Gönczi Gebhardt Tibor emlékkiállítás (Magyar Mezőgazdasági Múzeum, Budapest, 1995)

A GEBRAUCHSGRAPHIK című nagytekintélyű szakfolyóirat 8 oldalas gazdagon illusztrált, exclusiv cikkben foglalkozik az alkotóereje teljében lévő művész munkásságával. T'7 „Gönczi Gebhardt Tibor aki ma a legismertebb magyar reklámgrafikusok közé tartozik, elvégezve az Iparművészeti Főiskolát, több külföldi tanulmányútja után, melyek művészi látókörét kitágították, már kizárólag a reklám feladatainak szentelte magát. Ezen a területen, nem csak, mint alakotó tervezőgrafikus bizonyította tudását, hanem emellett átvette a coloroffset-részleg művészeti vezetését Magyarország egyik legjelentősebb litográfiai műintézetben. Az alkalmazott grafikus tevékenységével párhuzamosan futó elfoglaltsága teljesen kölcsönös érdekeket szolgálva a tisztán technikai hatások mellett, láthatóan ösztönző és megtermékenyítő befolyással van alkotó munkájára. Itt Magyarországon, mint a többi kisebb országban, a reklámgrafika, érthető okokból sokkal kevésbé mutat hajlandóságot a specializálódásra mint a nagyobb államokba, így Gönczi Gebhardt Tibor is természetszerűleg szinte az alkalmazott grafika minden területén tevékenykedik. Nagy méretű plakátot, prospektust éppen úgy tervez, mint újság-fejlécet vagy illusztrációt, amire rendkívül alkalmassá teszi biztos iskolázottságú rajztudása. A kisméretű grafikai munkáknál mutatkozik meg különösen jól ez a markáns rátermettség, amit számtalan bélyegterve bizonyít, melyek Magyarország legszebb alkotásai közé tartoznak ezen a speciálisan finom területen. Ezek tiszta technikai kivitelűek, példás alapossággal olykor szinte túlzásig fokozott precizitással kidolgozottak. Gönczi Gebhardt Tibor olyan művész akit a tiszta kifejezésmód vezérel és nem vész bele az absztrakt irányzatokba. Mondanivalóját természetesen és olyan világos egyértelmű formában adja elő, hogy a legegyszerűbb ember is megérti. Előszeretettel alkalmaz figurális megoldásokat melyek realisztikusak és egészséges, erőteljesen eleven magatartásúak. Ez a teljesen problémamentes és igen tiszta szemléletű formája művészi előadásmódjának, semmiképpen nem a fantázia vagy találékonyság hiánya, sokkal inkább jól meggondolt eredménye józan célszerűségi megfontolásnak a reklám mindenkori célkitűzése szolgálatában. Nem egy szűk beavatott kör felé fordul, hanem a széles tömegekhez, nem kíván meglepni vagy irritálni, csak meggyőzni, ami az általa használt tiszta eszközökkel kétségtelenül sikerül is neki. Annál is inkább el kell ezt ismerni, mert ezen fáradozásában, hogy jó értelemben népszerű legyen, soha a banális vagy olcsó és lapos megoldás csapdájába nem esik, hanem mindig igen figyelemreméltó grafikai színvonalat tart, ami igényes szemlélőt és kritikust egyaránt kielégít." 70-J*h 1943/44 • cA­-.

Next