Czinke Ferenc festőművész-grafikus egyéni tárlata (Nógrád Történeti Múzeum, Salgótarján, 1996)

Közelítések - Utak Czinke Ferenc művészetéhez - Egy nagyívű tanulmány megírására, amely feldol­gozná Czinke Ferenc majd ötven éves művészi pályafutását,egy katalógus-előszó,bár nem szűkös, mégis korlátozott terjedelmi keretei között nem vállalkozhatok. Ezért csak mozaik­szerűen rögzí­tem a gondolataimat a kiállító és életkorát tekintve jubiláló művészről és munkáiról.Talán csak köröz­ve a lényeg körül, de keresve az utakat, amelyek Czinke Ferenc művészetének megértéséhez vezet­nek. Igen, először is én magam szeretném e művé­szetet értelmileg és érzelmileg elsajátítani, hogy ezen keresztül ismertethessem meg másokkal. - Magatartás, vállalkozás, alkotás - Mint minden művész, Czinke Ferenc esetében is feltehető a kérdés: vajon a művekben megfogal­mazott vállalások kifejeznek e egyfajta erkölcsi magatartást? Továbbá, hogy e magatartása mora­litás hitelesíti e a művek szakmai perfekcióját, vagy a bravúros kifejezés csupán efemer, üres ma­­nírnak bizonyul az idők során? Megpimpósodik e a leszüretelt szőlő leve, vagy nemes óborrá érik? Czinke Ferencet, mint embert lehet szeretni vagy nem szeretni. Fel lehet sorolni az erényeit, számba lehet venni a hibáit, a tévedéseit. Érdekek szerint lehet dicsérni vagy kárhoztatni egyes cselekedete­it, hiszen egyikünk sem makulátlan, a biblia szerint is esendőek - hadd ne mondjam: bűnösek vagyunk mindnyájan. Az emberi magatartás, cselekedet er­kölcsössége és az alkotóművész moralitása nem azonos fogalmak, bár hosszú távon e kettő között lévő túl nagy distancia hiteltelenné teheti az alko­tói magatartás moralitását is. Czinke Ferenc eddigi pályája immár meglehetősen "hosszú táv", és en­nek alapján elmondhatom, olyan morális művész, akinek munkáit személyes magatartása is hitelesíti. Ennek a moralitásnak az egyik legfőbb forrása, hogy mindenkor felvállalta elkötelezettségeit: a szülőföldje, származása, a világról vallott nézetei, gondolatai iránti felelősségét. E magatartás másik jellemzője a hatni akarás és a hatni tudás, a világ megváltoztatásának akarása. Talán a pályája elején festői vonzalmakat tápláló művész ezért is válasz­totta meghatározó tevékenységi formája, terepe­ként a grafikát, mert ebben a műfajban jobban ér­vényesülhetett ez az azonnali hatni akarás, itt pri­­mérebb módon fogalmazhatta meg érzelmeit, gon­dolatait, a világról vallott nézeteit. Számára nagyon fontos a mű gondolatisága, a képi kifejezésbe sűrí­tett jelentésesség. A sokszorosított grafika mellett a primérség okán kedveli kitüntetett módon az egyedi rajzot (valamint a frissességet úgyszintén megőrző, vegyes technikával készített munkákat), mert ezekben még a technikai, sokszor bonyolult eljárások sem fékezik a gondolati-érzelmi protu­beranciákat. Ahhoz a nagy grafikus nemzedékhez tartozik, a­­melyik többek között megteremtette, kialakította a

Next