Pannon '96 Pannonhalmi Zsuzsa építészeti munkái (, 1996)

„A lélek határait - mehetsz és meg nem találod, bejárj bár minden utat, mélysége akkora" (Hérakleitosz, 45. töredék) Minden művészet valamilyen formában belülről kifelé történő építkezés. A belső saját világ az, amely a művekben feltárulkozik, anyaggá-agyaggá válva nyomot hagy a világban s arról a művészi alkatról mond el titkokat, amely ezeket egyféle tartózkodással rejti, tárgyaiba mégis beleépíti és kinyilvánítva közös értékünkké teszi. Az alkotói felkészülés-nap­jainkban nem is túlzottan becsült - különös folyamat; sokan úgy hiszik, a tehetség nem önfegyelmet, munkát, erőfeszítést követel, hanem egyszerűen adottság, amelyet csak ki kell nyílvánítani. Az alkotói folyamat azonban - akkor is, ha áradó lendületű, igen kemény munka - a belsőből, a személyi­ség, a lélek mélységeiből meríti a kifejezési vágyat s az ehhez szükséges energiát, hajtóerőt s e belső tárház - egyféle belső látás - alakítja mondanivalóját és eszköztárát is; azt a mondanivalót és eszköztárat, személyes kultúrát, amelyet a felkészülés során a belsőben csak figyelemmel, kemény erőfeszítéssel és elmélyüléssel, a felkészülés időszakában lehet kiépíteni. Az alkotói útra való felkészülés, a kibontakozás és egy gazdag alkotói korszak a személyes élet természetes szakaszait jelenti, amelyeket egy több mint két évtizedes alkotói pályán már meg kell különböztetni. A tanulmányai idején kitűnő mesterek által indított felkészülés legfontosabb szakasza - öt ipari tervezőként eltöltött gyakorló év után, amit a grafikai feladatok mellett sorozatgyártásra szánt agyagmázas készletek tervezésének szigorú ritmusa tett ter­mékennyé - két siklósi kerámiaszimpozionon, majd 1979-től a péceli saját műteremben folyó kísérletezés (Oszlop, 1976;Lejtőjelző, 1976;rétegelt porcelán tálak, 1980; Esőváza sorozat, 1980-as évek). A kis tárgyak - edények, hasáb és henger alakú, gömbhéjú vázák, dobozok, lencsék - alapanyagai a porcelán különböző fajtái. Szinte mindent végigpróbál, a porcelán tusrajzzal kísérletezik; a folyékony porcelánba süllyesztett illékony fémoxid rajz applikálva kerül a sajátos testekbe s e korai művek sora már éppúgy élénk kísérletezőkedvről, fluid és flexibilis kreativitásról árulkodik, mint a másfél évtizeddel későbbi, lapokból kézzel formázott, mai tálak. A növénydíszek és színviláguk (réz, kobald, vas, mangán természetes oxid színezéssel) vagy a színezett masszából fehér "The boundaries of the soul cannot be discovered - though you go through all the roads - because of its enormous profundity" (Herakleitos, Fragment, No. 45). The totality of art is somehow a kind of building from the inside to the outside. The inner world becomes open through the works, and by being materialized they leave their footprints in the world and reveal secrets about the make-up of an artist, who with some reservedness, hides, even though builds into their areas and makes them openly our common treasure. The creative preparation which is not too much appreciated recent­ly, is a special process; many believe that the ability requires no self-discipline, no work, no efforts, but it is a simple commit­ment that is to be only manifested. The creative process, how­ever, even if it is a flowing impulse for the hard work, draws its desire to express itself and the necessary energy, driving force, the inner storehouse, a kind of inner seeing, is forming its mes­sage and means as well, the message and means, the personal culture that during the preparation time in the inner self can be built up only by attention, hard efforts and by being immersed in the work. The preparation for the creative road, the develop­ment, and the rich creative period are natural stages of the per­sonal life, that can be clearly differentiated during more than two decades of creative career. During her studies she went through the most impor­tant stage of her preparation started by excellent masters - after five years of practising as an industrial designer, having been made fruitful, beyond the graphic tasks, by the rigid rhythm of designing glaze sets for standardised production, two ceramics symposiums at Siklós, than from 1979 experi­menting in her own studio at Pécel (Column, 1976; Slope marker, 1976; lamellated porcelain trays, 1980; Rain-vase series, 1980’s). The basic materials of the little objects - vessels, prismatic, cylindrical, spherical shell vases, boxes, lenses - are different kind of porcelains. She tries almost everything, experi­menting even by tint-drawing on porcelains; volatile metallic oxide drawing, sunk into fluid porcelain, is applied on particular objects, and the row of these early works are testifying to a vivid experimenting desire, fluid and flexible creativity, as well as one decade later the modern trays, formed of panes, do the same. The vegetal ornamentations and their world of colour (copper, cobalt, iron, manganese with natural oxide colours), or the "edge-stones" formed out of a colourful mass and with white drawing on her latest work, on the trim of the Paula

Next