Horváth László szobrászművész (Páka, 1995)

Született / Bem, Páka 1951. 02. 05. Címe / Address: H-8900 Zalaegerszeg, Páterdombi u. 68. Telefon: 36/92/319 451 -6­­ Tagja a Művészeti Alapnak és a Képző- és Iparművészek Szövetségének. Mestere volt Csiky Tibor szobrászművész. He is a member of the Art Foundation and the Association of Hungarian Artists. His master is Tibor Csiky. 1984. Nyíregyháza Jósa Andris Múzeum 1988. Budapest Fiatal Művészek Klubja, Műegyetem 1992. Zalaegerszeg (színház) 1995. Győr Műcsarnok Kiállítások/ Exhibitions. 1981. Balatonfűzfő, Műanyag Kísérletek 1982. Veszprém, Fiatal Művészek Stúdiója Budapest, Józsevárosi Galéria (ékszer) 1983- Budapest, Fiatal Művészek Háza 1984. Budapest, Meditáció III. Bartók 32 Galéria Budapest, Rend 84. Józsefvárosi Galéria 1985. Sopron, V. Érembiennálé 1987. Sopron, VI. Érembiennálé Pécsi Kisplasztikai Biennálé Budapest, Rend 87. Józsefvárosi Galéria 1988. Eger, Meditáció 1989. Budapest, Meditáció VI. Bartók 32. Galéria Győr, XX. Nemzetközi Művésztelepi Kiállítás Győr, Meditáció VIII. Sopron, VII. Érembiennálé Pécs, Kisplasztikai Biennálé 1990. Paks, Meditáció VIII. 1989- 90. Szombathelyi Képtár Új Szerzemények Tárlata 1990. Sopron, Érembiennálé Díjazottjainak Kiállítása 1990- 91- Budapest, Test­ék 1991- Budapest, Meditáció Bartók 32. Galéria 1991- Zalaegerszeg, I. Zalai Kisplasztikai Tárlat 1991- Holland és Zalaegerszegi Képzőművészek Tárlata, Zalaegerszeg Győr, XXII. Nemzetközi Művésztelepi Pécs, XII. Országos Kisplasztikai Biennálé Sopron, Vili. Országos Érembiennálé Zalaegerszeg, 13/19 Kiállítás 1991-92. Muraszombat, 10. Nemzetközi Kisplasztikai Biennálé, Szlovénia 1992. Győr, XXIII. Nemzetközi Művésztelep Kiállítása London, FIDEM Kiáll­tás Győr, 13/92. Kiállítás Műcsarnok Győr, Posztmodern IN DOMINO 1993. Ausztria, Zalaegerszeg bemutatkozik Dieznek Pécs, XIII. Országos Kisplasztikai Biennálé Sopron, IX. Országos Érembiennálé Zalaegerszeg, Zalai Tárlat Dunaújváros, INSTRUMENTUM I. INTERSICA Múzeum 1993. Győr, Formázott, szabad geometria Zalaegerszeg, Zalaegerszegi Nemzetközi Művész­telep Kiállítása 1994. Budapest, Kassák Emlékmúzeum Formázott szabad geometria Budapest, Tavaszi Tárlat Budapest, Kisszobor 94. Sopron, EX. Országos Érembiennálé Díjazottjainak Kiállítása Szekszárd, HOLOCAUST Kiállítás Művészetek Háza Sopron, Medáliák Erikának Franciaország, Maubeuge, ART MADI Nemzetközi Gyűjtemény Kiállítása Zalaegerszeg, Regionális Kisplasztikai Tárlat Alsólendvai Galéria (Szlovénia), Regionális Kisplasztikai Tárlat 1995. USA (Florida), St. Augustine Párizs, Strasbourg ART MADI ffíir Ne/nzctlf&í tfAOt Díjak: 1989. A VII. Soproni Érembiennálé, Művelődési Minisztérium Díja 1991. A X. Muraszombati Nemzetközi Kisplasztikai Biennálé díjazottja (Szlovénia) 1993. A IX. Soproni Érembiennálé Képző- és Iparművészeti Lektorátus díja. HORVÁTH LÁSZLÓ Szobrászművész / Sculptor Egyéni kiállítások/ Individual exhibitions: Történés / Story, acél, krómacél, 1988. 0 11,5 cm Történés / Story, acél, krómacél, 1988. 0­11,5 cm N­­­em tudom, felmérte-e valaki, hogy Csiky Tibor tanítványai számára mit jelentett azt a szellemi indíttatás, amit a mestertől kaptak, illetve mennyire követték ezt az útmutatást, vagy meny­nyiben távolodtak el tőle. Annyi biztos, hogy a fémanyagok szerepét, az ipari technológia művészi alkalmazását, a szigorú és következetes szerkesz­tést, a geometrikus formanyelvet és a formai puritanizmus mögötti erős tartalmi koncentrációt, valamint az igényes, míves megmunkálás kötelező érvényét, a művészi alkotáshoz fűződő etikus magatartást megőrizték. Csiky alapvetően strukturalista, kristálytiszta, primér formákra redukált absztrakciós művészetét azonban végül valamennyien elvetették. Talán nem is elvetették, hanem meghaladták, más irányba fejlesztették tovább. A mindennapi életből leszűrt érzelmi-érzéki absztrakciók sokaságával egybeszőve a tanultakat, líraibb geometrikus irányba fordultak rövid kísérletezés után. Csiky Tibor valamennyi tanítványa a 80-as évektől már biztosan, mély érzelmeket, szubjektív tartal­makat ültet át geometrikus plasztikai forma­nyelvre, amelyekben az üzenetek rejtjelezve vannak. Az anyagok strukturális lényegéből, minő­ségi tulajdonságaiból a művészek annyit hasznosí­tanak, ami a személyes tartalom kifejezésére szolgál, a tényleges narratív tartalmat lényegében objektív forma fedi. Rendkívül megnyerő ez a tiszta plasztikai ele­mekkel és a természetes felületekkel, vagy a felületkezelés hatásaival építkező, a különböző anyagok és technológiák értő felhasználásával kombináló alkotói módszer. Művelői közül -legszebb alkotásaival- kiemelkedik Horváth László. Horváth László rendkívül érzékenyen ötvözi a rozsdás, megmunkálatlan, szemcsés felületű fémek organikus-asszociatív hatásait és a tükörfényes, karcsú, szögletes - legtöbbször krómacél - forma­elemeket. Leggyakoribb alakzatai háromszögek, keresztek, elemi formák, amelyek kitüremkednek a térbe, kiemelkednek a kaotikus alapból, és rendet kényszerítettek környezetükre, vagy rendszert visznek az adott viszonylatokba. Több műfajban dolgozik, legjelentősebbek kis­plasztikái és érmei. Művészetének lényege az elemi forma és az anyag átlényegítése, amelynek vég­eredményeként egy metaforikus üzenetre lelünk az emberi értelem, az alkotó gondolkodás, a teremtő munka fensőbbségéről, az értékteremtés szüksé­gességéről. Mély humánum - különösen hat, de - klasszikus művészi magatartás, és feszültségeket nemes harmóniába oldó alkotásmód jellemzi művészetét, bár formanyelve alapvetően geo­metrikus. Bámulatos az a könnyedség, ahogy a nyers, kemény anyagba, mint valami kristályt, beülteti csillogó, sima, sík vagy szögletes formáit. Mint valami leleplezett titok, ismeretlen réteg tárul fel újból és újból alkotásain, amit a valóságos látvány, a matt, öntött, festett, barnított, vagy természetes, rozsdás felület eltakar, s az egyszerű forma épp hogy csak sejttet. Ez a visszafogottság, finom mértéktartás, lírai gondolkodásmód, jó arányérzék, s az egyetemes érvényű plasztikai jelek együttesen artisztikus formákat eredményeznek, amelyekre rátapad az élet természeti megnyilatkozásait jelző, művei konstellációjában barbár elem, vagy amelyek kiválnak, ki- és felülemelkednek, kitűnnek a megmunkálatlan anyag eredendő, nyers ter­mészetétől. Művei csendes szemlélődésre, a létezésről, az emberi cselekvés értelméről való gondolkodásra késztetnek. N. Mészáros Júlia HORVÁTH LÁSZLÓ KIÁLLÍTÁSA, Győr, Műcsarnok, 1995. április 25 - május 28-ig. Előszó: N.Mészáros Júlia. Megnyitja: Ézsiás István szobrászművész. Rendezte: Almási Tibor művészettörténész. A kiállítás és a kiadvány létrejöttét támogatták: Megyeháza, Zalaegerszeg, Zalaegerszegi Ruhagyár Rt., Győri Petőfi Sándor Művelődési Központ Győri Nemzetközi Művésztelep és Szimpózium. 1995©Horváth

Next