A Bánhidai Turul (Tatabánya, 1992)

tartva kiterjesztett szárnyú sas áll. A közel­ben egy másik ragadozóval is találkozha­tunk. 1893-ban került a Múzeum elé Arany János ülő szobra /Stróbl Alajos/. A két köz­ismert mellékalak, Toldi Miklós és Piroska között papírtekercset, lantot, tölgy- és olaj­ágakat őrző turulmadár a „költő ideális szár­nyalását jelképezi”. Mindkét költő madara a Magyar Tudományos Akadémia címeréhez köthető, melynek impozáns festmény-vál­tozata 1831 -ből a Johann Ender által meg­festett „Borúra derű”. Itt az antik előképek­re visszavezethető Hungária aktualizált nő­alakja kelyhet tart, melyre egy sas készül leszállni. Másfelől Stróbltól sem állt messze a magyar történelem romantikus felfogása, s valószínűleg így jött létre a metamorfózis. Talán a költő Keveháza című költeményé­ből rebbent ide a furcsa madár: „Torda fia, hős Bendegúz! Zászlóidat a keleti Szellő vígan lebegteti, Hogy a turul repdes belé -Nyűgöt felé, nyűgöt felé!” Ebből a szempontból még érdekesebb az 1906-ban a Városligetben felállított Washington-szobor /Bezerédi Gyula/. Az amerikai elnök lábainál a kiterjesztett szár­nyú madár a „nagy hős és hadvezér diadal­mas kardját tartja”. Honnan tudjuk, hogy csakis sasról beszélhetünk? Kizárólag a ta­lapzat orientáló felirata, s az ábrázolt sze­mély országáról szóló háttértudásunk dön­teti el velünk, hogy az amerikai címerállatot látjuk. Amennyiben a főszobor pusztulásá­val mindössze az értelmező mellékalak ma­radna fenn, nem lehetne visszakövetkeztet­ni az eredeti együttesre. A modern korra a törzsi, majd birodalmi madarak konkrét ha­talmi jelentése teljesen általános lett, s az oroszlánhoz hasonlóan, bárhová applikál­ható, működőképesen illeszkedő elemmé vált. A legtávolabb az 1903-ban alakult Jó­zsef Szanatórium Egyesület naptárának raj­zolója ment el. A borítón két hagyományos emblémát komponált egybe: a kígyót legyő­ző meztelen férfit és a kardot tartó ragadozó madarat. A kard felirata: „Mentsük meg a tüdőbetegeket”. 1888-ban a székesfehérvá­ri Erzsébet-ligetben 48-as emlékoszlopot állítottak, mely eredetileg a középkori Szent István bazilikából származott. Három évti­zeddel később Bory Jenő egészítette ki, megláncolt bronz turulmadarat helyezett a tetejére. Egy másik turult pedig Horthy Miklós bevonulása emlékére ültetett vasbe­ton oszlopra a művész /1920/. Ezek közvet­len előzményeinek, s tulajdonképpen a tu­rul-motívum szétterjedésének az I. világ­­háborús emlékműveket tekinthetjük. A tu­rul itt nem egyszerűen országot őrző jelként funkcionált, hanem már „reaktiválódva” szinte harcolni kényszerült. „S úszott a német sas, mint zordon keselyű, Orosz sas, osztrák sas, két csudás kétfejű, S Kárpát ormairól Merészen repült el Magyarország sasa, Legendás időknek királyi szárnyasa, A félelmetes Turul. ” - énekelte meg a háború legendáit Seress Imre 1920-ban. A vesztett háború után to­vábbra is értékesnek bizonyult „védjegy” mi­volta, az 1928-as budapesti Ereklyés ország­zászlón éppúgy szerepelt, mint az 1929-es soproni Lord Rothermere emlékoszlopon. 1927 előtt, az új pénz bevezetése idején fel­merült, hogy korona helyett talán a turul elne­vezést kellene használni. Szinte „fájdalomdíj­ként” a tervező Jaschik Álmos az 1930-ban forgalomba hozott százpengős bankjegyre Donáth Gyula szobrának mását metszette. A turul értelmezéséhez mégis a történelem tette hozzá a legfőbb érvet: a honfoglalás óta meg­honosodott turult nem mindenki volt hajlandó szent állatnak tekinteni, s a politikai változá­sokkal számuk egyre fogyatkozott - az örök­kévalóság jelképeinek jó része ma már csak fényképről tanulmányozható.

Next