markánsan tematikus kiállítása volt a Folyamat Társaságnak, 1998-ban, a Vígadó Galériában, a nagy visszhangot keltő ''Folyamatkiállítás", amely viszont a Társaság és a Társaságot alkotó művészek tevékenységének alapelvét, a folyamat­­jelleget nem egyszerűen tematizálta, hanem dramatizálta: lebonyolítá­sában mutatta be. Ezeknek a kiállításoknak - és tágabban: ennek a közös vagy legalábbis párhuzamos alkotófolyamatnak - legfontosabb jellemzője a páratlan sokféleség. Részben technikai értelemben, az alkotás mód­szereinek, eszközeinek és hordozóinak a sokszínűsége terén: aki körül­néz a Folyamat Társaság valamelyik kiállításán, lát itt egymás mellett kisplasztikát és fotográfiát, "hagyományos", festékkel-vászonnal dolgozó festészeti eljárásokat mindenféle szokatlan technika szomszédságában, faháncs-alapanyagú képet, festett kartonpapírból való szobrot, vasipari módszerekkel megmunkált fémalakzatokat, gobelint, amely folyamatosan tekercselhető, természeti eredetű talált tárgyat művi kiegészítéssel, természeti ősformákat és szerkezeteket idéző hologrammot... és így tovább, sorolhatnánk még nagyon sokáig. De igaz ez a művekben megtestesülő szemléletre, az egyes alkotók művészetfelfogására, sőt világképére is. Megfér ezeken a kiállításokon a természeti formák ihlette "organikus" absztrakció a folldorisztikus-paraszti formavilággal, az izmusok klasszikus korszakából merítkező gesztus a pop art-os vagy konceptualista törek­véssel, a magabiztosan harmonikus művészi kifejezés az önirónikus, önmegkérdőjelező-önfelszámoló kétely formálta alkotással. Ezeken a kiállításokon - mint ahogy a Folyamat Társaság működé­sében is - béke van: egymást tüzesen tagadó, egymást mégis kiegészíteni tudó alkotók és alkotói látomások békéje. A Folyamat Társaság mű­ködését közelről ismerő megfigyelő összbenyomása ez, amely nem kevesebb, mint az összeférhetetlenség szép harmóniája. A Társaság tagjainak - miközben számukra is tudottan és vallottan tényleg "semmi közük egymáshoz" - senkit sem közösítenek ki maguk közül, elfogadják, értik, értékelik, sőt - ki hinné? - szeretik egymást és egymás munkáját. Példát vehetünk róluk. Strange as it may sound, Folyamat Társaság (Association "Process") is an association of exhibitions, indeed, an "exhibition association" of artists. The organisation of group exhibitions and. more generally, the process of exhibiting is the chosen operational principle of the Association and, also, the most important link, if not the only one, among the twenty-seven members. For them, a new exhibition represents a phase of the process, of what is both "working" and "flux," in the life of the Association as it takes a kind of snapshot of this process. Since its foundation in 1991, there has been nineteen group exhibitions of the Association-an impressive number and a remarkable achievement in purely numerical terms as this series of events has provided members with a means of presenting their work to the public and maintaining a more or less continuous presence in the public view under conditions usually not very favourable to the presentation and appreciation of contemporary work in this country. In its exhibitions the Association has successfully avoided the all-too-familiar pitfalls of "thematic" exhibitions, where contributing artists feel compelled to "adjust", if only notionally, their works to he exhibited to some idea or theme, often commonplace and forced, set for the contributors by the organisers. Though a few of these exhibitions had some occasional or very general "theme," their very occasional or general quality made the burden of adjustment easy to bear for the contributing member artists. However, the Association did have and exhibition, the 1998 "Folyamatkiállítás" ("ExhibitionProcess") that was strongly and markedly thematic in this sense but it was a uniquely different kind of "thematic" exhibition as it "dramatized", by its operation as an ongoing process, as much as it "thematized" process as an idea. The most significant quality of these exhibitions (and, more broadly, the members' creative work that is common to them or at least running parallel) is their striking variety. Partly in the technical sense, in the methods, means and media of the creative process: looking round at any of this events, one can observe small-scale sculptures and photographs, "traditional", brush-paint-and-canvas paintings and very unorthodox techniques and materials including pictures composed of various pieces of tree-bark, statues made of painted cardboard, metal sculpture produced by traditional iron manufacturing methods, a scrolling gobelin, an objet trouveé of nature with artificial extension, a hologram evoking archaic natural forms and structures...the full fist would be very long indeed. The same holds true for the artistic vision or creed of the member artists as embodied in their work. We have abstraction inspired by organic natural forms, folkloristic inspiration, the avant-garde impulse of "classical" isms, Pop Art, Conceptual Art, confident self-expression and ironical self-reflexion and self-questioning. Just as in the routine activities and of the social life of the Association, friendship and peace reign in its exhibitions: the peace of conflicting and mutually exclusive artistic visions that can, nevertheless, supplement one another. This accounts for the final general (and in this case reassuringly paradoxical) impression the exhibitions and the work of the Association taken as a whole make on the observer, which is nothing less than the pleasing harmony of overall incompatibility. That is, while they have nothing much to do with one another in the artistic sense, there is harmony among members as they all accept, appreciate and, difficult as it may be to believe, they even like one another and one another's work. And this, I believe, is something rare and exemplary. Ferenc Takács Takács Ferenc 3

Next