M. Kiss Katalin keramikusművész, E. Szabó Margit textilművész kiállítása (Városi Hangverseny- és Kiállítóterem, Zalaegerszeg, 1994)

E. SZABÓ MARGIT LÁTOMÁSAI TEXTILEKEN, FESTMÉNYEKEN A textil a művészet és az élet lágyítójele — melegíti. E. Szabó Margit fő erénye, hogy mindezt egyénisége hullámhosszán közvetíti — a textil térszépítő, léleknemesítő sugárzását. Úgy, hogy bir­tokosa műfaja minden technikai törvényének, úgy, hogy egészséges, termelő képzelete belekapasz­kodik a szizál, a gyapjú színes és színezett árnyalataiba. A Benne föltámadt látomásos látványt köz­vetíti, mely tovább érlelődve várhatóan és ténylegesen a jelen és a jövő közönségének lelki és tárgyi környezete lesz. Válogat. Ő azt fogadja el fantáziája forró ajánlataiból, ami egyszerre rezdül tudatá­ban és a holnap emberében, amit ő szeret és szeretni fog a nagyvilág. E magas szintű udvariasság csatlakozik szigorú fegyelméhez, tágas függetlenségében leendő társainak óhaja is bennefoglalta­­tik. Fal- és padlószőnyeges kontaktust találtak a hazai és külföldi műbarátokkal, erről tanúskodnak a Parlamentben elhelyezett művei, s azok a kellemes szögletek, melyet textiljeivel Ő hozott létre Itáliában, Németországban, az USA-ban, a kontinensek számtalan pontján. Általános elismerés övezi munkásságát, erről tanúskodnak díjai, számtalan bemutatkozása a textilművészet biennáléin, a frankfurti világkiállításokon, a Róla közölt színes hírek a világ nagy la­káskultúra-lapjaiban. E. Szabó Margit kinevezett közönsége minden ember, a tradíció és merész újszerűség hatja át szőnyegfelületeit. Egyszer a magyar mező kezd ringani organikus átváltozásain, máskor Soulages folytatott hasábjai jelennek meg, teret ad Klee tagolásainak, alkalmazza a bécsi szecesszió könnyedségét, a Bauhaus mértani aszkézisét helytől, időtől, kívánalomtól és belső ál­maitól függően. Mozdul önmagában is, nemcsak előre. Egyenletessége fő pillére, lelkiismeretessé­gének jele, csak a megközelíthető tökélyt engedélyezi önmagának. Ez többletmunka. Vállalja. Alakzatai indító formák, — színben, megjelenésben szövetséges bútorokat, tárgyakat sürget szomszédainak, együttest kezdeményez, melynek nyitánya az ő szőnyege, s alkotótársának azt ké­ri fel az otthon megteremtéséhez, aki immár az O. E. Szabó Margit alkotását birtokolja. Művészete változatokban azért gazdag, mert nem tűri a képzelet kényelmét, ismeretekben, műveltségben, tájé­kozódásban, kísérletekben fölzárkózik álmaihoz. Színalakulások hálózzák be felületeit, minden öl­tés, hurkolás a tónus bővítménye, új színöröm. Forrása a torontáli szőnyeg, a néprajz és minden modern változat, ebben a lehetőségraktárban szemeli ki a győztes variánst. Illeszkedik, simul, de vezényli is távlatait. Befogad és teremt. Mintái belső képek. Látványjegyeket közvetít és álmodo­zást, a lét szerves hullámzását és geometriai kristályosodást — mindent, ami szellemi szabadságá­nak része és az új világharmónia szigete lehet. Képi és emberi minőség. A textil közegéből emelkednek ki E. Szabó Margit festményei. Rátalált erre a titokzatos tarto­mányra is. Átmenetként olyan olajjal festett gazdag felületeket láthatunk, ahol még nyilvánvaló a textil tagolási rendje, sajátos absztrakciója. Ezen a nyomon talált rá festészetének egyedi törvényei­re. Egyik meghatározója az a játékos könnyedség, melyek Vaszary János egykori japán tematikájú, megoldású képeit is jellemezték. Erre az eredményre E. Szabó Margit a maga útján döbbent rá ugyanúgy, mint a festői tér pointillista ponterdejére, mely szintén nem a francia festészet hatása, hanem a textil adománya, ajánlata a műfaj „családtagjának". E. Szabó Margit szőnyegei és festmé­nyei testvérek, a kép ott folytatja buzgalmát, ahol az alkotó a gyapjú és szizálszálakkal abbahagyta. Itt, a látvány és eszközrendszer ezen pontján kezdődnek az ő festői tárlatai. Losonczi Miklós ÖNÁLLÓ KIÁLLÍTÁSOK, 1970 Fiatal Művészek Klubja, Budapest 1973 N. I. T. Bemutatóterme, Budapest 1974 Megyei Művelődési Központ, Tata 1975 Csokonai Művelődési Otthon, Komárom 1982 Pataky Galéria, Budapest 1985 Képcsarnok Galéria, Győr 1986 Városi Művelődési Központ, Oroszlány 1986 Szőnyi István Galéria, Miskolc KÖZÖS KIÁLLÍTÁSOK: Prága, Varsó, Marokkó, Frankfurt, Milánó, Hannover Design sorozatainak 1971 óta a békésszentandrási szőnyegszövő a kivitelezője, gyártója. Ezek a sorozatok a következő országokba kerülnek exportra: Olaszor­szág, Németország, Norvégia, Japán, Spanyolország, USA. MEGBÍZÁSOK: Parlament, főemelet, Budapest Állami Operaház, Budapest Minisztertanács, Budapest AGROKER, Győr Innonfinance Bank, Budapest Mercantil Bank, Budapest Magyar Nagykövetség, Párizs Magyar Nagykövetség, Köln Magyar Nagykövetség, Peking 1987 Kuny Domokos Múzeum, Vár, Tata 1988 Mednyánszky Terem, Budapest Iványi-Grünwald Terem, Kecskemét Jurisics-vár, Lovagterem, Kőszeg 1989 Színyei Merse Galéria, Szekszárd 1990 Tavaszi Fesztivál, Pataky Galéria, Budapest 1992 Kenstrok Galéria, Tatabánya 1993 Pataky Galéria, Budapest Ezenkívül magántulajdonban képei, egyedi sző­nyegei vannak: Toronto, Los Angeles, New York. DÍJAI: 1984, 1988, 1992. Ipari Minisztérium Forma­­tervezési Nívódíj. M. KISS KATALIN keramikusművész, E. SZABÓ MARGIT textilművész kiállítása VÁROSI HANGVERSENY- ÉS KIÁLLÍTÓTEREM 8900 Zalaegerszeg, Ady u. 14. Tel: 13­766 1933. április 16—május 6.

Next