Pápai Lívia, textilművész - Át az Íriszen (1994)
íriszen Andrea Palladio megkülönböztetett figyelmet szentel az ablakoknak. Szerinte különösen ügyelni kell méreteikre, mert a termek és a szobák, a terek és az oszlopcsarnokok az ablakokon keresztül kapnak fényt.Palladio gyakran idézi Vitruviust, az ókori szakírót, építészt és hadimérnököt, akinek műveit bibliaként forgatja. Kifejti, hogy körültekintően kell megválasztani ezeknek a nyílásoknak az arányát, díszítését, valamint, hogy az ablakok és a szobák méreteinek egymáshoz való viszonya pontosan meghatározott. Építészeti írásaiban rögzíti, hogy az ablakok szélessége, a terek szélességének negyedrésze lehet, magassága pedig két négyzet plusz a szélesség hatod része. Pápai Lívia ablakszárnyai, az Interakció keretei is ezt az arányt mutatják, ösztönösen. Ahogy sok más arány, ez is feltehetően évszázadok alatt kódolódon, rögzítődött tudatunkban. Az archaikus világképben a ház mint jel, ugyanúgy mint a város, a templom, a sátor, a világ közepén áll, s egyúttal annak képmása. A pince az alvilág, a lakószint a föld, a padlás a felső világ jelképe. A lélektanban a tudattalan, a tudat és a felettes én megfelelői ugyanezek. A ház emberi arányokat követ, emberléptékű, antropomorfizációjára bizonyos részeinek neve is utal. A magyar nyelvkifejező szavai: homlokzat, oszlopfő, szemöldökfa, Bankartis Alapítvány ö»zÖn?tVtnVt ki a kö Vftk7?ö;mt0^fttyrk. ön??d?n tá<p^fato$áért: Nemzeti Kulturális Alap Budapest Bank Budapestért Alapítvány Magyar Hitel Bank Művészeti Alapítvány A kiadványt tervezte Vasvári László Sándor (ARCADIA) fotók Schichmann Béla • szinrebontás GMN Repró Nyomdai gondozás BLIKKegyesület« NALQRS (Vác) 4-6