Simon Endre & Simon Zsolt (1994)

SIMON & SIMON avagy a Bizakodás Esztétikája A szemlélő ítélete kívülről közelít. Akár a megerősített várhoz az ostromra nem készült lovashad. Aztán a seregnek be kell látnia: a vár - a kép, paradigmánk eredője - nem vehető be huszáros rohammal. A hadak­nak be kell ásniok magukat, körbevenni a várat, szoros ostromgyú'rűt vonni köréje, állóhá­borút kell folytatniok. S légyen bármilyen a kihívás, a hadüzenet, lassacskán hatni kezd a várat vívókra, átszivárog beléjük megállíthatatlanul az ostromlottak lelkiállapota - szeren­cse, remény és tragikum, szorongás és fejét fel-felvető szabadságvágy tartja fogva a feleket -, átitatódnak egy különleges, helyhez és időhöz kötött mítosszal. Olyannyira, hogy végül is már nem választható szét bizonyosan az ostromló az ostromlottói, értelmetlenné válnak a frontvonalak, a szembenállás. Simon Endre és Simon Zsolt a példázat várépítői (védői?). Ismertek és ismeretlenek a vi­lág előtt. Nincs könnyű dolguk, hiszen a kész műveken - a felépített erődön - nincs már le­hetőségük változtatni. Vagy ellenállnak az ostromgyűrűnek, vagy kicsapnak onnan. Vagy behódolnak, vagy hódítanak. Az utóbbi esély minden művész(et) vágya. A fenti különleges lelkiállapot leírható Kant hűvös kategóriáival is: „A természet vagy a művészet szép tárgyait gyakran olyan nevekkel illetjük, amelyek lát­szólag egy erkölcsi megítélést vesznek alapul. Épületeket vagy fákat fenségesnek és pom­pásnak nevezünk, tájakat mosolygónak és vidámnak; sőt színeket is nevezünk ártatlannak, szerénynek, gyengédnek, mert olyan érzelmeket keltenek, amelyek valami analogikusát tar­talmaznak egy morális ítélet okozta kedélyállapot tudatával. Az ízlés az érzéki ingertől való átmenetet a szokásos morális érdekhez mintegy erőszakos ugrás nélkül teszi lehetővé, amennyiben a képzelőerőt még a maga szabadságában is az értelem számára célszerűként meghatározhatónak képzeli el, sőt arra tanít, hogy az érzékek tárgyain érzéki inger nélkül is korlátlan gyönyört találjunk." (Kant: Az ítélőerő kritikája) Ám fordítsuk meg most a menetirányt. Próbáljuk meg elfogulatlan ráérzéssel belülről fel­deríteni a két művész késztetéseit, látásmódjuk és láttató akaratuk energiahordozóit. Az itt kiállított képek önkéntelenül is magukon viselik az erdélyiség mítoszoktól sem mentes vonzatait. Nem föltétlenül a táj - mely esetükben szimbolikus vagy akár a sejtetésig eltüntetett 3. energiái, hanem a témaválasztás, az életérzés, a szorongásokból kifelé tartó igyekvés közös akarata löki a felszínre ezeket a víziókat. Ugyanis az irány fölfelé tartó; az összenyomódott földrétegek (múlt, indulat, szándék) rétegeiből a levegőre törekednek, a megszokottból a különösbe, a halandóktól az angyalok szféráihoz, még akkor is, ha az an­gyalok elbuknak, s hullásukban is őrzik a mitikus másságot, az égi közösség anatómiáját. Elszakadásuk a valóságtól nem végletes; kiválásuk az eredetvidékből nem megfordítha­­tatlanul tragikus, bár a derűnek nincs jele a tárgyiasult arcokon és a légiesített formákon; folyvást emlékeztetnek arra, hogy honnan hová tartanak, hogy a földiek tudatában fogan­tak meg. Csupán Simon Endre és Zsolt látta, pillantotta meg, s tette számunkra is szemlél­­hetővé. Övék az ábrázolás kísérlete, a megkísértés pátosza, hitelteremtése. Ezek az alkotások ugyanis, hitünk szerint - különböző technikájuk és festői-plasztikai eszközeik ellenére - ábrázolások. Vallomás a LÁTOMÁSOKRÓL. Nem valamely régió „imá­­gója" politikai vagy a napi aktualitás értelmében. Sokkal inkább morális-érzéki megjeleníté­sek. Alkotóik nem fordíthatnak hátat - nem is áll szándékukban - az erdélyi magyar képző­művészet kötöttségekben hívő szabadságának, veretes hagyományainak. A tradíciók átér­telmezése ugyanakkor sajátos kísérletekre sarkallja őket: az irodalmi emlékek feloldása sa­játos logikájú plasztikai térben; a portré kiszakítása a hajbókló semmitmondásból; a láto­­másos antihősök identitás-teremtése nem szakrális eszközökkel. A létkérdésekre adott ábrázolt válaszok és megcsapolt vágyakozások fanyarul kevered­nek, erjesztő halmazuk szétfeszíti a képeket, s a nézőnek az az érzése támad, hogy Simon Endre és Simon Zsolt minduntalan ismételgeti: ezek vagyunk, ilyenek, ezzé lehetünk, ha... de a hármas állítmányú mondatnak nincs befejezése, nem zárhatják le, ugyanis a jövő-félel­mek szétforgácsolják a rozsdás kereteket, a kis Golgotha-járások, a hírvivők mindennapos várása, a vándorlások rögeszmék és sejtelmek között nincsenek minden biztatás híjával. Ők is érzik: nem érkezett el a teljes letisztulás ideje, hiszen az átmenetek végtelen számú variációt feltételeznek. A kesernyés idő, mely Közép-Kelet-Európa fölött jár, örvénylik, maga sem kristályos. A látási viszonyokat ködrongyok, alattomos árnyékok szűkítik. Az utak he­pehupásak és olajfoltosak, a váratlan terelőutak túlságosan gyakran térítik el a fölfelé igyekvőket. A művészet keresi az egyetemest, és folyton magánvalókra bukkan. Mindennek dacára azonban tisztább jövőt ígérnek a jósok, az alkotók, a honatyák, a meg­szállottak. Jogosságát nem cáfolhatja meg a józan ész. Bizakodnak, hogy „tempóra mutantur"..., és a két marosvásárhelyi festőnek, apának és fiának nem árthat a változás, mert művészetük értelme maga a vegytiszta bizakodás. Sebestyén Mihály SIMON & SIMON, or The Aesthetics of Hope The judgement of the beholder approaches from the outside. just like the cavalry, which is not prepared for the siege of the fortified castle. But then the soldiers have to admit that the castle - in that case the pictura, the origin of our paradigm - cannot be captured with an impetous charge. The troops have to dig in themselves, the castle must be surrounded, a tight blockade must be put around it, they must prepare for a trench warfare. And no matter what kind of challenge, what kind of declaration of war it was, the mood of the defenders inevitably starts to affect the besigers, it penetrates them slowly, little by little. Both sides are captured by luck, hope and tragedy and distress, and the desire for liberty raises its head among them. And finally they get so imbued with a special myth that has no connection with time and space that it becomes impossible to tell the besiegers and the besieged apart, and the front lines and the battle becomes senseless. Endre and Zsolt Simon - they have built and (defend?) this castle of our parable. They are both known and unknown to the world. Their task is not easy, as they cannot change their works, already finished - the castle, already builtup. They either resist, or they sally out. They either conquer, or be conquered. A chance for the former is the desire of all arts and artists. This special state of mind can be described in the cold terms of Kant: „The beautiful objects of nature and art are often given names that seem to be based on moral judgements. We describe buildings as magnificent and splendid, landscapes as smiling and happy; we even describe colors as innocent, modest or tender, because they arouse feelings in us, which are analogous to the consciousness of certain moods induced by moral judgements. It is taste which makes it possible that the transition from the sensual stimulus to the ususal moral interest happens without a violent leap, in so far as it looks upon the imaginative power - considered to be free -, as something that can be defined in practical terms for reason, and what's more, taste teaches us to find unlimited pleasure in the sensual objects without a sensual stimulus." (Kant: Critique of Judgement) But let's try it from the other direction. Let’s try some unprejudiced intuition to explore - from inside - the artists’ inducements, their vision, the energy source of their will, which makes things visible to us. The pictures, which are exhibited here, spontaneously carry the signs of Transylvanian existance, which is not free from myths. No, it is not the energy coming from the landscapes - which sometimes only symbolic or lost altogether in obscurity -, which thrusts these visions to the surface, but the selection of themes, the attituda to life, the common will to leave behind distress. It is undisputedly an uqward thrust; the pictures try to reach the air through the compressed strata of the earth (past, temper, intention), they endeavour from the usual to the particular, from the world of the mortals to the spheres of the angels, because the angles somehow keep their mystical difference, the anatomy of the heavenly community even when they fall. Their disengagement from reality is not final, their separation from their origins is not irreversibly tragic, although youz cannot find joy on their objectified faces, in their etherialized forms; they keep on reminding us where they have come form and where they go and that they have been concieved in the mind of mortals. It was Endre and Zsolt Simon who have seen them, who have caught a glimpse of them and made them visible for us. Theirs is the attempt to represent them, their is the pathos and credibility of the temptation. Because we deeply believe that these creations are representations, even though the techniques, the pictorial means and the plastical formations are different. Confession abot VISIONS. They are not a mere ,,imago"a of a region in the political, everyday sense. They are rather morál-emotional representations. Their creators cannot and do not want to abandon the age-old tradition of Transylvanian-Hungarian art, which believes in the freedom of constraint. But at the same time the reinterpretation of the traditions encourages them to make some peculiar attempts: to dissolute literary traditions in a plastical space following its own peculiar logic, to tear out the portrait from a servile meaningless, to use not sacral means to create visionary anti-heroes. The answers of the picures to questions concerning the meaning of life and the broached desires mingle sourly, their fermenting mass breaks the pictures open, and the beholder gets the impression that Endre and Zsolt Simon keep on repeating: that’s what we are, that’s how we look like, that’s what we become if... but the sentence is left unfinished - they cannot finish it, because the fear from the future dissipates the rusty frames, but even the small Golgothas, the veryday witing for the messangers, the wanderings among absessions and anticipations don’t lack a certain amount of encouragement. They also seem to know that the time for the complete purging has not come yet, as the transitory process postulates an infinite number of variations. The bitter times, whirling above Central-Eastern Europe, have not crystalized yet. Visibility is impeded by foggy patches and treacherous shadows. The roads are bumpy and full of oilstains, those, who are going upwards, are too often deflected by detours. Art is looking for universality, and always ends up finding the absolute. But in spite of this, the prophets, the creators, the MPs and the obsessed are promising a better future. And commmon sense cannot deny their legitimacy. They hope that „tempóra mutantur’’..., and change cannot harm these painter from Ma­rosvásárhely, son and father, because the essence of their art is pure hope itself... Mihály, Sebestyén Simon E NDRE <Sc Simon Z S O L I

Next