Dobrányi Ildikó Nomád variációk (Magyar Intézet, Párizs, 1992)

A főiskola befejezését követő első két évben szinte gátlástalanul használtam az anyagokat és a színeket. Igyekeztem a szövés során mindenféle fajtájú, vastagságú, minőségű természetes szálat és a legkülönfélébb szövéstechnikákat kipróbálni. Szinte tobzódtam az anyagban és a színekben, a téma nem is volt fontos számomra. Idővel azonban felmerült bennem az igény, hogy végére járjak annak,­­ mi is az, ami izgat ezen a pályán. Igyekeztem tiszta lapot teremteni önmagam számára, s próbáltam „nulláról", az alapokról indulni. 1977-ben Nemzeti Galéria-beli kiállításom témá­ja a kontrasztok voltak. Csak fehér - feketét és annak átmeneti árnyalatait használtam. Különféle textúrák, technikák, anyagvastagságok kontraszthatásainak kimunkálására törekedtem. Itt kiállított tértextileimnél a szövött anyag matériáját próbáltam szembeállítani a „semmivel", anyag és tér kölcsönhatásának tanulmányaként. E kiállítást követően a fekete, fehér használatáról fokozatosan áttértem a három alapszín ( piros, sárga, kék ) alkalmazására. Érdekeltek a felület tagolásának arányai, színek és arányok különféle ritmusának kialakítása,­­ s a ritmus, mely minden életet áthat, és szinte egy láncra fűz az uni­verzummal. Mindenfajta műalkotás ( zene, vers, próza, építészet, vizuális művészetek stb.)­­ igen fontos, talán egyik legfontosabb alkotóeleme. Első csíkos szőnyegeimen a csíkot,­ mint legősibb, a szövés technikája szempontjából szinte adott textildíszítő-motívumot használtam, s elsősorban a csíkok ritmusának kialakítása érdekelt. Majd,­­ eltöprengve azon, hogy a színeket az ember először a természetben fedezte fel - és, hogy színlátásunk is maga a természet csodája - falom­bot kezdtem ábrázolni a három alapszín segítségével, csíkraszter felbontással ( pl. „Részlet I.", „Részlet a Részlet I.-ből", stb. ). Ezek a felbontott lombrészletek,­ optikai hatás segítségével, távolabbról szemlélve­­, a néző látása által tárgyiasulnak képpé. A lomb ezeken a szőnyegeken a természet általam kiválasztott szimbóluma. ( kiállítás a Műcsarnok Dorottya u.-i galériájában - 1988 ) Talán hasonló a tartalmuk azoknak a Fősorozatoknak is, melyek a legutóbbi időben készültek. E lábunk alatt lapuló, apró, sokszor figyelemre sem méltatott növényzet ( természeti részlet ) számomra titkok s csodák tárháza. Az első sorozatnál, mely 10 x 10 cm-es miniatűrökből áll, melyeken csupán egy-két hajladozó fűszál látható, egyszerűen a különböző zöld foltok helyenként puha, helyenként éles fény-árnyék kontrasztja izgatott. ( Anyaga: gyapjú,­­ 5-ös felvetés ) A második fekete-fehér sorozat ( 50 x 50 cm / db ) az elmúlás-megújulás gondolatkör jegyében jött létre. ( Anyaga: gyapjú, selyem ) A harmadik sorozatban ( hat rész, egyenként 50 x 50 cm ) komplementer színek használatával arra a feszültségre próbáltam utalni, mely többé - kevésbé „benne van a levegőben", mely minden élő energia indukálója, minden mozgás, folyamat elindítója, gyökere. Ezen gobelinek mindegyike,­­ valóságos fűrészletek alapján készült fotógrafikai tervek nyomán került kivitelezésre. Kilenc év művészeti képzés és az azóta munkával eltöltött időszak anyag-, tér-, technika- kísérletei után, és ezek eredményeként, tulajdonképpen nem törekszem „saját egyéni képi nyelvezet", „sajátos, egyéni kolorit" stb. kifejlesztésére,­­ csupán igyekszem e részleteket minél pontosabban megközelíteni, - fotó, computer-technika, raszterfelbontás stb. segítségével, - és azokat „dédelgetni", a hagyományos, több évszázada ismert, rabszolgakeservekkel járó szövéstechnika által. DOBRÁNYI Ildikó 8. Fű III. Herbes III. Grass III. VI. / 4, 1995 ( 50 x 50 cm ) gyapjú, selyem, laine, soie, wool, silk in the frame plexiglass (1OO x 10O cm ) ► HAGYOMÁNYOS TECHNIKA, HAUTE LISSE

Next