Faszobrász szimpozion (Nagyatádi Nemzetközi Faszobrász Alkotótelep Látogatóközpont, 1993)

FASZOBRASZ SZIMPOZION INTERSYMPOSIUM '93 NAGYATÁD Szabad-e fából a szabad ég alá szobrot készíteni — kérdezte egy fiatal, koráb­ban csak kővel dolgozó szobrász Nagyatádon. A szimpozion a vége felé kö­zeledett, már elkészültek az alkotások, volt idő, kedv a beszélgetésre is. Meghitt, barátságos este volt, s a kérdező teljes lénye benne volt a mondatban, a hit, az egészséges önbizalom az általa létrehozott mű örök értékével kapcsolatban, ugyanakkor a fiatalság tar­tózkodó félelme, értetlen­sége az öregedéssel, az el­múlással szemben. Az a küzdelem, a­mely aztán egész életünkön végigvo­nul — hogy felmérhetővé váljék az idő, az élet, a mű abszolút és relatív jellege. Való igaz, a fából készült szobrok hazánkban a sza­badban tán két-három em­­beröltőnyi időt képesek el­lenállni az időjárás hatásá­nak. Annyit, amennyit az ember. Annyit, ameddig jó esetben az ember élete tart. Kevés? Sok? Nem tudom megítélni. Szerintem nem is lehet. Értelmetlen. Eny­­nyi. És mint ahogy az egyes ember életének teljessége sem letöltött éveinek szá­mától függ döntően, igaz ez az emberi szellem, te­remtő akarat által létreho­zott műtárgyakra is. Isme­rünk több ezer éves szob­rokat, melyek közül­ szá­mosnak — bár borzongást kelt a kora, s megrendítő érzés látni, tapintani az ősök által megmunkált fe­lületet — művészi, esztéti­kai értéke közel sem je­lentős. Tudunk ugyan­akkor művekről, melyek bár megsemmisültek, hosszabb-rövidebb ideig tartó létük meghatározó volt a korukra, s ezáltal ma is élők, nyomon követhe­tők. Az út mentén álló, meg­öregedő fa corpusok — mint Van Gogh „bakan­csai” is — magukon vise­lik létük, „használatuk” meg­annyi nyomát. Utóbbi a férfi hétköznapjait, veríté­két, súlyos lépteit, a sarat, a port, a keresztek pedig az esőt, a fagyot, a hitet, az elhagyottságot, a Nap tü­­zét, a bogarakat, növénye­ket. Nem, nem lazít a pusz­tulás e formája, mert min­denestől természetes. A he­lyén, az idejében van. És ezért sem tudnám elkép­zelni az útszéli fa kereszte­ket üvegbúra alatt. Annyi megrázó és gyönyörűsé­ges formáját láttam ugyan­is már e szobrok és az idő küzdelmének. Hiányozná­nak az eső vájta barázdák, a rostok kanellúrái, a re­pedések, a Nap perzselte foltok, a résekben megbú­jó apró bogarak, a pókhá­ló, a moha bársony zöldje, a karjait elvesztő törzs drá­­maisága, az, hogy az idő múlásával apránként min­den kivésett forma vissza­kopik, belesimul a fába. Eggyé válnak. Bevégez­tetett. Mindezzel szemben egy steril, zárt térbe elhelye­zett tárgy majd minden kül­ső hatástól mentesül. Egy adott állapot konzerváló­dik — nem egy esetben olyan módon, hogy a tárgy kikerül eredeti, funkcio­nális környezetéből. Mú­zeumba viszik, leltári szá­mot kap, esetleg bemutat­ják. Ennek következtében megmaradása biztosított ugyan, ám ereje, hatása lecsökken. Berlin, Párizs múzeu­maiban elhelyezett görög templomrészletek leg­szebb darabjai is csak tö­redékét adják annak a ha­tásnak, melyet Paestum, Siracusa, Taormina nyúj­tanak. Fantasztikus érzés sétál­ni az év, a nap különböző szakaiban a Nagyatádi Szo­borpark kies hajlatán a több méteres plasztikák között. A levegő, a fa, a színek, a fények változá­sai újra és újra formálják a látványt. Biztos vagyok benne, hogy termekbe he­lyezve e művek töredék érzést keltenének csak. Az elmúlt 18 év során változatos, sokszínű szo­borvilág jött létre itt, bizo­nyítva a fa megmunkál­­hatóságának gazdagságát, a stílusok, irányzatok köl­csönhatásait, különböző­ségeit, a szabadon alkotó egyén erejét, a közös mun­ka értékét. És igaz öröm, hogy Chesslay György, Heritesz Gábor, Kunihiko Kató, Rezsonya Katalin ez évben készült szobrai mél­tó társai a korábbi plaszti­káknak. Sok-sok száz év élet nyugszik e fákban. A sa­játjuk. És a Föld számos orszá­gából érkező művészek is életük egy darabját hagy­ták itt, adták a műhöz, hogy létrejöjjön az. Igen nagy érték található itt... Óvni, vigyázni kell e mű­veket. És ha az anyag és a szellem valóban találko­zott a szoborban, az so­káig hatni fog... Sárkány József

Next