Prokop Péter festőművész kiállítása (Liszt Ferenc Művelődési központ, 1991)

Prokop Péter ÖREGKORI ÖNARCKÉP Az írás és olvasás előtt ötévesen már hódoltam a rajzolásnak. Elemi iskolában irkám körülhordva tanítóm dicsérgetéseivel lelkesített rá. Gimnáziumban az évzárókon nekem jutott mindig a rajzprémium. Kispap ko­romban sem aludt ki vonzódásom, amely a tudomány vetélytársának, nyaranként időt és unalmat kitöltő szórakozásul visszaszegődött. Káplán koromban erősebben követelte jogát és huszonhét évesen a pesti akadémiá­ra hajtott. Mint minden kezdő esetében az élet eldorádójának számított. Kicsöppené­sem után vidéken hitoktatóskodásom mellett gyermekmodellek után folytattam ön­képzésem. Csak utólag bizonyosodtam meg, hogy a szívós elszegődés és a „tőlem függ” kitartása éppoly döntő, mint a vele született tehetség. Vakmerően akkor vágtam neki száz négyzetméteres sükösdi freskómnak. Kopp Jenő elégiáit a jövő igazolta. Tájak, csendéletek, portrék, vallásos ihletésű témák sza­porították ouvré-met. A provinciális környezet és megnemértés fullasztójában a magam teljes kinyitó­­dásának vágya miatt 1957-ben Itáliába disszidáltam. A római akadémia diplomájá­val cívis romanusként az olaszok közé gyökeresedtem. Ha a Tiberis partja más is, nem feledtette velem nagyalföldi voltom. Jó érzékkel nem apróztam el magam megrendelők kívánságainak. Immár har­minchárom év alatt létrehozhattam sok ezer darabos életművemet, mely közé mozaik-, freskó-, színesablak-kivitelezéseket is hozzáakasztgattam. Százas csoportokban énekkarnyi anyagként munkásságomat intézményeknek ajándékoztam. Kalocsán az érseki kastély folyosóin kétszázhetven képem. A város múzeummal tisztelt meg. Az Urbsban a Szent István Ház állandó galériám. E soproni rendezés a hetvenharmadik kiállításom. Magam jellemzéséül: kezdeti lefestő korszakom után expresszívé vált szemlélet­világom. Szenvedély, dinamika, hangsúlyos kimondás a sajátom. Sötét-világos, fény­­árnyék, kontrasztszínek a megoldásaim. Szeretem az anyag mondanivalóját is, melyet erőszakolatlanul meghagyok számára. A vonal szerepének döntő hangsúlyát különféle technikákkal kísérleteztem ki. Nincs különösebb, nehézkesen kidolgozott elméletem. Élményeim hatására ösz­tönöm vezeti kézjárásom. Fő félelmem, hogy a magam mamijává se zülljek el. Az absztrakt csábításoktól megmentett, hogy minél többet és szélesebben akarok megvalósítani magamból és minden emberből. Nem történészbúvár, sem kielégíthetetlen bányász, sem világot keresztül-kasul száguldó cserkésző, hanem alkotó típus vagyok. A nyolc-tízezer munkát testamen­­tálók közé tartozom, akik a számukra kimért időben minél több művalutát hará­csolnak össze. Csak amiben hiszek, adom közkézre. A hamis prófétákat megvetem. Hirdetem a lélek minőségét, mely több mint az ablakot ropogtató barom. Két évtizede, hogy a fogalmazásra is csábítottak. Rájöttem: írni vagy festeni ugyanaz. Hetedik könyvem, a Fügefám alól otthon jelent meg. A nyolcadik a Csepp­kőbarlang kiadás előtt áll. Az utcán csavargó, életet figyelő, szemlélődő beszél belőlem. Sem pap, sem filozó­fus, sem művész. Azaz mind a három, sémáktól megszabadult kereső, aki a huma­nizmus nevében morfondírozik. Keresi a maga s a világ miértjét. Nem elkötelezett, inkább megértő alapon. Jóságra hivatott ember társas viszonylatait bogozgatom. Kicsit apostolként, aki nyes is, de inkább olt és szemezget. A mindenek fölé csorduló kategória, a szép nevében a teremtés koronájának ma­ga fölé dicsőülését és méltóságát énekelem. Bárminemű ellenvélemény dacára az Istentől eredés és ráutaltság alapján az op­timizmust kötelezőnek tartom. Föladatom, mint mindenkié, magamat kiteljesítve szolgáljam Teremtőmet, azaz helyesebben őt embertársaimban.

Next